Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Nowy terminal promowy - wizytówka Portu Gdynia

Drugą ważną inwestycją, która już zmieniła Port Gdynia jest nowy publiczny terminal promowy dla statków o długości ponad 240 m, położony blisko głównego wejścia do portu i centrum miasta, przy Nabrzeżu Polskim
Port Gdynia
Nowy publiczny terminal promowy w Porcie Gdynia stwarza możliwości obsługi znacznie większych promów pasażerskich i zwiększa zdolności przeładunkowe portu

Autor: Tadeusz Urbaniak | Port Gdynia

Terminal zajmuje ok. 7 ha, posiada nabrzeże przeładunkowe z dwupoziomową rampą, nowoczesny budynek terminalu pasażerskiego i magazyn towarowy i stał się wizytówką architektoniczną portu. Planowana jest jego rozbudowa o kolejne powierzchnie manewrowe i przeładunkowe wzdłuż ulicy Polskiej, która jest obecnie w fazie projektowania. 

Istotnym projektem unijnym jest inwestycja w „Budowę terminalu intermodalnego na terenie Centrum Logistycznego Portu Gdynia”, który spowoduje finalne zagospodarowanie terenów rozwojowych portu za Estakadą Kwiatkowskiego. 

Przedmiotem projektu jest budowa terminalu intermodalnego w istniejącym Centrum Logistycznym Portu Gdynia, zlokalizowanego w korytarzu sieci bazowej Bałtyk-Adriatyk. Terminal zwiększy przeładunek towarów w relacji morze-kolej, dzięki pierwszej stacjonarnej rampie dla pojazdów w Porcie Gdynia. Ponadto umożliwi szersze wykorzystanie istniejących placów składowych, zwiększając udział transportu intermodalnego w Porcie Gdynia. 

CZYTAJ TEŻ: Terminal OT Port Gdynia może już przyjmować wielkie statki klasy panamax

Intermodalny terminal kolejowy będzie składał się z następujących elementów: 2 tory o długości ok. 750 m, zakończone stacjonarną rampą ładunkową dla pojazdów, tor dojazdowy i tor komunikacyjny, plac manewrowo-odstawczy z nawierzchnią betonową, droga wjazdowa, układ kolejowy i drogowy z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym. 

Terminal zapewni możliwość przeładunków w zasięgu suwnic kontenerowych (drogowych i kolejowych) na 3 torach ko lejowych; zdolność do obsługi ładunków o masie 100 t i pojazdów o masie do 120 t, w tym czołgów podstawowych o maksymalnym obciążeniu osi 12,23 t/oś (transport drogowy) i obciążeniu 22,5 t/oś (transport kolejowy), spełniając wymogi podwójnego zastosowania cywilno-wojskowego. 

W przygotowaniu jest specyfikacja prze targowa, a podpisanie umowy na prace budowlane planowane jest na koniec 2024 r. Przedstawiciele Portu Gdynia podkreślają, że brak odpowiednio zlokalizowanej dużej obrotnicy i ograniczona głębokość portu powodował brak możliwości przyjmowania oceanicznych statków kontenerowych, niemożność wejścia na rynek międzykontynentalnych przewozów kontenerowych, co z kolei powodowało niską efektywność ekonomiczną przewozów morskich w Porcie Gdynia, wynikającą z ograniczonej wielkości statków. 

Bardzo ważną kompatybilną inwestycją kolejową jest projekt pn. „Rozbudowa dostępu kolejowego do zachodniej części Portu Gdynia – przebudowa i elektryfikacja”.

Przedmiotowe przedsięwzięcie inwestycyjne polegało na rozbudowie i modernizacji torów kolejowych prowadzących do bramy intermodalnego terminalu kontenerowego, tj. w szczególności na elektryfikacji trasy, dobudowaniu nowych odcinków torów oraz wyposażeniu jej w nowoczesne systemy kierowania ruchem. 

Przedsięwzięcie inwestycyjne stanowi odpowiedź na rosnącą dynamikę przewozów kolejowych. Wybudowano nowe tory grupy rozrządowo-odstawczej oraz zmodernizowano istniejące układy torowe, w tym wyposażono w nowoczesne systemy kierowania ruchem (srk) i elektryfikację. Pozwoli to przede wszystkim na ograniczenie wykorzystania lokomotyw spalinowych, co będzie miało znaczący pozytywny wpływ na oddziaływanie trans portu na środowisko naturalne. 

Generalnie projekt wpłynie na zintensyfikowanie transportu kolejowego i intermodalnego w Porcie Gdynia. Rozwój transportu kolejowego jest jednym z priorytetów zarówno w opracowaniach strategicznych Polski, jak i Unii Europejskiej. Inwestycja ta wiąże się pośrednio zarówno z programem sieci TEN-T, jak i żeglugi bliskiego zasięgu. 

Projekt został zakończony w zakresie robót budowlanych, a pozostaje do pozyskania ostatni certyfikat interoperacyjności systemów sterowania ruchem, na styku z dużą inwestycją PKP PLK, obejmującą całą stację rozrządową Portu Gdynia.

Nowym projektem w Porcie Wewnętrznym, również dofinansowanym ze środków unijnych, jest temat pn. Prace przygotowawcze dla zadania inwestycyjnego „Rozbudowa infrastruktury dostępu w Porcie Gdynia”, który obejmuje 3 fazy projektowania, tj.: Faza 1 – Rozbudowa infrastruktury dostępu w Basenie IV, Faza 2 – Przebudowa infrastruktury dostępu w Basenie V, Faza 3 – Dostęp drogowo-kolejowy do Basenów IV i V. 

Projekt inwestycyjny będzie obejmował następujące prace: 

Faza 1 obejmuje m.in.: przebudowę Nabrzeża Polskiego na długości ok. 300 m, budowę rampy ro-ro dla dostępu promów morskich, budowę przyłącza dla zasilania statków energią z lądu, budowę instalacji dla odbioru ścieków ze statków wraz z włączeniem w portową sieć przesyłową, 

Faza 2 obejmuje m.in.: przebudowę Nabrzeża Czeskiego, poprzez przesunięcie jego linii odwodnej o ok. 180 m, zalądowienie fragmentu Basenu V o powierzchni ok. 20 tys. m2, rozbiórkę rampy ro-ro B oraz wybudowanie ramp A i A’ w nowej lokalizacji, przebudowę części linii nabrzeży Rumuńskiego i Stanów Zjednoczonych, przebudowę istniejącego układu drogowo-kolejowego, dostępu odlądowego do obsługi statków, wykonanie prac pogłębiarskich w rejonie nabrzeży Stanów Zjednoczonych i Rumuńskiego z obecnych 7,6 8 m do 10-13,5 m głębokości, budowa 

Faza 3 obejmuje m.in.: przebudowę ulicy Przelotowej do klasy drogi zbiorczej o naciskach do 11,5 tony na oś, przebudowę układów torowych w związku z prze budową infrastruktury drogowej, prze budowę węzłów łączących ul. Przelotową z głównymi drogami dojazdowymi do Miasta i Portu Gdynia oraz terenami infrastruktury portowej do obsługi statków ro-ro i promów.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama