Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Koniec absurdów w strefie płatnego parkowania w Gdyni? Propozycje Gdyńskiego Dialogu

Skrócenie czasu płatnego parkowania, obniżenie opłat za pierwsze pół godziny postoju auta, zmniejszenie stref w Orłowie i na Działkach Leśnych - to tylko część propozycji zmian w systemie płatnego parkowania przedstawionych przez Gdyński Dialog. - Uważamy, że Gdynia powinna być miastem przyjaznym przede wszystkim dla swoich mieszkańców - mówiła podczas środowej konferencji prasowej radna Beata Zastawna.
Strefa Płatnego Parkowania w Gdyni, Gdyński Dialog

Autor: Gdyński Dialog

System płatnego parkowania w Gdyni spotykał się od lat z krytyką mieszkańców. Nic dziwnego, że obietnice jego zmiany pojawiły się w programach ugrupowań opozycyjnych wobec Samorządności Wojciecha Szczurka.

Płatne parkowanie w Gdyni. Koniec haraczu?

Projekt uchwały przygotowanej przez Gdyński Dialog zaprezentowały w środę radne miasta Gdyni, Beata Zastawna oraz Anna Salomon. - Zmiany, które proponujemy, mają sprzyjać rotacji miejsc parkingowych, a jednocześnie wyeliminować sytuacje pobierania swoistego haraczu od parkujących, gdzie nie chodzi o rotację, a po prostu o zarobek - poinformowała Beata Zastawna. - Te postulaty były ujęte w programie wyborczym Gdyńskiego Dialogu, ale mamy nadzieję, że wszystkie środowiska obecne w radzie miasta widzą potrzebę zmian. Z jednej strony rozumiemy konieczność ograniczania ruchu w centrum miasta oraz rotacji parkujących pojazdów, z drugiej, chcielibyśmy, aby opłaty związane z istnieniem strefy płatnego parkowania były jak najmniej dotkliwe dla tych, którzy w Gdyni mieszkają i poruszają się na co dzień. Uważamy, że Gdynia powinna być miastem przyjaznym przede wszystkim dla swoich mieszkańców - mówiła referując projekt radna Beata Zastawna.

Strefa płatnego parkowania w Gdyni. Jakie zmiany?

W projekcie uchwały pojawiły się następujące propozycje:

  • Skrócenie godzin płatnego parkowania - parkowanie będzie za darmo już po godzinie 18.00. Ma to zwiększyć atrakcyjność instytucji kulturalnych i punktów gastronomicznych położonych w dzielnicach objętych opłatami
  • Pierwsze 30 minut postoju w każdym dniu będzie kosztować jedynie 50 groszy. Oferta obejmuje  mieszkańców, którzy zarejestrowali swoje auta przez Kartę Mieszkańca. Opłata jest symboliczna i ma szansę motywować kierowców do krótkich postojów w celu załatwienia prostej sprawy czy zrobienia szybkich zakupów bez konieczności wnoszenia istotnych opłat.
  • Zmniejszenie zakresu stref płatnego parkowania w dzielnicach Orłowo i Działki Leśne - strefa zostanie zmniejszona do terenów ruchu turystycznego bez nakładania haraczy na mieszkańców ulic, gdzie parkują przeważnie tylko ich mieszkańcy. 
  • Propozycja likwidacji bulwersujących opłat dla osób parkujących przy cmentarzu Witomińskim.
  • Zniesienie przepisu o obowiązywaniu abonamentu tylko w promieniu 300 m od miejsca zamieszkania. Mieszkaniec danej dzielnicy  będzie mógł zaparkować w dowolnym miejscu swojej dzielnicy. Uprawnienia do ulg w strefie płatnego parkowania będą powiązane z Kartą Mieszkańca.
  • Każdy mieszkaniec Gdyni będzie mógł parkować w centrum Gdyni za darmo w niedziele - to uprawnienie będzie powiązane z Kartą Mieszkańca.
  • Obniżenie opłaty za drugi samochód, zarejestrowany pod tym samym adresem -  propozycja, aby abonament na drugie auto wynosił 50 zł rocznie.  
(fot. Gdyński Dialog)

Przedstawiciele Gdyńskiego Dialogu podkreślają, że postulaty, dotyczące ulg w opłatach za parkowanie dla przedsiębiorców  nie zostały zapomniane. Uważają jednak, że  wymagają one dokładnych analiz i konsultacji ze środowiskiem  przedsiębiorców. Dlatego propozycje pojawią się w późniejszym terminie.

- Przygotowany przez radnych Gdyńskiego Dialogu projekt zmian w SPP jest efektem wielu analiz i kompromisów i obejmuje te oczekiwane przez mieszkańców zmiany, które są możliwe do wprowadzenia w krótkim czasie - czytamy w komunikacie przesłanym przez radną Natalię Kłopotek-Główczewską. - Obecnie wchodzimy w etap konsultacji z Radami Dzielnic, w których obowiązuje płatne parkowanie, oraz z innym klubami radnych w Radzie Miasta. Przed nami też dyskusja na komisjach, by projekt mógł być transparentnie zaprezentowany i omówiony, nie będąc dla nikogo zaskoczeniem. Mamy już za sobą takie konsultacje w Orłowie i projekt uwzględnia wnioski tej rady dzielnicy. 

ZOBACZ TEŻ: Gdańsk najlepszym miastem dla kierowców w Polsce. Gdynia niżej, choć i tak awansuje

Na konferencji obecny był także wiceprezydent Gdyni Bartłomiej Austen oraz przedstawiciele ZDiZ.  Bartłomiej Austen stwierdził, że zmiany pozwolą uprościć system, bez absurdalnego mierzenia 300 metrów od domu, uczynią go bardziej przyjaznym, a system promujący półgodzinne parkowanie może nie tylko pomóc przedsiębiorcom, ale także zapewni lepszą rotację miejsc parkingowych przy analogicznym poziomie wpływów z opłat. Propozycje Gdyńskiego Dialogu możliwe są do wdrożenia od początku roku.

- Mamy nadzieję, że projekt uchwały poprą inne środowiska, tak jak Gdyński Dialog będzie wspierać projekt zmiany opłat na Parkingu Centralnym - powiedziała Beata Zastawna. - W tej kwestii oczekiwania zdecydowanej większości mieszkańców są, naszym zdaniem, jednoznaczne i należy na nie odpowiedzieć.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama