Wojskowy Telefon Wsparcia Psychologicznego
To specjalna linia telefoniczna, gdzie żołnierze, pracownicy resortu obrony narodowej oraz ich rodziny mogą uzyskać informacji, gdzie i jak otrzymać wsparcie psychologiczne - m.in. w razie problemów rodzinnych, służbowych, agresji i przemocy, utraty i żałoby czy jakichkolwiek innych, które dzwoniący potrzebuje poruszyć. Telefon powstał po tym, gdy krótkim czasie odebrało sobie życie czworo żołnierzy Żandarmerii Wojskowej. Troje z nich, jak opisał Onet, gdzie podano tę informację, miało służyć w oddziale specjalnym ŻW w Mińsku Mazowieckim, jeden w wydziale kryminalnym Mazowieckiego Oddziału ŻW. Z ustaleń Onetu wynikało nawet, że przypadki odebrania sobie życia mogły mieć związek ze służbą.
Podjąłem decyzję o pilnym utworzeniu telefonu zaufania dla Żołnierzy Wojska Polskiego – podał wówczas minister obrony Władysław Kosiniak-Kamysz. - Będzie tam udzielana pomoc, porady i wszechstronne wsparcie, także psychologiczne dla tych, którzy będą tego potrzebować. Takie działanie jest dla mnie niezwykle ważne.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: Pomorskie: Wojskowe kolumny na drogach. To ćwiczenia DEFENDER-24
800 300 311: Infolinia działa całą dobę
Jak tłumaczą pomysłodawcy projektu: Wojskowy Telefon Wsparcia Psychologicznego stworzono dla osób, które potrzebują rozmowy w bezpiecznej atmosferze - z powodu zmagania się z pogorszoną kondycją psychiczną, obniżonym nastrojem czy trudnością z podejmowaniem życiowych decyzji.
- Służba w wojsku, misje wojskowe, różne trudne działania, wielotygodniowa lub wielomiesięczna rozłąka z rodziną, stres, emocje, wszystko to, co związane jest z ogromną odpowiedzialnością, wymaga wsparcia. Wsparcia psychologicznego, specjalistycznego, także duchowego – tłumaczył minister obrony.
Przez pierwsze tygodnie telefon działał od poniedziałku do piątku w godz. 8 - 20. Dyżurujący specjaliści udzielali informacji o sposobach i miejscach, gdzie osoby w kryzysie psychologicznym mogą otrzymać wsparcie.
ZOBACZ TAKŻE: Żołnierze w maju wejdą do szkoły. Minister obrony: Każdy musi być gotowy
- Odnotowaliśmy także próby połączeń poza ustalonymi godzinami dyżurowania i między innymi dlatego zdecydowaliśmy się rozbudować projekt – mówi mjr Nina Kaczmarek, przewodnicząca Rady ds. Wojskowej Służby Kobiet i koordynatorka projektu w „Polsce Zbrojnej”.
Teraz infolinia działa już całą dobę siedem dni w tygodniu, także w święta. Zwiększył się też zakres pomocy. Od 1 maja dzwoniący mogą dodatkowo skorzystać z konsultacji.
- Rozbudowujemy strefę informacji psychologicznej – wyjaśnia mjr Kaczmarek. - Pod tym numerem telefonu dyżurują teraz cywilni i wojskowi psychologowie, a to oznacza, że osoby w potrzebie będą mogły otrzymać natychmiastową pomoc w formie konsultacji psychologicznych.
Napisz komentarz
Komentarze