W Baltic Hub powstaje nowy terminal kontenerowy. Zobacz zdjęcia z placu budowy T3
Nowy terminal kontenerowy T3 Baltic Hub obejmować będzie m.in. głębokowodne nabrzeże, o długości 717 m i głębokości 18 m, z placem składowym o powierzchni 36 ha. Po ukończeniu można będzie tam przyjmować największe statki transportujące kontenery. Możliwości przeładunkowe terminalu wzrosną z 3 milionów TEU (to jednostka pojemności równoważna objętości typowego kontenera o długości 20 stóp, czyli 6,10 metra) obecnie do 4,5 miliona TEU. Postawi to gdański terminal w gronie największych tego typu obiektów na terenie Europy. Przy nabrzeżu pracować będzie 7 dźwigów portowych, na placu składowo-manewrowym natomiast 20 automatycznych suwnic RMG. Praca nowego terminalu będzie półautomatyczna w skali do tej pory nienotowanej w Polsce.
PRZECZYTAJ TEŻ: Rusza ogromna inwestycja Baltic Hub. Powstanie kolejny terminal
Wykonawca inwestycji – konsorcjum Budimex i Deme Dredging – szacuje zaawansowanie budowy na 40 procent. Prace mają zakończyć się w III kwartale roku 2025.
– W tej chwili mamy zakończone prace hydrotechniczne, wchodzimy w etap prac konstrukcyjnych, w trakcie których powstaną nawierzchnia terminalu, szyny i wszelkie urządzenia służące do przeładunków kontenerów. Ogromnie interesujące, biorąc pod uwagę unikatowość obiektu i jego rolę, są zastosowane teletechnika i energetyka – mówi Jakub Długoszek, dyrektor budownictwa infrastrukturalnego w Budimex.
Budowa terminalu kontenerowego T3 w Balic Hub. Jakie prace już wykonano?
Zakończono już etap tzw. zalądowienia oraz obudowy blisko czterdziestohektarowej powierzchni. Pracują kafary, powstają konstrukcje żelbetowe, na południowej ścianie terminalu rozpoczęto także wbijanie stalowych brusów.
– Tak duża budowa prowadzona na nabrzeżu wymaga wyjątkowej dbałości o środowisko. Wszystkie prowadzone przez nas czynności wykonywane są z należytą troską o żyjące tu zwierzęta. W celu ich ochrony, prace realizowane są pod nadzorem przyrodniczym – dodaje Anna Soszyńska, koordynator ochrony środowiska na kontrakcie budowy terminalu T3 w Budimex.
Wykonawca zapewnia, że prowadzone są badania poziomu hałasu pod wodą oraz na lądzie. Używane są specjalne urządzenia odstraszające ssaki morskie.
Napisz komentarz
Komentarze