Pełną funkcjonalność kolejnej odsłony pomorskiego systemu roweru metropolitalnego uruchomiono 16 listopada ub. roku. Od tego momentu, w 16 gminach woj. pomorskiego mieszkańcy i przyjezdni mają możliwość korzystania z aplikacji oraz dwóch typów rowerów: 1000 tradycyjnych i 4200 ze wspomaganiem elektrycznym. Przez ponad 3 miesiące, użytkownicy „wyjeździli” blisko 350 tys. km, przy ok. 125 tys. wypożyczeń. Średnia odległość przejazdu to 3 km.
Wiceprezydent Sopotu: „to mercedesy wśród rowerów”
Odpowiedzialny za organizację Mevo Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot, w tym, włodarze trójmiejskich gmin, pozytywnie oceniają pierwsze, zimowe miesiące działania systemu, zarówno pod kątem funkcjonalności sprzętu, jak i współpracy z hiszpańskim operatorem City Bike Global, który zajmuje się relokacją jednośladów oraz naprawami. Prawdziwy test nastąpi jednak wiosną, gdy liczba korzystających znacząco wzrośnie.
CZYTAJ TEŻ: Mevo 2.0 zdało testy. Na ulicach metropolii są 4000 jednośladów
- Duże zainteresowanie Mevo w okresie jesienno-zimowym potwierdza dwie rzeczy. Po pierwsze, duże zapotrzebowanie na rower miejski w metropolii, ale również to, że w maju ub. roku podjęliśmy dobrą i odważną decyzję o zmianie operatora. Pojazdy, z których możemy dzisiaj korzystać to mercedesy wśród rowerów. Są wytrzymałe i gwarantują, że system będzie utrzymany na bardzo wysokim poziomie przez najbliższych 5-6 lat – mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. – Jednocześnie, musimy zadbać o „gender balance” jeśli chodzi o wypożyczenia. Dotychczas to mężczyźni znacznie częściej, bo w ponad 60 proc., korzystali z rowerów, dlatego przed nami wyzwanie, by doprowadzić do wyrównania statystyk.
- Jesteśmy zadowoleni ze współpracy z katalońskim operatorem Mevo. Wszystkie elementy systemu zostały wdrożone do końca ubiegłego roku. W tej chwili pracujemy z operatorem i jego podwykonawcami z całej Europy nad elementami aplikacji, które będą nam pomagać w analizach, zbierać bardziej precyzyjne dane np. dotyczące tzw. map ciepła - mówi Michał Glaser, prezes Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.
Z informacji przekazanych przez City Bike Global, wynika, że po sezonie zimowym dostępna jest już pełna flota Mevo.
W planach kampanie edukacyjne
Wiosną Mevo będzie współorganizatorem rajdu rowerowego Climate Classic Gdańsk, który przejedzie od Gdańska, przez m.in. Pruszcz Gdański, Cedry Wielkie, Suchy Dąb, Tczew, Pelplin, Gniew, Nowy Dwór Gdański, Stegnę i Ostaszewo. Natomiast wiosną i jesienią odbędzie się cykl akcji edukacyjnych.
- Rower Mevo jest częścią szerszej polityki, która ma promować zdrowy styl życia, ale także troskę o środowisko. Dzięki temu, że mieszkańcy korzystają z rowerów Mevo, a nie z samochodów, do atmosfery zostało wyemitowane o 100 tys. kg CO2 mniej. Z perspektywy Gdańska Mevo to także element polityki rowerowej. Za chwilę rozpoczniemy działania, które zachęcają do dojazdów do szkół jednośladami - to będzie Rowerowy Maj, a jesienią akcja dojazdów do pracy rowerami. W tej chwili w Gdańsku odbywa się wizyta Europejskiej Federacji Cyklistów, która przygotowuje nas do przyszłorocznego Velo-city, czyli największej konferencji rowerowej, która odbędzie się w przyszłym roku w Gdańsku - mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska i wiceprezes Rady OMGGS.
Od tego sezonu na rowerach Mevo będą jeździć streetworkerzy. Co roku ogłaszany będzie konkurs dla organizacji pożytku publicznego, w którym do wygrania będą darmowe abonamenty Mevo. W tym sezonie trafią one do Towarzystwa Pomocy im. św. Brata Alberta oraz Fundacji Dom Hospicyjny w Pruszczu Gdańskim.
Cennik Mevo. Abonamenty i naliczanie minutowe
Z Mevo można korzystać zarówno w ofercie abonamentowej (29,99 zł/mc lub 259 zł/rok albo 59zł/48h), jak i pay as you go (0,15 zł za minutę jazdy „klasykiem” i 0,30 zł za minutę jazdy „elektrykiem”).
Obowiązujące limity czasowe (120 minut/dzień na rower klasyczny lub 60 minut/dzień na rower elektryczny) dotyczą użytkowników abonamentu miesięcznego i rocznego. Po wykorzystanym czasie, obowiązują opłaty minutowe. W przypadku roweru klasycznego: 0,10 zł, w przypadku roweru ze wspomaganiem elektrycznym: 0,20 zł. Osoby korzystające z opcji pay as you go mogą jeździć bez ograniczeń czasowych.
Do dyspozycji użytkowników jest także abonament 48-godz. w cenie 59 zł. Umożliwi korzystanie przez 480 minut z roweru klasycznego albo 240 minut z roweru „elektrycznego”. Po upływie czasu przysługującego w ramach taryfy, zaczynają obowiązywać opłaty minutowe: 0,20 zł za jazdę „klasykiem” i 0,40 zł za podróż „elektrykiem”.
Napisz komentarz
Komentarze