Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Ziaja kosmetyki kokos i pomarańcza

Dworzec Gdańsk Główny już otwarty! Historia połączyła się z nowoczesnością

Przestronny, elegancki hol, nawiązujące do oryginałów kasy oraz witraże, a także udogodnienia techniczne ułatwiające obsługę podróżnych – to elementy charakteryzujące zmodernizowany dworzec Gdańsk Główny. W poniedziałek, 31 lipca obiekt znów zapełnił się podróżnymi. Pozostały tylko pytania, dlaczego na to wszystko przyszło czekać tak długo.
dworzec PKP Gdańsk Główny

Autor: Karol Makurat | Zawsze Pomorze

Dworzec PKP Gdańsk Główny już otwarty!

Tymczasowy dworzec, ustawiony w zastępstwie głównego obiektu, przechodzi do historii i nie była to wcale historia krótka. Termin otwarcia przekładano z kwartału na kwartał, co skutkowało tym, że przez blisko cztery lata, czyli tyle, ile budowano dworzec u progu XX w., mieszkańcy i turyści zmuszeni byli tłoczyć się w kolejkach po bilety w niewielkim kontenerze. Powodami opóźnień były konieczność wykonania dodatkowych prac konstrukcyjnych oraz, jak ustaliła w ciągu minionych lat Najwyższa Izba Kontroli, źle przygotowana dokumentacja techniczna. Do opóźnień przyczynił się również Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Gdańsku, o czym kilkukrotnie wspomniano podczas uroczystego otwarcia.

PRZECZYTAJ TEŻ: Kiedy zakończenie remontu gdańskiego dworca?

Z tęsknotą wypatrywaliśmy dnia, w którym będzie można do niego powrócić. Jednocześnie, jestem przekonany, że większość jest zaskoczona, jak pięknie wygląda dziś gdański dworzec. Niewiele jest osób pamiętających czasy jego świetności, dlatego obiekt został zmodernizowany z poszanowaniem jego historycznego wyglądu. Sławetne witraże, odtwarzane na podstawie niewielkiej liczby zachowanych zdjęć, udało się wykonać w sposób perfekcyjny. Życzę państwu jak najczęstszego oraz jak najprzyjemniejszego korzystania z tego obiektu w przyszłości.

Krzysztof Mamiński / prezes zarządu PKP

W uroczystości, która odbyła się w poniedziałek, 31 lipca wzięli udział m.in. Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury, europosłanka Anna Fotyga, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bittel czy wojewoda pomorski Dariusz Drelich. Goście podkreślali, że Gdańsk jako stolica regionu, który szczyci się największym wykorzystaniem kolei w Polsce, słusznie doczekał się gruntownej przebudowy jednego z piękniejszych dworców w Polsce.

– Dworzec Gdańsk Główny to jedna z najważniejszych i najtrudniejszych inwestycji wykonanych w ramach Programu Inwestycji Dworcowych. Mieszkańcy Gdańska zyskali dzięki tej modernizacji dworzec, który z pewnością będzie jedną z wizytówek miasta. Mam nadzieję, że nowoczesny i proekologiczny budynek ułatwi pasażerom oraz turystom podróżowanie koleją nad polskie morze. Wszystko to dzięki PID, w ramach którego do końca 2023 r. przeznaczono prawie 3 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – mówił wiceminister Bittel.

Obecność mediów oraz mieszkańców i turystów, którzy w pierwotnej wersji mieli być nieobecni podczas uroczystości otwarcia, wykorzystano też do zachwalania obecnego rządu.

– Tego remontu by nie było, gdyby nie plan dla polskiej kolei, plan rządu Zjednoczonej Prawicy. Po wielu latach zaniedbań polska kolej rozwija się teraz w sposób fenomenalny – stwierdził prezes PKP.

PRZECZYTAJ TEŻ: Zielone światło dla budowy nowego dworca PKS w Gdańsku

Uczestnicy uroczystości dziękowali wykonawcy zadania, którym był Mostostal Warszawa, a także PKP jako inwestorowi, służbom konserwatorskim oraz podróżnym, którzy cierpliwie czekali na zakończenie prac. Przebudowa pochłonęła 110 mln zł brutto.

Obiekt nie tylko spełnia oczekiwania i potrzeby podróżnych, ale jest przykładem świetnej konserwatorskiej roboty. Zachował wszelkie walory historyczne, bardzo ważne z punktu widzenia miasta i mieszkańców. Dworzec to jego serce i punkt odniesienia. Serdecznie gratuluję organizatorom i wykonawcom robót, dziękuję za tak piękne zakończenie.

Dariusz Drelich / wojewoda pomorski

Dworzec Gdańsk Główny otwarty! Jak wygląda?

Postęp prac prowadzonych na zewnątrz można było śledzić na bieżąco. Już kilkanaście miesięcy temu obiekt „odzyskał” dwuspadowe dachy nad dawnymi poczekalniami oraz kolorową dachówkę. Widać było również systematyczną wymianę stolarki okiennej oraz drzwiowej. Większą tajemnicą owiane było to, co działo się wewnątrz. W holu głównym uwagę przykuwają przede wszystkim olbrzymie witraże, po jego wschodniej i zachodniej stronie, a także piękne, drewniane witryny kas oraz punktów usługowych. W przypadku miejsc sprzedaży biletów, jedynie nawiązano do pierwotnego rozwiązania, bowiem przed wojną okienka kasowe znajdowały się w płaszczyźnie ściany. Do głównego pomieszczenia obiektu wróciły także odtworzone kartusze z herbami okolicznych miast, które u progu XX w. miały dostęp do infrastruktury kolejowej.

PRZECZYTAJ TEŻ: Będzie remont historycznych dworców w Helu i Kuźnicy. PKP przekazało obiekty w ręce wykonawców

Z holu za pomocą dwóch wind i schodów ruchomych dostaniemy się na poziom - 1. Znajdują się tam przestronna poczekalnia dla rodziców z dziećmi, toalety oraz lokale na wynajem. Z podziemnego poziomu można przejść na perony oraz w kierunku centrum miasta – nowym przejściem połączonym z tunelem pod ul. Podwale Grodzkie. Całe wnętrze dostępne dla podróżnych jest klimatyzowane. Wyposażono je w również w elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, a także w nowy system nagłośnienia.

Olbrzymie zmiany zaszły wzdłuż tzw. pasażu wschodniego, prowadzącego w kierunku peronów zarezerwowanych dla SKM-ki. Zaciekawienie podróżnych wzbudziły zwłaszcza obszerne pomieszczenia po lewej, z odtworzoną bogatą stolarką na ścianach oraz suficie. Te przestrzenie czekają obecnie na zagospodarowanie przez najemców, natomiast przed wojną służyły za poczekalnie dla poszczególnych klas podróżnych. To chyba jedna z większych zmian, biorąc pod uwagę, jak gęsto zabudowana była ta część przez kilka dekad przed remontem. Co do najemców, lokale w holu głównym i poza nim świecą, póki co, pustkami. Mają zostać urządzone w najbliższych tygodniach.

PRZECZYTAJ TEŻ: Dworzec będzie mieć patrona? „Niech będzie Lech”

Pomiędzy holem głównym a dawnymi poczekalniami znalazło się jeszcze miejsce, w którym nawiązano do dawnego, odkrytego atrium. Obecnie ulokowano tam windę oraz schody prowadzące na niższy poziom, a także fragment oryginalnych kręconych schodów, które z powodów bezpieczeństwa wymontowano z wejścia na więżę zegarową oraz zastąpiono szerszymi.

Kto zostanie patronem dworca PKP Gdańsk Główny?

Prezes Mamiński przyznał, że w PKP trwają obecnie dyskusje nad patronem dla dworca. Nie chciał jednak zdradzić, jakie kandydatury rozważane są przez spółkę. Więcej informacji w tej sprawie PKP ma podać w najbliższych tygodniach.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama