Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Będzie remont historycznych dworców [nl] w Helu i Kuźnicy. PKP przekazało obiekty w ręce wykonawców

Zbudowane w latach 20. ubiegłego wieku dworce przejdą zmiany. Jak podaje na stronie internetowej PKP, „pracę ruszą już niebawem”. Przebudowy będą realizowane w ramach projektu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
dworzec w Helu
Dworzec w Helu (źródło: PKP)

Helskiemu dworcowi, będącemu jednym z nielicznych takich obiektów w Polsce, przywrócony zostanie dawny, historyczny wygląd. Odświeżona będzie elewacja z charakterystyczną konstrukcją tzw. muru pruskiego – elementy drewniane zostaną pomalowane na kolor ciemnobrązowy, a ściany na biało. Zrekonstruowana będzie również otwarta wiata od strony południowej dworca. Dach zostanie pokryty dachówką w kolorze naturalnej cegły. Dodatkowo na budynku znajdą się nowe zegary oraz szyldy, a od strony peronów powstanie strefa dla dzieci: ławki w kształcie lokomotywy i wagonów oraz kolorowe stoliki.

Dworzec w Helu. Jak będzie się prezentował po remoncie?

Zmiany zajdą również wewnątrz budynku. W jego południowej części znajdą się strefa obsługi podróżnych oraz poczekalnia. Wokół niej zaprojektowano kasy biletowe, toalety oraz miejsca dla rodziców z dziećmi. Przestrzeń oczekiwania podróżnych będzie miała białe ściany oraz szarą podłogę.  To tam znajdą się gabloty z rozkładem jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, ławki, a także zegar. Przestrzeń będzie klimatyzowana.

– Cieszę się, że dworzec Hel odzyska swoje historyczne piękno i stanie się obiektem przyjaznym oraz komfortowym dla wszystkich podróżnych. To bardzo ważna wiadomość dla mieszkańców, a także turystów odwiedzających Półwysep Helski – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Dworzec w Kuźnicy. Jakie zmiany zajdą po remoncie?

Elewacja dworca w Kuźnicy odzyska swój wcześniejszy charakter – przywrócone zostaną płytka klinkierowa w kolorze naturalnej cegły i detale architektoniczne, a stylizowane na historyczne okna oraz  drzwi będą utrzymane w kolorze ciemnego brązu. Wyższa część budynku zostanie pokryta dachówką karpiówką w kolorze cegły, a niższa, parterowa, wraz z nową wiatą otrzyma blachę w ciemnoszarym kolorze. Dodatkowo bryłę dworca nocą podkreśli nowa iluminacja.

Obiekt znów zostanie otwarty dla podróżnych. Ich obsługa będzie odbywać się na parterze wyższej części budynku oraz sezonowo w poczekalni w jego niższej części – obie będą klimatyzowane. Biało-szare przestrzenie mają zyskać system informacji głosowej, ławki, gabloty czy kosze, a hall zostanie wyposażony w elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. Powstaną również toalety, przestrzenie przeznaczone na wynajem i pomieszczenia techniczne.

dworzec w Kuźnicy
Dworzec w Kuźnicy (źródło: PKP)

Dworzec ma być także ekologiczny. W budynku zamontowane zostaną energooszczędne oświetlenie, ogrzewanie poprzez pompę ciepła, panele fotowoltaiczne do pozyskiwania „zielonej energii” czy system BMS (Building Mangement System), sterujący instalacjami i urządzeniami oraz optymalizujący zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody.

– Polska od lat realizuje inwestycje kolejowe dofinansowane ze środków unijnych. Dworzec w Kuźnicy to kolejny obiekt kolejowy, który zostanie przebudowany z zastosowaniem proekologicznych rozwiązań – mówi Grzegorz Puda, minister funduszy i polityki regionalnej.

Dzięki zmianom wyeliminowane zostaną bariery architektoniczne oraz wprowadzone udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Wśród nich są m.in.:

  • oznaczenia w alfabecie Braille’a,
  • ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących
  • czy kontrastowa kolorystyka wnętrz.

PRZECZYTAJ TEŻ: Dworzec kolejowy w Chojnicach wypięknieje. A co z okolicą?

– Przebudowa budynku dworca to także element przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu. Mieszkańcy kolejnej mniejszej miejscowości w województwie pomorskim zyskają dostęp do bezpiecznej, nowoczesnej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Modernizacja dworca jest niezwykle istotna w kontekście obsługi licznych podróżnych korzystających z kolei – dodaje Grzegorz Puda.

Wokół budynku również zajdą modernizacje. Powstaną:

  • parking z dwunastoma miejscami postojowymi,
  • stojaki na rowery
  • czy przestrzeń rekreacyjna z terenem zielonym.

Remonty dworców w Helu i Kuźnicy. Ile wynoszą koszty inwestycji?

W przypadku obu modernizacji, inwestorem są Polskie Koleje Państwowe, projekty wykonała pracownia Meritum Projekt Marek Myrcik, a wykonawcą będzie konsorcjum firm w składzie: Sobin oraz Kamaro.

Koszty przebudowy dworców:

  • Hel – 9,35 mln złotych brutto,
  • Kuźnica – 7 mln złotych brutto.

Przewidywany termin otwarcia obu dworców dla podróżnych to jesień 2023 roku.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama