Międzynarodowy Festiwal Szekspirowski w Gdańsku już po raz 27.
– Przygotowania do 27. Międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego toczyły się w cieniu wojny w Ukrainie, która nie zdążyła zagościć na teatralnych scenach w minionej edycji festiwalu. Odbiła się w nim głównie postpandemiczna chęć odreagowania, śmiechu i bycia blisko. Tym razem w tle mieliśmy nie tylko wojnę, ale też krwawe protesty w Iranie, piłkarski mundial okupiony cierpieniem tysięcy niewinnych ludzi i kneblowaniem ust sportowcom, walczącym o prawa człowieka, i coraz trudniejsze do życia czasy dla całej Europy, w której inflacja przyspieszyła w sposób nieznany od 1989 r.
Codziennie odczuwamy kryzysy związane z niszczeniem klimatu, czasem na własnej skórze, choć na co dzień niespecjalnie się nimi przejmujemy. Podstawowe prawa jednostki są łamane w wielu krajach, a świat wydaje się niczego nie uczyć na własnych błędach i powtarzających się mechanizmach historii – piszą organizatorzy 27. Międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego, którzy uznali, że odzwierciedleniem obecnej sytuacji będzie festiwalowe motto zaczerpnięte z „Króla Leara” Williama Szekspira: „Cudowna jest głupota tego świata!”.
PRZECZYTAJ TEŻ: 26. Festiwal Szekspirowski. Na początek włoska „Burza”
W tragedii tej czytamy:
„Cudowna jest głupota tego świata! Kiedy nasz los niedomaga – często zresztą skutkiem naszych własnych nadużyć – winimy za niepowodzenia słońce, księżyc i gwiazdy: tak jakby człowiek był nędznikiem z konieczności, głupcem z wyroku niebios, łotrem, złodziejem i zdrajcą za sprawą obrotów sfer, pijakiem, kłamcą i rozpustnikiem z racji niezwalczonego wpływu planet; tak jakby całe nasze zło brało się z boskiego dopustu. Godny podziwu wykręt łajdaczącego się człowieka – obarczać gwiazdy odpowiedzialnością za własną koźlą naturę!” („Król Lear”, Edmund, akt 1., scena 2., przekład Stanisława Barańczaka).
27. Międzynarodowy Festiwal Szekspirowski w Gdańsku. Program
Co w bogatym programie festiwalu?
- Podczas wieczoru inauguracyjnego zobaczymy monodram „Lear. Esej aktorski Andrzeja Seweryna”.
- W programie też m.in. „Romeo i Julia” z Teatru im. Słowackiego w Krakowie. To próba interpretacji mitu romantycznej miłości w kontekście pytań o współczesną kondycję człowieka i gotowość jednostki do kochania i bycia kochanym. Spektakl prezentowany w polskim języku fonicznym, polskim języku migowym oraz z napisami w języku polskim. Produkcja stworzona przez osoby głuche i słyszące.
- Prócz tego: „Projekt Burza”. Ostatnia produkcja legendarnego Petera Brooka.
PRZECZYTAJ TEŻ: Podglądanie aktorów, czyli Festiwal Szekspirowski od kuchni
- „Romeo i Julia is not dead” Teatru Wybrzeże jest alternatywną historią Romea i Julii. Jak wyglądałoby zmartwychwstanie pary kochanków w nowym świecie?
- „Hamlet. The dance of the melancholic” z Hiszpanii to pełna pasji opowieść o rodzinie, zemście, władzy i morderstwie. Ognistemu flamenco towarzyszą partie wokalne w wykonaniu Akademickiego Chóru Uniwersytetu Gdańskiego. Całość dopełnia muzyka na żywo.
- „Podchodzisz moją samotność” Teatru Razem opowiada o tym, dlaczego miłość – ta romantyczna i ta fizyczna – w środowisku osób z niepełnosprawnością intelektualną wydaje się niemożliwa do spełnienia.
PRZECZYTAJ TEŻ: Kino na dachu. Szekspir też by oglądał
- „Truth’s a dog must to kannel” Royal Lyceum Theatre z Edynburga jest prowokującą diagnozą współczesnego teatru na podstawie „Króla Leara”, utrzymaną w formie szalonego stand-upu. Produkcja nagrodzona na ubiegłorocznym Edinburgh Festival Fringe.
- „Sen Nocy Letniej” Kijowskiego Narodowego Teatru Akademickiego z Ukrainy to manifest niezależności ukraińskiej kultury, ale i jej pełnoprawnej przynależności do kultury europejskiej.
- „At Home with Will Shakespeare”. Brytyjski aktor Pip Utton przywołuje Williama Szekspira do życia nie tylko jako wielkiego pisarza, ale i człowieka z krwi i kości, który: kocha, śmieje się, pije, śpiewa, tańczy, płacze, a w międzyczasie jest zmuszony napisać kilka słów, aby mieć z czego żyć.
PRZECZYTAJ TEŻ: W Gdańsku czuję się jak w Nowym Jorku
- „Billy’s Joy” to polska premiera międzynarodowej gwiazdy, flamandzkiego kolektywu Needcompany. Spektakl powstał w koprodukcji z Gdańskim Teatrem Szekspirowskim. Victor Afung Lauwers przenosi Romea ze słynnej tragedii do komediowej krainy baśni.
- I chyba najkrótszy spektakl w historii festiwalu. „Makbet ŁK’a – szepty i podszepty” w wykonaniu grupy artystycznej Łódź Kaliska to szalone 15-minutowe przedstawienie. W programie wieczoru także wystawa oraz nieformalne spotkanie z artystami, w tym z gościnnie występującym Michałem Urbaniakiem, wybitnym polskim muzykiem, skrzypkiem i saksofonistą.
- Festiwalowa propozycja dla dzieci to „Sen Nocy Letniej” w wykonaniu Wrocławskiego Teatru Lalek. Spektakl przypomina, że teatr to nie tylko mądrości płynące ze sceny, ale też tylko (i aż!) wspólna zabawa. Wygłupianie się, które przynosi ulgę i dodaje nadziei w trudnych chwilach. A i u samego Szekspira wygłupy potrafią być motorem dramaturgicznym.
- Na finał: „Szekspir i Bach”, czyli aktorka Charlotte Rampling wraz ze światowej klasy wiolonczelistką Sonią Wieder-Atherton nawiąże poetycki dialog między sonetami Szekspira a suitami Bacha.
Międzynarodowy Festiwal Szekspirowski w liczbach
Minionych 26 edycji gdańskiego Festiwalu Szekspirowskiego to ponad 230 zespołów z całego świata i produkcje reżyserów europejskich, takich jak: Luk Perceval, László Bocsárdi, Elizabeth LeCompte, Robert Sturua, Silviu Purcarete, Edward Hall, Giuseppe Dipasquale i wielu innych.
Przez 26 edycji prezentowane były interpretacje sztuk Szekspira z ponad 40 krajów, w tym z: Wielkiej Brytanii, Rosji, Ukrainy, Niemiec, Łotwy, Kuby, Danii, Włoch, Białorusi, Węgier, Armenii, Islandii, Izraela, Iranu, Korei Południowej, Stanów Zjednoczonych, Japonii, Hiszpanii, Gruzji, Finlandii, Szwecji, Macedonii, Czech, Rumunii czy Zimbabwe.
27. Międzynarodowy Festiwal Szekspirowski: 26 lipca-6 sierpnia
Szczegóły: teatrszekspirowski.pl.
Napisz komentarz
Komentarze