Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia stwierdził, że długa i skomplikowana procedura wyboru dzierżawcy terminala kontenerowego w Gdyni właśnie się zakończyła. Podkreślił, że jest to największa i najdłużej trwająca umowa, jaką podpisano w Porcie Gdynia. Na jej podstawie spółka ICTSI (International Container Terminal Services), właściciel BCT, od 1 czerwca będzie dzierżawiła teren przy Nabrzeżu Helskim.
– Jest to dla nas wyjątkowo ważne, że ten stabilny kontrahent zdecydował się na przystąpienie do postępowania przetargowego – mówił Jacek Sadaj. – Jesteśmy przekonani, że jest to także sygnał dla innych kontrahentów, którzy współpracują z nami w porcie Gdynia, że Gdynia jest dobrym, stabilnym miejscem dla prowadzenia biznesów.
BCT nadal będzie przeładowywał kontenery w Porcie Gdynia. Podpisano umowę z ITCSI
Marek Gróbarczyk, pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej w Ministerstwie Infrastruktury stwierdził, że bardzo się cieszy, że nic w porcie się nie zmieniło.
– BCT i ITCSI Group Company świetnie realizują swoje zadanie. Są niezwykle istotnym wsparciem w ramach funkcjonowania portu w Gdyni. Teraz odgrywa on bardzo ważną rolę w obszarze militarnym, przede wszystkim wsparcia sił związanych z obroną Ukrainy. Przeładunki kontenerowe też odgrywają niezwykle istotną rolę.
Marek Gróbarczyk podkreślił, że Polska znacznie poprawiła wyniki w przeładunkach kontenerów – w zeszłym roku przekroczyła 3 mln TEU. Zapewnił też, że kontynuowane będą wszystkie inwestycje, które mają pomóc portowi w rozwoju, zwłaszcza te związane z przeładunkami kontenerów.
PRZECZYTAJ TEŻ: Kto będzie nowym dzierżawcą Terminalu Zbożowego w Porcie Gdynia? Ogłoszono przetarg
Marcin Horała, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego przypomniał natomiast, że obecny terminal BCT na początku lat 2000. był pewnego rodzaju pilotażem w sposobie zarządzania infrastrukturą portową.
– Firma zewnętrzna wchodzi w zarządzanie terminalem, infrastruktura pozostaje w zarządzie spółki państwowej – mówił Marcin Horała. – Z perspektywy czasu można powiedzieć, że ten sposób zarządzania się sprawdził i już nie jest eksperymentem.
W uroczystości w Porcie Gdynia uczestniczyli także Leah M. Basinang-Ruiz, ambasador Republiki Filipin w Polsce, Wojciech Szymulewicz, prezes zarządu BCT Gdynia oraz Hans-Ole Madsen, członek zarządu ICTSI.
PRZECZYTAJ TEŻ: Rekordowy wycieczkowiec Sky Princess w Porcie Gdynia
Nowa umowa dzierżawy z International Container Terminal Services zawarta została na 30 lat.
Przetarg na dzierżawę terenów o powierzchni 660 tys. m kw. Zarząd Morskiego Portu Gdynia ogłosił w sierpniu 2021 r. To obszar, który obecnie zajmuje BCT – Bałtycki Terminal Kontenerowy, powiększony o prawie 1/3. Terminal ma prowadzić działalność eksploatacyjną oraz przeładunkowo-składową, ze szczególnym uwzględnieniem obrotu kontenerowego. Powinien być także dostosowany do rozładunku, składowania, wstępnego montażu i załadunku komponentów morskich turbin wiatrowych.
WIĘCEJ NA TEN TEMAT PRZECZYTASZ W ARTYKULE: Kto zostanie nowym operatorem terminalu kontenerowego w Porcie Gdynia?
Port Gdynia podaje, że uruchomienie 29 października 1979 roku Bałtyckiego Terminala Kontenerowego było początkiem rozwoju transportu intermodalnego w Polsce oraz umożliwiło powstanie w Trójmieście silnego ośrodka nowoczesnego sektora logistycznego. Gdyński port był wówczas jednym z pionierów konteneryzacji transportu w skali globalnej.
ICTSI działa obecnie w ponad 30 lokalizacjach w 20 krajach na 6 kontynentach. W Porcie Gdynia prowadzi działalność od 2003 roku.
Napisz komentarz
Komentarze