Budowa Drogi Czerwonej ma zostać ukończona do 2030 roku.
Droga Czerwona w Gdyni do 2030 roku
Inwestycja została podzielona na trzy etapy. W ciągu najbliższych dwóch tygodni zostanie ogłoszony przetarg na projekt 2. i 3. tej inwestycji.
Co dalej z estakadą Kwiatkowskiego w Gdyni?
W odniesieniu do estakady Kwiatkowskiego, miasto zaproponowało trzy warianty realizacji inwestycji. Najtańszy z nich, zakładający naprawę usterek, został odrzucony.
- Zdecydowano się na realizację wariantu kompleksowej modernizacji estakady, który zapewni parametry pozwalające na użytkowanie tej drogi przez transport ciężki odbywający się z i do gdyńskiego portu.
Realizacja obu tych ważnych nie tylko dla Gdyni przedsięwzięć była tematem spotkania przedstawicieli władz centralnych z gdyńskimi i rumskimi samorządowcami.
„Pakt dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe”. Czego dotyczy?
– Pracujemy od kilku tygodni, a mamy już pierwsze efekty działań naszego zespołu – mówił Maciej Samsonowicz, doradca ministra obrony narodowej. – Gdyby nie działania prezydent Gdyni Aleksandry Kosiorek, która regularnie informowała nas, co się dzieje i jaki jest stan estakady Kwiatkowskiego, nie moglibyśmy pracować tak szybko. Dziękujemy też za aktywność burmistrzowi Rumi Michałowi Pasiecznemu – dodał doradca MON.
Jak zaznaczono, w ubiegłym tygodniu z grupy ponad 1000 odcinków drogowych wytypowane zostały dwie inwestycje, które otrzymały klauzulę natychmiastowej realizacji.
Pierwsza z nich to Droga Czerwona wraz z estakadą Kwiatkowskiego, ze względu na konieczność zapewnienia dostępu do portów. Druga to Via Pomerania na odcinku od Ustki do Bydgoszczy. Oczekujemy, że jeszcze w tym tygodniu dostaniemy harmonogramy realizacji tych inwestycji w wariantach tradycyjnym oraz przyśpieszonym. Pracujemy nad tym, żeby zostały uruchomione natychmiast, to znaczy jeszcze w tym roku.
Maciej Samsonowicz / doradca ministra obrony narodowej
O kluczowej roli obu inwestycji mówiła prezydent Gdyni Aleksandra Kosiorek.
– Estakada Kwiatkowskiego to dziś jedyna droga łącząca cały kraj nie tylko z portem handlowym, ale również z wojennym portem NATO, i jako taka ma niebagatelne znaczenie strategiczne – podkreśliła prezydent Gdyni. – Zawsze takie miała, ale dzisiaj, w przypadku zagrożenia wojną i działaniami zbrojnymi toczącymi się za naszą granicą, takie znaczenie strategiczne istotnie wzrasta.
Prace nad obiema inwestycjami mają nabrać tempa. Już teraz trwa proces związany z formalnościami, bez których nie będą mogły się one rozpocząć.
– Mówiliśmy o ogromnych potrzebach w zakresie obronności, komunikacji portu w Gdyni, jak i całych strategicznych elementów infrastruktury, i teraz w końcu nabiera to realnych kształtów – zaznaczył gospodarz spotkania Michał Pasieczny, burmistrz Rumi.
Niezależnie od prac projektowych nad poszczególnymi etapami budowy Drogi Czerwonej, uruchomiony został proces pozyskiwania finansowania dla poszczególnych inwestycji.
Mają one kluczowe znaczenie zarówno pod względem obronnym, jak i gospodarczym. Pozwalają nie tylko na transport tysięcy żołnierzy i znacznych ilości sprzętu, co przekłada się bezpośrednio na możliwości militarne państwa, ale również na zagospodarowanie kolejnych terenów w Dolinie Logistycznej. To zaowocuje stworzeniem nowych miejsc pracy i wzrostem ilości świadczonych tam usług logistycznych, a tym samym wzrosną wpływy do budżetów okolicznych jednostek samorządu terytorialnego oraz Skarbu Państwa.
uczestnicy prac nad „Paktem dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe”

Napisz komentarz
Komentarze