Lisner Holding, należący do europejskiego koncernu Theo Müller, z końcem listopada zakończył proces przejęcia większości biznesu Grupy Graal. Transakcja została zaakceptowana przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Przejęcie lidera polskich konserw rybnych ma na celu wzmocnienie pozycji Lisnera na polskim rynku spożywczym.
Graal przejęty przez Lisnera. UOKiK podjął decyzję
O planach zakupu aktywów Graala mówiło się już w lutym 2023 r. Pozytywna decyzja UOKiK pozwoliła holdingowi Lisner na ten krok we wrześniu 2024 r. Zakupiono 100 proc. udziałów w Graalu za pośrednictwem Greenwich Investments. Lisner przejął działalność polskiej firmy związaną z produkcją i dystrybucją ryb w puszkach, dań gotowych oraz marynat.
– Pozytywna decyzja UOKiK jest zwieńczeniem ważnego elementu strategii spółki, skoncentrowanej na rozbudowywaniu oferty produktowej w segmencie rybnym i delikatesowym. Obecnie Lisner i Graal kontynuują działania zmierzające ku sfinalizowaniu umowy poszerzającej portfolio Lisnera – poinformował w oświadczeniu holding Lisner.
Pozostałe sektory firmy Graal nadal są we władaniu dotychczasowych właścicieli. Lisner nie przejął też marki Superfish. Pozostanie ona w rękach dotychczasowych udziałowców: funduszu inwestycyjnego Abris Capital Partners oraz Bogusława Kowalskiego.
Lisner na polskim rynku działa od 1991 roku. Dotychczas zatrudniał 1500 osób i posiadał zakłady produkcyjne w Poznaniu oraz Charzynie. Firma chce kontynuować współpracę z dotychczasowymi dostawcami oraz partnerami.
Marka Graal zniknie z rynku?
Wraz z przejęciem aktywów Grupy Graal pojawiło się pytanie, czy wiązać się ono będzie ze zniknięciem tej marki z rynku.
– Na ten moment nie planujemy zmiany nazw produktów dotychczas produkowanych przez Grupę Graal, takich jak ryby w puszkach czy dania gotowe. Graal to silna marka, dobrze rozpoznawalna przez konsumentów, która ma swoją ugruntowaną pozycję na rynku. Będziemy kontynuować produkcję tych produktów pod dotychczasową nazwą, dbając o ich jakość i dostępność dla naszych klientów – poinformowało biuro prasowe Lisnera.
Pod nowym brandem mają być produkowane jedynie marynaty, co wynika z faktu, że Lisner nie jest właścicielem marki Superfish.
Czym zajmuje się Graal?
Graal swoje produkty eksportuje do blisko czterdziestu krajów w Europie, Ameryce Północnej, Azji, Afryce i Australii. Roczna sprzedaż prowadzona przez tę grupę sięga 1,6 mld zł. Firma zatrudnia ponad 2000 osób i jest znaczącym graczem na polskim rynku.
Przedsiębiorstwo w 1990 roku założył Bogusław Kowalski. Początkowo funkcjonowało jako przedsiębiorstwo handlowe, następnie zostało przekształcone w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Ta zajmowała się dystrybucją konserw rybnych, mięsnych oraz dań obiadowych.
Marka Graal pojawiła się na rynku w 1997 roku. Na początku firma sama nie produkowała konserw, a zlecała to innym przedsiębiorcom. W 2004 roku właściciel zainwestował jednak w produkcję i w ciągu trzech lat przejął osiem firm. Także w roku 2004 Graal przekształcił się w spółkę akcyjną.
Napisz komentarz
Komentarze