Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Gdynia: Zmiany na skrzyżowaniu Władysława IV i 10 Lutego

Skrzyżowanie przy DT „Batory” to jedno z najniebezpieczniejszych skrzyżowań w centrum Gdyni. Między 2021 a 2023 rokiem doszło tam do 23 zarejestrowanych kolizji i 4 wypadków, w których zginęły dwie osoby. Miasto zapowiada zmiany. – Poprawienie bezpieczeństwa spowoduje większe utrudnienia w ruchu – przestrzegają urzędnicy.
skrzyżowanie ulic 10 Lutego i Władysława IV w Gdyni
Tylko w ubiegłym roku na tym skrzyżowaniu w centrum Gdyni zginęło dwóch motocyklistów

Autor: Halina Jarocka

Kierowcy przejeżdżający przez  skrzyżowanie ulic Władysława IV i 10 Lutego w Gdyni doskonale wiedzą, że niezależnie od tego, czy jedziemy od dworca PKP, czy też od skweru Kościuszki, ryzykujemy przy próbie skrętu w lewo. O tym, jak bardzo niebezpieczne jest to miejsce, świadczy liczba zarejestrowanych wypadków i stłuczek. 

  • Tylko w ubiegłym roku na tym skrzyżowaniu w centrum miasta zginęło dwóch motocyklistów.

Gdynia: Będą zmiany na skrzyżowaniu Władysława IV i 10 Lutego

„Mało istotną zmianę w samym centrum o znaczących skutkach” zapowiedział podczas czwartkowej (7 listopada) konferencji prasowej Bartłomiej Austen, wiceprezydent Gdyni. Powstało aż pięć wariantów poprawy bezpieczeństwa na skrzyżowaniu ulic Władysława IV i 10 Lutego. Przez kilka tygodni w ZDiZ w Gdyni prowadzono analizy ruchu. 

– Mimo ciasnej zabudowy, dużej liczby pieszych, rowerzystów i ogromnego ruchu, przygotowano kilka opcji – powiedział Rafał Studziński z referatu organizacji ruchu UM w Gdyni, dodając, że nie ma rozwiązania równocześnie poprawiającego ruch i likwidującego korki. Każde poprawienie bezpieczeństwa powoduje większe utrudnienia w ruchu.

Ostatecznie uznano, że należy już od stycznia 2025 roku wprowadzić wariant pierwszy, zakładający jedynie zmianę w sygnalizacji świetlnej.  

Wloty ul. 10 Lutego, zarówno od dworca, jak i skweru Kościuszki, nie będą otrzymywały równocześnie sygnału zielonego. To pozwoli na wykonywanie najniebezpieczniejszego na tym skrzyżowaniu manewru skrętu w lewo bez ryzyka kolizji samochodowej.

Rafał Studziński z referatu organizacji ruchu UM w Gdyni

Wadą wprowadzanej opcji jest jednak pogorszenie warunków ruchu na skrzyżowaniu dla wszystkich użytkowników dróg (mniejsza przepustowość).

W przyszłości w grę wchodzi także trzeci z proponowanych wariantów. Zakłada on wydzielenie lewoskrętu, co pozwoli na bezkolizyjny manewr skrętu w lewo. Wprawdzie projekt ten jest bardziej czasochłonny, ale spowoduje najmniejsze korki. Wymaga to jednak zmian w organizacji ruchu – oznakowania i programu sygnalizacji.

Remonty dróg w Gdyni. Co planuje miasto?

Miasto planuje także przebudowanie budzącego wiele krytyki rozwiązania drogowego przy Parku Centralnym. Zmiany obejmą m.in. organizację ruchu od budynku urzędu miasta do wjazdu na ul. Partyzantów, co ułatwi wjazd na parking pod parkiem.

Inaczej ma wyglądać również wyjazd z al. Piłsudskiego w kierunku Władysława IV, jak również z ul. Śląskiej na ul. Kielecką oraz w kierunku Riviery. Projekt ma być gotowy za dwa, trzy tygodnie.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama