Ten rok zapowiada się jako rekordowy w terminalu Naftoport w Gdańsku.
- Przez trzy pierwsze kwartały zanotowano tam około 30 mln ton przeładunków, to blisko 8 procent więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.
Możliwości Naftoportu obliczane są na 36 mln ton ropy naftowej oraz 4 mln ton produktów naftowych rocznie. Wygląda więc na to, że warunki te zostaną wykorzystane w całości. Wkrótce jednak wysokość przeładunków może jeszcze wzrosnąć, ponieważ spółka planuje budowę nowego, szóstego już, stanowiska przeładunkowego na 9 mln ton rocznie.
Tylko w tym roku w Porcie Gdańsk przeładowano już 58 mln ton towarów
- W trakcie trzech pierwszych kwartałów tego roku w Porcie Gdańsk przeładowano 17,7 mln ton ładunków drobnicowych (wzrost rok do roku o 4,5 procent).
Przeważają ładunki transportowane w kontenerach, które „przechodzą” przez terminal kontenerowy Baltic Hub.
- Znacznie spadły przeładunki węgla – było go 5,7 mln ton, przeważnie węgla importowanego. To mniej aż o 49 procent w porównaniu do pierwszych dziewięciu miesięcy roku poprzedniego.
– W tym roku mamy mniejszy wolumen przeładowanego węgla w stosunku do lat 2022 i 2023, kiedy to, w związku z koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego, Port Gdańsk stał się centrum przeładunku węgla w Polsce – wyjaśnia Dorota Pyć, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. – Przeładunki ogółem za trzy kwartały spadły o 4,6 procent w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Natomiast do końca tego roku zostały jeszcze 3 miesiące. Wiele wskazuje na to, że zakończymy go dobrym wynikiem, choć prawdopodobnie niższym, ze względu na mniejsze przeładunki węgla.
Jak wygląda sytuacja w przypadku innych ładunków masowych? Tutaj również Port Gdańsk notuje spadki, największe w przeładunkach:
- rudy żelaza (62 procent)
- i drewna (56 procent).
- W przypadku zboża spadek wynosi 2,5 procent, tych ładunków obsłużono ponad 2 mln ton.
Wyniki trzech kwartałów Portu Gdańsk dobrze ocenił wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
– Porównując rok do roku, zysk netto wzrósł w Porcie Gdańsk o 30,25 mln (+17%), Porcie Gdynia – o 20,43 mln (+23%) Porcie Szczecin-Świnoujście – o 22,37 mln (+25%). Są to naprawdę dobre dane, które pokazują, że oddanie portów w ręce fachowców, co zapowiadałem, przynosi konkretne efekty. Jeżeli chodzi o przeładunki, wyłączając węgiel, który poprzednia władza sprowadzała w nadmiernych ilościach, również jest dobrze. Polskie porty w sumie w przeładunkach odnotowały delikatny wzrost.
Napisz komentarz
Komentarze