Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Kryzys w gdyńskiej komunikacji miejskiej. Odwołano kilkadziesiąt kursów!

W ubiegłym tygodniu - w środę i w piątek - na ulice Gdyni nie wyjechało kilkadziesiąt autobusów i trolejbusów. To skutek braku kierowców i narastającego od dawna kryzysu w gdyńskiej komunikacji miejskiej. - Zwróciliśmy się do przewodniczącego Rady Miasta, by zorganizował okrągły stół z udziałem prezydent Aleksandry Kosiorek, szefa ZKM, przedstawicieli miejskich i prywatnych spółek przewozowych - mówi Łukasz Piesiewicz, radny KORMiL.
Gdynia, autobusy Gdynia, komunikacja miejska Gdynia

Autor: Karol Makurat | Zawsze Pomorze

Jeszcze wiosną przedstawiciele związków z komunalnych spółek przewozowych przestrzegali, że jesienią gdyńskiej komunikacji publicznej może grozić zapaść. I stało się - w ubiegły czwartek ZKM Gdynia poinformował na swojej stronie, że następnego dnia trzeba będzie odwołać część kursów. Ostatecznie  w porannym i popołudniowym szczycie odwołano 51 kursów w sieci ZKM. Przyczyna - problemy kadrowe.

W Gdyni brakuje kierowców autobusów. Odwołano ponad 50 kursów

- Za chwilę możemy się dowiedzieć, że odwołujemy część kursów i robimy cięcia w komunikacji zbiorowej, bo nie ma kierowców - przyznaje Łukasz Piesiewicz, radny klubu Koalicja Obywatelska, Ruchy miejskie i Lewica. -  Co... nie jest do końca prawdą. W tej chwili mechanizm wygląda tak, że ci sami kierowcy, którzy pracują  w miejskich spółkach, po zakończeniu zmiany wchodzą do tych samych pojazdów, w których jeździli - z tym, że pojazdy te stają się już pojazdami podwykonawców - i robią np. cztery nadgodziny. Nie mogą tego robić w miejskiej spółce, gdyż miejskie spółki nie dają nadgodzin.

Dlaczego? Radny tłumaczy, że nadgodziny  nie opłacają się prezesom spółek miejskich, bo zaburzają im bilans zysków i strat. Więcej pieniędzy  idzie na wynagrodzenia, widać skutki złej gospodarki kadrowej. - Niech kierowcy zarabiają godnie, mają możliwość brania nadgodzin w miejskich spółkach. To koszt ok. 18 mln złotych, by całkowicie zlikwidować niedobory pracowników - twierdzi radny.

Radni proponują okragły stół ws. gdyńskiej komunikacji miejskiej

Ta trudna do zrozumienia  sytuacja była tematem wtorkowej konferencji zwołanej przez radnych klubu KO, Ruchów Miejskich i Lewicy. Poinformowali, że zwrócili się do Tadeusza Szemiota, przewodniczącego Rady Miasta Gdyni o zaproszenie na dyskusję o przyszłości gdyńskiej komunikacji. Dyskusja ma odbyć się w drugim tygodniu października i zgromadzić wszystkich jej interesariuszy - od prezydent Kosiorek, przez szefa ZKM Gdynia, przedstawicieli związków zawodowych miejskich spółek przewozowych, prezesów PKA, PKM i PKT, ale także przedstawicieli spółek prywatnych, wykonujących pracę w obszarze Gdyni.

CZYTAJ RÓWNIEŻ: Nieważna uchwała o stypendiach dla studentów z Gdyni? Wojewoda wszczęła postępowanie

- Piątkowe cięcia kursów to jest tylko objaw znacznie większego problemu, jaki mamy w gdyńskiej komunikacji miejskiej. Problemu, który jest do rozwiązania, ale najwyraźniej nie ma  woli politycznej, żeby go rozwiązać. Dlatego w imieniu blisko połowy gdynian - tylu na co dzień jeździ komunikacją zbiorową - podejmujemy, a bardziej kontynuujemy temat z kampanii wyborczej. Jeśli chcemy miasta nowoczesnego, bez korków, musimy inwestować po pierwsze w komunikację zbiorową - twierdzi  Łukasz Piesiewicz, wyrażając obawę, że w styczniu nowe władze Gdyni zakomunikują o potrzebie cięcia kursów z powodu braku kierowców. Dlatego, by uniknąć problemów, chcą  w porozumieniu z ekspertami wypracować rozwiązania, które sprowadzają się do odpowiedniego lokowania pieniędzy.

KORMiL proponuje wspólny bilet miesięczny ZKM-SKM-PR w obszarze Gdyni. 

- Od miesiąca pani prezydent nie odpisuje na mój wniosek o rozpoczęcie rozmów z marszałkiem Strukiem - mówi Łukasz Piesiewicz. - Tu potrzeba 4 mln złotych, ale w konsekwencji możemy uwolnić część nieszczytowych kursów wzdłuż SKM.  Mówimy też o wprowadzeniu możliwości wypłacania nadgodzin w miejskich spółkach komunikacyjnych.

Radni KORMiL liczą, że prezydent Kosiorek przedstawi swoje pomysły na komunikację zbiorową, w tym zapowiadane w jej kampanii połączenie miejskich spółek przewozowych.  Czekają także na deklaracje dotyczące przyszłości komunikacji zbiorowej ze  strony nowych władz Gdyni. Podkreślają przy tym, że promowanie transportu indywidualnego oznacza jeszcze większe korki w Gdyni, niż obecnie.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama