Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Pierwsze cztery autobusy wodorowe ruszają na ulice Gdańska

Pierwsze z dziesięciu najbardziej ekologicznych autobusów wodorowych są już w Gdańsku. Pojazdy NesoBus rozpoczną pracę na liniach w poniedziałek, 29 lipca. Ale już wcześniej w najbliższy weekend, 27 i 28 lipca będą mogły zadebiutować w akcji „Wodorowym nad wodę”. W jej ramach czterema specjalnymi liniami będzie można bezpłatnie odwiedzić cztery wyjątkowe nadmorskie miejsca.
Gdańsk, autobusy wodorowe

Autor: Dominik Kulaszewicz | gdansk.pl

Autobusy wodorowe, które rozpoczną pracę w najbliższym tygodniu to pierwsze cztery pojazdy z łącznie dziesięciu zamówionych. Następne mają zostać dostarczone do 12 września tego roku.

Warto zaznaczyć, że pojazdy były całkowicie produkowane w Polsce. Będą one użytkowane przez spółkę Gdańskie Autobusy i Tramwaje przez 10 lat, w ramach długoterminowej umowy najmu, wraz z ich pełną obsługą serwisową. Gotowe do jazdy, zatankowane zielonym wodorem autobusy będą podstawiane codziennie na teren zajezdni autobusowej GAiT oraz odbierane przez wykonawcę umowy po zakończeniu pracy.

Fot. www.gdansk.pl

Ekologiczne rozwiązanie o dużym zasięgu

Autobusy NesoBus są produkowane w Polsce, w Świdniku przez Grupę Polsat Plus. Są one w pełni zeroemisyjnymi pojazdami. Zasilane zielonym wodorem autobusy to najbardziej ekologiczne rozwiązanie dla mieszkańców miast i transportu miejskiego. Zielony wodór otrzymywany jest przy użyciu energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych.

– To historyczny moment dla Gdańska. Z jednej strony otwieramy ogólnodostępną stację wodorową, a z drugiej prezentujemy 4 nowe autobusy napędzane zielonym wodorem. Ponad 2 lata temu powiedzieliśmy, że nie chcemy więcej w naszej flocie nowych autobusów które będą wysokoemisyjne dlatego też konsekwentnie naszą flotę autobusową zmieniamy. Mamy już 21 autobusów elektrycznych, dzisiaj dołączają pierwsze 4, a do połowy września kolejnych 6 autobusów napędzanych wodorem.  Stacja, którą otwieramy także jest potrzebna, a nasze autobusy będą tankowane właśnie tutaj. 

Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska

Wymagany gwarantowany zasięg autobusu NesoBus to 330 km przed koniecznością ponownego zatankowania. Trasy gdańskich autobusów, które pojazdy pokonują dziennie wynoszą średnio około 250 km. Autobusy wodorowe staną więc na wysokości zadania. Wkrótce będzie można spotkać je w całym mieście.

Jednak wysoki zasięg pozwalający na wykonywanie całodobowych zadań przewozowych nie jest jedynym plusem tych autobusów. Na korzyść pojazdów wodorowych przemawia też szybki czas ich tankowania. Jest on porównywalny do autobusów spalinowych.

(fot. Dominik Kulaszewicz | gdansk.pl)

Już wcześniej po ulicach Gdańska jeździł udostępniony przez producenta wodorowy autobus NesoBus. Od początku kwietnia do końca czerwca tego roku można było go spotkać na gdańskich liniach. Wynikało to z chęci przygotowania się do wdrożenia pojazdów wodorowych do ruchu.

– Był to czas dobrej i owocnej współpracy, zarówno dla nas, jak i naszego partnera. Kierowcy oraz służby GAiT zapoznali się i sprawdzili funkcjonowanie pojazdu wodorowego na gdańskich trasach.  W tym czasie z obsługi i jazdy autobusami wodorowymi przeszkolonych zostało łącznie 80 kierowców. Ścisła współpraca z producentem umożliwiła także, już na tym etapie, optymalizację ustawień systemowych, a także procesów logistycznych, w tym tankowania oraz zagadnień związanych z serwisowaniem pojazdów - mówi Piotr Borawski, zastępca prezydent Gdańska ds. mobilności i bezpieczeństwa

Wygoda i bezpieczeństwo

Nowe autobusy są dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi. Dla komfortu i bezpieczeństwa pasażerów pojazdy NesoBus posiadają monitoring i klimatyzację. Podróżujący znajdą w nich gniazdka USB, dzięki którym będą mogli podładować telefon, a także zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED. Autobusy posiadają również w system liczenia pasażerów.

Powstała stacja tankowania wodorem w okolicy trójmiejskiej obwodnicy, przy ulicy Jabłoniowej. To właśnie na niej będą tankowane nowe autobusy. To pierwsza taka stacja w Gdańsku i Trójmieście. Z racji na to, że stacja jest ogólnodostępna, zatankować tam będzie można także samochody z napędem wodorowym.

(fot. Dominik Kulaszewicz | gdansk.pl)

– Samochód wodorowy to, jak sama nazwa wskazuje, samochód, który jeździ na wodę. Jest to pojazd elektryczny, ale z małą elektrownią na pokładzie. Łączymy tlen z wodorem i wytwarzamy się energia potrzebna do napędzenia auta osobowego czy autobusu. Ten samochód nie tylko nie emituje spalin, ale również oczyszcza powietrze. Zanieczyszczone powietrze z atmosfery oczyszczamy przy użyciu filtrów: mechanicznego i chemicznego, a następnie łączymy z wodorem, napędzając pojazd.

Katarzyna Piec, Członek Zarządu PAK PCE – Polski Autobus Wodorowy, PAK-PCE Stacje H2

Najem i obsługa serwisowa

Pojazdy użytkowane będą przez spółkę GAiT przez 10 lat, w ramach długoterminowej umowy najmu, wraz z ich pełną obsługą serwisową.

– To duża zmiana dla naszego miasta, ważny dzień oraz innowacje, które chcemy wprowadzać dla naszych pasażerów do komunikacji miejskiej. 4 nowe autobusy zaczynają jeździć po mieście w naszych barwach. Czekamy jeszcze na 6 pojazdów, bo docelowo we flocie będzie ich aż 10. Każde miasto i każda komunikacja miejska ma swoją unikalną specyfikę. Musimy pamiętać jednak, że każda nowa technologia wiąże się ze zmianami i z tym także też należy się zmierzyć.

Piotr Borawski

Umowa obejmuje pełną obsługę serwisową pojazdów. Wykonawca jest zobowiązany do utrzymania technicznego pojazdów przez cały okres najmu. Serwis w ramach umowy dzierżawy obejmuje m.in: obsługę techniczną (przeglądy codzienne i okresowe), naprawy eksploatacyjne wraz z częściami, naprawy komponentów, które uległy awarii w trakcie eksploatacji autobusów, naprawy powypadkowe, czy będące następstwem wandalizmu oraz czynności związane z aktualizacją bądź zmianą oprogramowania, a także sprzątanie i mycie pojazdów. Gotowe do jazdy, zatankowane zielonym wodorem autobusy będą podstawiane codziennie na teren zajezdni autobusowej GAiT oraz odbierane przez wykonawcę umowy po zakończeniu pracy.

Co istotne, najem autobusów daje możliwość wejścia w nową, przyjazną środowisku technologię już teraz, a nie w momencie powstania planowanej zajezdni dostosowanej do taboru zeroemisyjnego. To także możliwość pozyskania doświadczenia, które zostanie wykorzystane przy projektowaniu nowej zajezdni autobusowej, dostosowanej do obsługi różnych pojazdów zeroemisyjnych.

Akcja „Wodorowym nad wodę”

Mimo, że autobusy napędzane zielonym wodorem pracę na liniach rozpoczną w poniedziałek, 29 lipca, to w weekend, 27 i 28 lipca można będzie dojechać nimi nad morze. W ramach akcji „Wodorowym nad wodę” specjalną linią 1H2 dojechać będzie można na Wyspę Sobieszewską, linią 2H2 na Westerplatte, linią 3H2 na spacer po gdańskim molo, a linią 4H2 na plażę w Jelitkowie. Przejazdy tymi liniami będą bezpłatne.

(fot. Dominik Kulaszewicz | gdansk.pl)

29 i 30 lipca, już w ruchu liniowym, autobusy wodorowe będzie można spotkać na liniach: 156, 130, 110. 31 lipca nowe autobusy obsługiwać będą linie: 213, 156, 130 i 110; 1 sierpnia – linie: 113, 130, 110; 2 sierpnia – linie: 156, 130, a 3 i 4 sierpnia – linie: 115 i 130. Potem pojawiać się będą na kolejnych gdańskich trasach.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama