Ruszył bajpas kartuski. Jeździ nim 6 par pociągów
Oficjalnie ruszył tzw. bajpas kartuski. To nowe 18-kilometrowe połączenie Kartuz z Gdańskiem-Wrzeszczem, omijające dotychczasową trasę przez Żukowo i Port Lotniczy. Na nowym bajpasie znajduje się kilka nowych przystanków, m.in. w miejscowościach, których mieszkańcy do tej pory byli pozbawieni szansy dojazdu do Trójmiasta bezpośrednim pociągiem.
Bajpas kartuski. Tą trasą jadą pociągi
Skład tradycyjnie startuje w Kartuzach, ale w Glinczu zmienia trasę i jedzie przez Żukowo Zachodnie, Starą Piłę i Leźno. Następnie dojeżdża do Gdańska-Kokoszek, stacji Gdańsk Kiełpinek i wjeżdża na linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Prace na odcinku od Kokoszek do Glincza prowadziły PKP PLK, kosztowały one 112 mln zł.
Aby połączyć stację Gdańsk Kokoszki z linią PKM, trzeba było odbudować zniszczony pod koniec II wojny światowej fragment torów. Dla nowego połączenia dobudowano około 1,5-kilometrowy odcinek torów. To zadanie wykonała Pomorska Kolej Metropolitalna. Prace trwały 2 lata, a ich koszt wyniósł ponad 53 mln zł (32 mln zł stanowiło dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej).
W sumie na nowej trasie Kartuzy-Gdańsk Kokoszki-Gdańsk Wrzeszcz uruchomionych zostało sześć par pociągów, z czego dwa składy jadą dalej do stacji Gdańsk Główny.
Nowa linia autobusowa Z14 w gminie Żukowo
W gminie Żukowo wraz z uruchomieniem bajpasu kartuskiego rozpoczęła kursowanie nowa linia autobusowa Z14, która ma ułatwić pasażerom dojazd do pociągów. Połączy Babi Dół, Skrzeszewo, Przyjaźń i Niestępowo z dworcem Stara Piła, a rozkład został dopasowany do kursowania pociągów.
„Ten artykuł został wsparty przez program grantowy „Media lokalne na rzecz demokracji” Journalismfund Europe”
Napisz komentarz
Komentarze