Stacja kolejowa w Szymankowie posiada swoje znaczące miejsce w historii Polski. 1 września 1939 roku polscy kolejarze pełniący tutaj służbę skierowali na boczny tor pociąg transportujący żołnierzy niemieckich, którzy mieli opanować mosty w Tczewie. Dzięki temu przeprawy mostowe zostały wysadzone w powietrze. Kolejarze i celnicy polscy zapłacili najwyższą cenę za swoją odwagę, wraz ze swoimi rodzinami zostali wymordowani. Na terenie dworca znajduje się tablica upamiętniająca te wydarzenia, odbywają się też uroczystości w rocznicę wybuchu II wojny światowej.
W pierwszych dekadach XXI wieku znaczenie stacji w Szymankowie dla ruchu pasażerskiego i towarowego systematycznie malało. Płody rolne i towary masowe, wcześniej przewożone koleją, trafiły na samochody ciężarowe. Wyraźnie spadł też ruch pasażerski, zwłaszcza po wyłączeniu z eksploatacji linii kolejowej 256 prowadzącej przez Nowy Staw do Nowego Dworu Gdańskiego, powstałej jeszcze w roku 1886. Ostatni okres użytkowania linii miał miejsce w latach 2009-2013, kiedy kursowały pociągi z Grudziądza do Nowego Dworu, skomunikowane z wąskotorowymi składami Żuławskiej Kolei Dojazdowej. Można było dojechać koleją na Mierzeję Wiślaną. Niestety w 2015 roku skradziono kilkaset metrów szyn w okolicy Tralewa, potem Polskie Linie Kolejowe nie wykazywały zainteresowania wznowieniem działania linii 256.
CZYTAJ TEŻ: Dworzec w Helu odzyskał historyczny blask
Powracając do dworca w Szymankowie - to obiekt o charakterystycznej kolejowej architekturze, powstały w roku 1906 i figurujący w wojewódzkiej ewidencji zabytków. Jego przebudowa została wykonana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Prace polegały m.in. na dostosowaniu dworca dla osób z niepełnosprawnościami. Znikł próg w drzwiach frontowych, pojawiły się barierki przy schodach wewnętrznych, pochylnie dla osób na wózkach.
Hol dworca to przestrzeń dla obsługi podróżnych, z poczekalnią, kasami biletowymi oraz toaletami (również dostosowanymi dla osób z niepełnosprawnościami), pojawił się nawet kącik zabaw dla dzieci. Swój wygląd zmieniła, i to znacznie, dworcowa elewacja, która po II wojnie światowej została otynkowana. Odtworzono ją na wzór historycznej, ceglanej. Wymieniono posadzki w części pasażerskiej dworca, renowację przeszły boazerie i sufity. Nowa stolarka okienna i drzwiowa jest wzorowana na historycznej. Cały obiekt zyskał energooszczędne oświetlenie, ogrzewanie z pompą ciepła, system monitoringu oraz sterowanie wszystkimi instalacjami optymalizujące zużycie energii oraz wody.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Dworzec we Wrzeszczu otwarty! Jak ocenili go pasażerowie?
– Modernizacja obiektu w Szymankowie to kolejna inwestycja zrealizowana przez Polskie Koleje Państwowe w województwie pomorskim. W sumie w tym regionie, w ramach aktualnego Programu Inwestycji Dworcowych realizujemy aż 21 inwestycji. Część z nich została już zakończona, a nowoczesne i bezpieczne dworce zostały już udostępnione podróżnym. Warto tu przypomnieć o zakończonej latem ub.r. przebudowie dworca Gdańsk Główny, która była największą inwestycją realizowaną w ramach programu – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
Nie zabrakło zmian w otoczeniu dworca. Wyznaczono miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami na placu przed dworcem, powstała strefa kiss&ride. Ustawiono wiatę ze stojakami na rowery, powstały nowe chodniki, ławki oraz kosze na odpadki.
Napisz komentarz
Komentarze