Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Historyczny dworzec kolejowy w Szymankowie oddany po gruntownej przebudowie

Historyczny dworzec kolejowy w Szymankowie został gruntownie przebudowany kosztem ponad 14 milionów złotych. Stacja leży na uczęszczanej linii kolejowej nr 9 z Gdyni do Warszawy. Pociągi dalekobieżne nie zatrzymują się tutaj, stacja ma jednak znaczenie dla ruchu lokalnego. Znajduje się tu m.in. odgałęzienie linii szerokotorowej do Nowego Dworu Gdańskiego, choć teraz nieużywanej.
Historyczny dworzec kolejowy w Szymankowie oddany po gruntownej przebudowie
Dworzec w Szymankowie zwraca uwagę odnowioną ceglaną elewacją

Autor: PKP SA

Stacja kolejowa w Szymankowie posiada swoje znaczące miejsce w historii Polski. 1 września 1939 roku polscy kolejarze pełniący tutaj służbę skierowali na boczny tor pociąg transportujący żołnierzy niemieckich, którzy mieli opanować mosty w Tczewie. Dzięki temu przeprawy mostowe zostały wysadzone w powietrze. Kolejarze i celnicy polscy zapłacili najwyższą cenę za swoją odwagę, wraz ze swoimi rodzinami zostali wymordowani. Na terenie dworca znajduje się tablica upamiętniająca te wydarzenia, odbywają się też uroczystości w rocznicę wybuchu II wojny światowej.

W pierwszych dekadach XXI wieku znaczenie stacji w Szymankowie dla ruchu pasażerskiego i towarowego systematycznie malało. Płody rolne i towary masowe, wcześniej przewożone koleją, trafiły na samochody ciężarowe. Wyraźnie spadł też ruch pasażerski, zwłaszcza po wyłączeniu z eksploatacji linii kolejowej 256 prowadzącej przez Nowy Staw do Nowego Dworu Gdańskiego, powstałej jeszcze w roku 1886. Ostatni okres użytkowania linii miał miejsce w latach 2009-2013, kiedy kursowały pociągi z Grudziądza do Nowego Dworu, skomunikowane z wąskotorowymi składami Żuławskiej Kolei Dojazdowej. Można było dojechać koleją na Mierzeję Wiślaną. Niestety w 2015 roku skradziono kilkaset metrów szyn w okolicy Tralewa, potem Polskie Linie Kolejowe nie wykazywały zainteresowania wznowieniem działania linii 256.

CZYTAJ TEŻ: Dworzec w Helu odzyskał historyczny blask

Powracając do dworca w Szymankowie - to obiekt o charakterystycznej kolejowej architekturze, powstały w roku 1906 i figurujący w wojewódzkiej ewidencji zabytków. Jego przebudowa została wykonana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Prace polegały m.in. na dostosowaniu dworca dla osób z niepełnosprawnościami. Znikł próg w drzwiach frontowych, pojawiły się barierki przy schodach wewnętrznych, pochylnie dla osób na wózkach. 

Hol dworca to przestrzeń dla obsługi podróżnych, z poczekalnią, kasami biletowymi oraz toaletami (również dostosowanymi dla osób z niepełnosprawnościami), pojawił się nawet kącik zabaw dla dzieci. Swój wygląd zmieniła, i to znacznie, dworcowa elewacja, która po II wojnie światowej została otynkowana. Odtworzono ją na wzór historycznej, ceglanej. Wymieniono posadzki w części pasażerskiej dworca, renowację przeszły boazerie i sufity. Nowa stolarka okienna i drzwiowa jest wzorowana na historycznej. Cały obiekt zyskał energooszczędne oświetlenie, ogrzewanie z pompą ciepła, system monitoringu oraz sterowanie wszystkimi instalacjami optymalizujące zużycie energii oraz wody. 

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Dworzec we Wrzeszczu otwarty! Jak ocenili go pasażerowie?

– Modernizacja obiektu w Szymankowie to kolejna inwestycja zrealizowana przez Polskie Koleje Państwowe w województwie pomorskim. W sumie w tym regionie, w ramach aktualnego Programu Inwestycji Dworcowych realizujemy aż 21 inwestycji. Część z nich została już zakończona, a nowoczesne i bezpieczne dworce zostały już udostępnione podróżnym. Warto tu przypomnieć o zakończonej latem ub.r. przebudowie dworca Gdańsk Główny, która była największą inwestycją realizowaną w ramach programu – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Nie zabrakło zmian w otoczeniu dworca. Wyznaczono miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami na placu przed dworcem, powstała strefa kiss&ride. Ustawiono wiatę ze stojakami na rowery, powstały nowe chodniki, ławki oraz kosze na odpadki.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama