Pyxis Ocean w Porcie Gdynia. To ekologiczny masowiec napędzany wiatrem
Pierwszy raz w historii Port Gdynia gościł masowiec napędzany wiatrem. To statek Pyxis Ocean wykorzystujący technologię WindWings, czyli wykonane ze stali i kompozytu żagle. Port Gdynia podaje, że rozwiązanie to pozwala zaoszczędzić do 30% paliwa, w zależności od wiatru i warunków na morzu.
PRZECZYTAJ TEŻ: Rekordowy wycieczkowiec Sky Princess w Porcie Gdynia
– Wizyta tej jednostki jest dowodem, że gospodarka morska robi kolejny ogromny krok w stronę dekarbonizacji transportu morskiego. Port Gdynia należy do grona największych portów w rejonie Morza Bałtyckiego, a także jest ważnym węzłem transportowym w sieci bazowej TEN-T, której priorytetem jest m.in. propagowanie stosowania alternatywnych, w szczególności bezemisyjnych lub niskoemisyjnych, źródeł energii i układów napędowych. A Port Gdynia jako port przyjazny dla środowiska naturalnego, ze względu na nasze inicjatywy związane właśnie z ochroną środowiska, ze zrównoważonym rozwojem i stosowaniem ekologicznych technologii w działalności portowej, często określany jest mianem właśnie Greenportu – tłumaczy Aleksander Wicka, kierownik działu marketingu w Zarządzie Morskiego Portu Gdynia.
PRZECZYTAJ TEŻ: Port Gdynia rozpoczął sezon wycieczkowców. Na początek MSC Fantasia
Pyxis Ocean cumował przy Nabrzeżu Szwedzkim w HES Gdynia Bulk Terminal. Na jego pokładzie przypłynęła śruta.
– Bardzo cieszymy się, że jako miejsce pierwszego zawinięcia tego typu jednostki wybrano nasz terminal i Port Gdynia. Jest to dla nas duże wydarzenie i wyraz dużego zaufania ze strony klienta, który skierował tutaj tę jednostkę. Musieliśmy przeanalizować warunki techniczne statku, jego konstrukcję, aby móc bezpiecznie rozładowywać i operować na tego typu jednostce. Jest to dla nas nowe doświadczenie – mówi Tomasz Pietrewicz, prezes HES Gdynia Bulk Terminal.
Port Gdynia statek opuścił w poniedziałek, 6 listopada około godz. 21:30. Kolejnym portem na jego trasie jest Göteborg w Szwecji.
PRZECZYTAJ TEŻ: Rośnie zaplecze w pobliżu gdyńskiego portu. Rumia Invest Park będzie większy
Pyxis Ocean. Technologia przyszłości
Pyxis Ocean ma 229 m długości i 32,26 m szerokości. W tym roku wyposażono go w dwa żagle o wysokości 37,5 metra, wykonane ze stali i kompozytu. Rozwiązanie o nazwie WindWings opracowała firma Bar Technologies z Wielkiej Brytanii, żagle wyprodukowała Yara Marine Technologies, a zamontowano je w Szanghaju w stoczni Cosco. Statek należy do Mitsubishi Corporation, czarteruje go armator Cargill.
– Branża morska jest na drodze do dekarbonizacji – nie jest to łatwe, ale ekscytujące. W Cargill jesteśmy odpowiedzialni za pionierskie rozwiązania dekarbonizacyjne we wszystkich naszych łańcuchach dostaw, aby zaspokoić potrzeby naszych klientów i naszej planety – tłumaczy Jan Dieleman, prezes Cargill ds. transportu oceanicznego.
PRZECZYTAJ TEŻ: Budowa Drogi Czerwonej rozpocznie się przed końcem 2026 r.? Prognozy bukmacherów
Projekt WindWings jest współfinansowany przez Unię Europejską.
– Jeśli międzynarodowa żegluga morska ma osiągnąć swoje ambicje w zakresie redukcji emisji CO2, innowacje muszą wysunąć się na pierwszy plan. Wiatr jest paliwem niemal bezkosztowym, a możliwości redukcji emisji wraz ze znacznym wzrostem wydajności w zakresie kosztów operacyjnych statków są znaczne – mówi John Cooper, dyrektor generalny Bar Technologies.
Cargill podaje, że na przeciętnej trasie dzięki rozwiązaniu WindWings można zaoszczędzić 1,5 tony paliwa dziennie. Możliwości te rosną na trasach transatlantyckich.
Napisz komentarz
Komentarze