Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Wodowanie pierwszego promu Ro-Pax w Gdańskiej Stoczni „Remontowa”

Pierwszy prom Ro-Pax budowany w Gdańsku już na wodzie. Wodowanie odbyło się we wtorek, 31 października w Gdańskiej Stoczni „Remontowa”, która buduję tę innowacyjną jednostkę. To pierwszy z trzech promów zamówionych dla spółki Polskie Promy. Ma być gotowy w 2025 roku.
wodowanie pierwszego promu Ro-Pax w Gdańskiej Stoczni „Remontowa”

Autor: Maciej Bielesz | Portalmorski.pl

Wodowanie promu Ro-Pax w Gdańskiej Stoczni „Remontowa”. Zobacz zdjęcia i film!

W Gdańskiej Stoczni „Remontowa” trwa budowa promów dla należącej do Skarbu Państwa spółki Polskie Promy. Wodowanie pierwszej jednostki z serii odbyło się w poniedziałek, 31 października w Gdańsku. Operację tę przeprowadzono poprzez zanurzanie doku do momentu osiągnięcia przez prom pływalności.

PRZECZYTAJ TEŻ: W Gdańsku ruszyła budowa drugiego promu ro-pax

– Jesteśmy świadkami niezwykłej uroczystości wprowadzenia zupełnie nowego produktu. Z jednej strony będzie rozsławiać polską banderę na Bałtyku, a może też na innych morzach świata. A z drugiej strony, to znakomity produkt, który będzie produktem eksportowym Grupy Remontowa i wizytówką naszej ojczyzny. Wszystkim budowniczym gratuluję – mówił marszałek Mieczysław Struk.

Gdańska Stocznia „Remontowa” buduje promy w ramach kontraktu podpisanego 26 listopada 2021 roku. Dwie z zamówionych jednostek pływać będą w barwach Unity Line, czyli spółki zależnej Polskiej Żeglugi Morskiej, a jedna trafi do Polskiej Żeglugi Bałtyckiej (Polferries). Częścią podpisanej umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu.

PRZECZYTAJ TEŻ: Nowoczesny prom Ro-Pax jest budowany w Gdańskiej Stoczni „Remontowa”

Gdańska Stocznia „Remontowa” przekazała w komunikacie, że budowane promy to jedne z najnowocześniejszych niskoemisyjnych jednostek Ro-Pax na Bałtyku.

– Każda napędzana jest czterema silnikami na skroplony gaz ziemny (LNG) ze wspomaganiem bateryjnym w układzie hybrydowym. Zamiast konwencjonalnego wału i śrub napędowych, każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne (gondolowe) na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, dzięki czemu promy będą mogły manewrować w portach bez asysty holowników – poinformowała stocznia.

Promy mają:

  • 195,6 m długości,
  • 32,2 m szerokości,
  • długość linii ładunkowej to 4100 m,
  • a prędkość max. 19 w.

Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów i 50 załogantów.

Za projekt koncepcyjny, dokumentację projektową i wykonawczą odpowiadają biuro Remontowa Marine Design z grupy Remontowa Holding we współpracy z zamawiającym. Cięcie blach na pierwszy prom o numerze budowy 101 odbyło się 24 października 2022 roku, a na kolejny Ro-Pax – 28 marca 2023 roku.

PRZECZYTAJ TEŻ: Gdańska stocznia zbuduje trzy promy dla polskich armatorów

– Każdy prom składa się z tzw. bloków: sześciu kadłuba i siedmiu nadbudówki, które zbudowano z 265 osobnych sekcji. Bloki powstają zarówno w stoczni, jak i u jej kooperantów, skąd są transportowane do stoczni i tam scalane w doku nr 5. Największy megablok, mieszczący siłownię promu, zbudowała Gdańska Stocznia „Remontowa”. Waży 3351 t i składa się z 74 sekcji – podała stocznia.

Cały kadłub nowego promu waży 11 000 t. Jest już scalony i wyposażony m.in. w silniki, zbiorniki kriogeniczne na LNG i pędniki. Bloki nadbudówki zostaną zintegrowane z kadłubem już na wodzie. W kolejnych miesiącach prom będzie dalej wyposażany, aż do odbycia programu prób morskich gotowej jednostki. Ma ona zostać przekazana w 2025 roku.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama