Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Nowoczesny prom Ro-Pax jest budowany w Gdańskiej Stoczni „Remontowa”

W Gdańskiej Stoczni „Remontowa” rozpoczęto produkcję pierwszego promu Ro-Pax, o numerze budowy 101, dla spółki Polskie Promy. W niedalekiej przyszłości jednostka będzie pływała pod szyldem spółki Unity Line, należącej do Grupy Polskiej Żeglugi Morskiej. Otworzy nowy rozdział w bałtyckiej żegludze, jeśli chodzi o nowoczesne standardy techniczne i dbałość o środowisko.
cięcie blach na prom dla PŻM, Gdańska Stocznia „Remontowa”

Autor: Facebook | Pomorski Urząd Wojewódzki

– Rozpoczynamy dziś ważną fazę procesu produkcyjnego pierwszego z promów dla polskich armatorów – powiedział prezes spółki Polskie Promy Maciej Furmański. – Jest to strategiczne przedsięwzięcie, mające na celu obronę i utrzymanie pozycji rynkowej krajowych firm promowych, w zmieniających się warunkach funkcjonowania żeglugi na Bałtyku. Nowe jednostki, całkowicie i od podstaw zaprojektowane zostały na potrzeby serwisu w obszarze Morza Bałtyckiego. Mają one szanse sprostać postawionym wyzwaniom i przynieść efekt w postaci ugruntowania pozycji polskich firm armatorskich. Inwestycja posiada silne zaplecze właścicielskie i operatorskie, w które wchodzi Skarb Państwa, Grupa Kapitałowa PŻM P.P., Grupa Kapitałowa PŻB. Budowa nowych promów przy udziale Skarbu Państwa pozwoli m.in. na wzrost wartości udziałów polskich przewoźników na bałtyckim rynku, zatrudnienie bezpośrednio przy budowie 800-1200 osób, a w dalszej fazie także zapewnienie stałych przychodów krajowym stoczniom remontowym przez kolejne 30-40 lat – dodał prezes PP.

Ruszyła budowa nowoczesnego promu dla PŻM

Cięcie pierwszych blach oznacza start technologicznego procesu produkcji promu w stoczni. Wykonano je w technologii plazmowej za pomocą przecinarki CNC z głowicą 3D, umożliwiającą cięcie stali i stopów metali (aluminium, stal nierdzewna), z jednoczesnym fazowaniem krawędzi.

Urządzenie to wytwarza wiązkę wysokoenergetycznej plazmy o temperaturze dochodzącej nawet do około 30 tys. st. Celsjusza. To jedna z kilku technik obróbki elementów stalowych, stosowanych w stoczniach grupy Remontowa Holding, umożliwiająca w pełni zautomatyzowane, precyzyjne, wydajne i szybkie cięcie.

cięcie blach na prom dla PŻM, Gdańska Stocznia „Remontowa”

– Jesteśmy świadkami rozpoczęcia fizycznej budowy pierwszego z promów zamówionych w Gdańskiej Stoczni „Remontowa” im. J. Piłsudskiego przez spółkę Polskie Promy – powiedział dyrektor naczelny Polskiej Żeglugi Morskiej Andrzej Wróblewski. – Już w niedalekiej przyszłości jednostka ta będzie pływała pod szyldem spółki Unity Line, należącej do Grupy Polskiej Żeglugi Morskiej i otworzy zupełnie nowy rozdział w bałtyckiej żegludze, jeśli chodzi o nowoczesne standardy techniczne i przyjazność dla środowiska. Jako firma z ponad siedemdziesięcioletnim doświadczeniem w funkcjonowaniu na międzynarodowym rynku żeglugowym potrafimy docenić solidnego partnera w interesach, a takim właśnie jest dla nas Grupa „Remontowa” , marka znana na całym świecie z wiarygodności i wysokich standardów usług. Cieszymy się również, że polski armator będzie posiadał w swojej flocie statki zbudowane w polskiej stoczni. Prosimy więc stoczniowców, aby tabliczkę znamionową z nazwą wytwórcy umieścić w jakimś widocznym miejscu, bo będziemy z niej bardzo dumni.

Adam Ruszkowski, prezes zarządu Remontowa Holding nie krył zadowolenia z rozpoczęcia tej inwestycji.

– To dla nas – stoczniowców – wielka chwila – mówi prezes. – Nasze kompetencje i ogromne doświadczenie, wiedza naszych inżynierów i konstruktorów, kumulowane latami w stoczniach naszej grupy, zostaną teraz wykorzystane dla wzmocnienia konkurencyjności polskich armatorów, co przełoży się także na zapewnienie zatrudnienia firmom kooperacyjnym, z którymi współpracujemy przy realizacji tego projektu. Jesteśmy dumni, że powierzono nam produkcję tych jednostek. Czujemy także wielką odpowiedzialność, ponieważ ich budowę będzie śledzić cała branża promowa i stoczniowa. Powodzenie tego projektu może oznaczać nowe otwarcie na europejskim rynku stoczniowym i wzmocnić rolę polskiego przemysłu, jako dostawcy niskoemisyjnych, nowoczesnych jednostek pływających – dodał Adam Ruszkowski.

PRZECZYTAJ TEŻ: Gdańska stocznia zbuduje trzy promy dla polskich armatorów

Michał Habina, prezes Gdańskiej Stoczni „Remontowa” wyjaśnił, że stocznia będzie budować promy według dobrze sprawdzonej technologii.

– Po wycięciu odpowiednich stalowych elementów, zostaną one przetransportowane do hal prefabrykacji sekcji płaskich, a także półprefabrykatów – tłumaczył. – Na placach prefabrykacyjnych zostaną one następnie złożone w sekcje przestrzenne, które będą potem przetransportowane na miejsce budowy bloku. Bloki będziemy budować na półzanurzalnej barce, umożliwiającej podnoszenie obiektów ważących do 25 tysięcy ton. Po zwodowaniu i wprowadzeniu bloków do doku pływającego, nastąpi ich scalenie w kadłub jednostki – podsumował.

Ile promów powstanie w Gdańsku?

Remontowa wybuduje trzy jednostki dla spółki Polskie Promy. Dwie z jednostek będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM, a jedna będzie użytkowana przez PŻB. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu.

Będą to jedne z najnowocześniejszych tego typu jednostek na Bałtyku, napędzane czterema silnikami na skroplony gaz ziemny (LNG), ze wspomaganiem bateryjnym w układzie hybrydowym. Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych, każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co znakomicie usprawni manewrowanie w portach.

Promy będą miały 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4100 m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 50 osób.

Projekt koncepcyjny, dokumentację projektową i wykonawczą przygotowało biuro Remontowa Marine Design and Consulting z grupy Remontowa Holding we współpracy z Zamawiającym. Przed przystąpieniem do fazy produkcyjnej przeprowadzono m.in. obliczenia teoretyczne oraz badania modelowe statku w basenie Centrum Techniki Okrętowej SA, potwierdzając podstawowe parametry, takie jak m.in. stateczność, kształt kadłuba, zanurzenie, nośność, długość linii ładunkowej i prędkość.

Kadłub będzie produkowany i montowany w Gdańskiej Stoczni „Remontowa” z sekcji powstających częściowo przy udziale firm podwykonawczych, za pomocą opracowanej w stoczni technologii scalania bloków, przy wykorzystaniu infrastruktury dokowej. Każdy prom będzie się składał z 6 bloków kadłuba i 7 bloków nadbudówki, które zostaną zbudowane z 265 osobnych sekcji. Jeden kadłub będzie ważył 11 tys. ton.

Przypomnijmy, Gdańska Stocznia „Remontowa” im. J. Piłsudskiego S.A. to największa spółka polskiej grupy stoczniowej Remontowa Holding, posiadającej bogate doświadczenie w projektowaniu, budowie, przebudowie i wyposażaniu niskoemisyjnych jednostek różnych typów, o napędach gazowych i elektrycznych.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama