Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

140 km na godzinę z Gdańska do Czech. Ostatni odcinek autostrady A1 gotowy

Zakończyły się już wszystkie prace na odcinku autostrady A1 pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem. Oznacza to, że kierowcy mogą już korzystać z tej trasy na całym jej przebiegu, od Trójmiasta do polsko-czeskiej granicy w Gorzyczkach.
140 km na godzinę z Gdańska do Czech. Ostatni odcinek autostrady A1 gotowy

Autor: GDDKiA

Ostatni z odcinków realizacyjnych, na którym właśnie zakończyły się prace, ma ponad 24 km długości, dwie jezdnie o nawierzchni betonowej po trzy pasy ruchu każda. Już pod koniec grudnia ubiegłego roku kierowcy mogli korzystać z całej szerokości obu jezdni, jednak z ograniczeniem prędkości do 100 km/h. Trwały jeszcze prace wykończeniowe w otoczeniu trasy głównej. Obecnie jest to już pełnoprawna autostrada, po której samochodem osobowym, motocyklem lub pojazdem ciężarowym o masie całkowitej do 3,5 t można zgodnie z przepisami jechać z prędkością 140 km/h. Na ponad 80-kilometrowym odcinku od Tuszyna do początku obwodnicy Częstochowy powstały dwie jezdnie po trzy pasy ruchu. Trwają jeszcze prace przy dobudowie trzeciego pasa ruchu na krótkim, początkowym odcinku obwodnicy Częstochowy, które nie powodują jednak utrudnień w ruchu.

Jak powstawała A1?

Pierwszy odcinek autostrady A1 oddano do ruchu w 1989 r., a 30 lat później ruszyła jego przebudowa. Chodzi o trasę z Tuszyna pod Łodzią do Piotrkowa Trybunalskiego. Północna część A1, ponad 150 km od Rusocina pod Gdańskiem do Torunia, została wybudowana przez koncesjonariusza w latach 2005-11. Pięć lat później autostradą można było dojechać ponad 180 km dalej, do Tuszyna. W latach 2007-14 zrealizowano nieco ponad 90 km A1 umożliwiając przejazd od Pyrzowic do granicy z Czechami w Gorzyczkach. W latach 2015-19 oddano blisko 60 km autostrady po nowym przebiegu, omijającej Częstochowę i łączącej się z A1 w Pyrzowicach.

Od Trójmiasta do granicy polsko-czeskiej w Gorzyczkach można będzie przejechać w 4,5-5 godzin i to z odpoczynkiem, jadąc zgodnie z przepisami.

Mateusz Morawiecki / premier RP

W ubiegłym roku rzecznik prasowy łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zapowiadał na naszych łamach, że z prawdopodobieństwem graniczącym z pewnością, można powiedzieć, że do końca roku, na wszystkich odcinkach A1 powinniśmy jeździć pełną szerokością obu jezdni. jak widać pomylił się o cztery i pół miesiąca.

CZYTAJ TEŻ: Do Czech w pięć godzin. Wkrótce ukończenie autostrady A1

W 2018 r. rozpoczęła się przebudowa starej A1 od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego oraz trzech odcinków DK1 od Kamieńska do początku obwodnicy Częstochowy. W kwietniu 2019 r. GDDKiA zawarła umowę na przebudowę ostatniego fragmentu trasy, od Piotrkowa Trybunalskiego do Kamieńska. To łącznie nieco ponad 80 km trasy.

Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk oraz minister rozwoju i technologii Waldemar Buda podczas konferencji prasowej z okazji otwarcia ostatniego odcinka A1


Teraz kierowcy mają do dyspozycji całą autostradę A1, ponad 560 km od Rusocina do Gorzyczek. Autostrada A1 to część międzynarodowego szlaku transportowego, łączącego Morze Bałtyckie i Adriatyk, ważnego nie tylko dla rozwoju gospodarczego Polski. To także drogowy kręgosłup łączący się z biegnącymi ze wschodu na zachód autostradami A2 i A4, a także drogami ekspresowymi S1, S5, S7 i S8.  

Dofinansowanie ze środków UE

Łączny koszt prac budowlanych związanych z przebudową ok. 81 km istniejących odcinków dróg: A1 od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego oraz DK1 od Piotrkowa Trybunalskiego do początku obwodnicy Częstochowy to ponad 2,8 mld zł. Całkowita wartość projektu to ok. 3,5 mld zł, z czego blisko 1,7 mld zł to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama