Minister edukacji Przemysław Czarnek podpisał decyzję o dopuszczeniu do użytku pierwszej części podręcznika „Historia i teraźniejszość” do liceum i technikum przygotowanego przez WSiP.
Do tej pory jedynym zatwierdzonym do użytku podręcznikiem do HiT była książka autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego „Historia i teraźniejszość. Podręcznik dla liceów i techników. Klasa 1. 1945-1979” wydany przez konserwatywne wydawnictwo Biały Kruk (do tej pory znane przede wszystkim z publikacji o charakterze religijnym). Treści w tym podręczniku są mocno krytykowane przez nauczycieli i naukowców.
ZOBACZ: Z HiT-u zostaną usunięte kontrowersyjne cytaty o „hodowli” ludzi
Jak zapewnił Czarnek, kończy się już także procedura dopuszczenia kolejnego podręcznika – „Historia i teraźniejszość. Podręcznik dla szkoły branżowej I stopnia”, autorstwa Joanny Niszcz i Stanisława Zająca, przygotowanego przez SOP Oświatowiec.
HiT. Szkoły czekają na inny podręcznik
Szkoły – nauczyciele i uczniowie, ale też rodzice czekali na informacje o kolejnych podręcznikach do HiT-u. Wolna Szkoła – koalicja organizacji pozarządowych, która powstała przy okazji walki z „lex Czarnek” – zainicjowała akcję „Szkoła wolna od (s)HiT-u”. Przygotowała m.in. internetową mapę „Szkół wolnych od (s)HiT-u”, na której można sprawdzić, jaki podręcznik do HiT-u wybrała dana placówka. Jak dotąd jedynie 53 szkoły w całej Polsce (na 2336 sprawdzonych placówek) podały na swoich stronach internetowych informacje, że zamierzają korzystać z podręcznika autorstwa Wojciecha Roszkowskiego.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Nie chcą podręcznika do HiT
Zgodnie z polskim prawem, nauczyciel decyduje o tym, jaki podręcznik wybiera do nauczania danego przedmiotu i czy w ogóle chce używać podręcznika w trakcie przekazywania uczniom wiedzy.
Część pomorskich szkół zamierza podjąć decyzję co do podręcznika do HiT-u w najbliższych dniach, jednak te, które już decydowały, wybierają albo między podręcznikiem WSiP, albo materiałami opracowanymi przez nauczycieli. Tak jest np. w szkołach w Wejherowie: nauczyciele w Powiatowym Zespole Szkół nr 3 podejmą decyzję we wrześniu, a I Liceum Ogólnokształcące już zdecydowało o korzystaniu z podręcznika WSiP.
Z kolei np. w XIV LO w Gdańsku nauczyciele w czasie wakacji opracowali własny podręcznik.
Przypomnijmy, przedmiot Historia i teraźniejszość będzie wprowadzana w szkołach ponadpodstawowych sukcesywnie, obejmując kolejne roczniki. Docelowo nauczana będzie w liceum ogólnokształcącym w klasie I i II, w technikum w klasie I, II i III, a w branżowej szkole I stopnia w klasie I. HiT zastąpił WOS i ma być połączeniem najnowszej historii i właśnie wiedzy o społeczeństwie. W I klasie uczniowie liceów mają dwie godziny HiT, a techników jedną.
HiT. Co zawiera podręcznik WSiP?
Pierwsza część podręcznika WSiP – dla I klasy szkoły ponadpodstawowej – obejmuje cztery działy.(pierwszy to wprowadzenie do zagadnień z historii i wiedzy o społeczeństwie) i omawia 28 tematów.
Treści w danym temacie zostały podzielone na podrozdziały. Każdy temat zaczyna się od kalendarium i pojęć, które będą rozwijane w dalszej części tematu, kończy się podsumowaniem, pytaniami i kilkoma zadaniami. Np. w temacie „Obywatel” autorzy omawiają kwestie związane z prawami i obowiązkami obywatelskimi oraz prawami publicznymi. W innych miejscach rozwinięto zagadnienia tożsamości narodowej, nacjonalizmu, ksenofobii, szowinizmu, kosmopolityzmu czy migracji.
W kolejnych dwóch rozdziałach poruszono najważniejsze wydarzenia z lat 1945-1970 z Polski i świata. Wiele miejsca poświęcono m.in. okupacji sowieckiej i prześladowaniu żołnierzy AK i legalnej opozycji politycznej.
W podręczniku poświęcono też dużo miejsca wydarzeniom na świecie, które pośrednio lub bezpośrednio wpłynęły na losy Polski. Poruszono temat sytuacji Niemiec po II wojnie światowej i odbudowę Europy Zachodniej.
Napisz komentarz
Komentarze