Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Nowy prom na trasie Gdynia-Karlskrona. Stena Estelle dołączyła do floty Stena Line

Ma 240 m długości, 28 m szerokości i może zabrać na pokład 1200 osób. To Stena Estelle – nowy prom we flocie Stena Line. W sobotę, 3 września przy nowym Terminalu Promowym w Porcie Gdynia uroczyście nadano nazwę nowej jednostce. Statek będzie pływał na trasie Gdynia-Karlskrona.
Stena Estelle
(fot. Karol Makurat | Zawsze Pomorze)

Stena Line wprowadza nowy prom na linię Gdynia-Karlskrona. To Stena Estelle. W sobotę, 3 września uroczyście nadano imię nowej jednostce we flocie pływającego m.in. z Gdyni przewoźnika. Matką chrzestną jednostki została Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki. Pierwszy rejs Stena Estelle planowany jest na niedzielę, 4 września na godz. 21:00.

(fot. Karol Makurat | Zawsze Pomorze)
(fot. Karol Makurat | Zawsze Pomorze)
(fot. Karol Makurat | Zawsze Pomorze)
(fot. Karol Makurat | Zawsze Pomorze)

– Morze Bałtyckie to obszar gospodarczy, który wciąż charakteryzuje się dynamicznym wzrostem. Zapotrzebowanie klientów rośnie codziennie, a my jesteśmy w szczęśliwej sytuacji, że możemy je zaspokoić nie tylko dzięki odpowiedniemu nastawieniu do usług i ciężkiej pracy, ale także dzięki nowoczesnej oraz  wydajnej flocie. A kiedy możemy dodać piękny, nowy statek, taki jak Stena Estelle, w dniu takim, jak ten, jesteśmy jeszcze bardziej przekonani, że sukces ostatnich lat w tym regionie to jest tylko początek – mówi Niclas Mårtensson, dyrektor zarządzający koncernu Stena Line.

Prom Stena Estelle ma 240 m długości, 28 m szerokości, 6,4 m zanurzenia oraz 3600 m pojemności frachtowej i 263 kabiny. Na pokład może zabrać 1200 osób.

(fot. Karol Makurat | Zawsze Pomorze)
(fot. Karol Makurat | Zawsze Pomorze)
(fot. Karol Makurat | Zawsze Pomorze)

– Jesteśmy bardzo zadowoleni, że możemy zaprezentować nowy prom Stena Estelle, który rozszerzy naszą ofertę, zarówno dla klientów frachtowych, jak i pasażerów. Ten zupełnie nowy statek jest najnowocześniejszym w naszej flocie i nie ma sobie równych pod względem pojemności, wydajności i usług. Dzięki takim nowym promom, jak Stena Estelle oraz jej bliźniacza jednostka Stena Ebba, która do Polski zawita w listopadzie tego roku, otwieramy nowe możliwości nie tylko dla rozwoju naszej firmy oraz linii Gdynia-Karlskrona, ale także dla rozwoju biznesów naszych klientów w tej części Europy – powiedział Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska.

Stena Estelle – nowy prom na trasie Gdynia-Karlskrona

Budowa promu Stena Estelle zakończyła się w czerwcu 2022 roku w chińskiej stoczni Merchants Jinling Shipyard (Weihai) Co Ltd. Następnie statek przez Singapur, Indie, Bliski Wschód, Gibraltar i Morze Bałtyckie dotarł do Polski. Najpierw zacumował w Gdańskiej Stoczni Remontowa, gdzie przeprowadzone zostały ostatnie prace przygotowawcze, a następnie przypłynął do miejsca docelowego, czyli nowego Terminalu Promowego w Gdyni.

(fot. Karol Makurat | Zawsze Pomorze)
(fot. Karol Makurat | Zawsze Pomorze)
(fot. Karol Makurat | Zawsze Pomorze)
(fot. Karol Makurat | Zawsze Pomorze)

Jak wspomniał Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska, Stena Estelle ma bliźniaczą jednostkę – Stena Ebba. Ta również wejdzie na trasę Gdynia-Karlskrona.

Stena Line podaje, że Stena Estelle i Stena Ebba to największe promy typu E-Flexer, jakie dotychczas zbudowano. E-Flexery są jednostkami ro-pax nowej generacji. Rampy przejazdowe na dwóch poziomach umożliwiają ich sprawny załadunek i rozładunek. Optymalna konstrukcja kadłubów, śrub napędowych, gruszek dziobowych i sterów gwarantuje natomiast do 30% większą wydajność energetyczną w porównaniu z innymi statkami we flocie Stena Line. Dodatkowo promy są przystosowane do zasilania gazem, co w przyszłości umożliwi zmianę paliwa na LNG lub metanol.

(fot. Karol Makurat | Zawsze Pomorze)
(fot. Karol Makurat | Zawsze Pomorze)
(fot. Karol Makurat | Zawsze Pomorze)
(fot. Karol Makurat | Zawsze Pomorze)

Stena Estelle i Stena Ebba podczas postoju w portach będą mogły korzystać z zasilania z lądu, co ograniczy emisję spalin. Stena Line podała, że podłączenie do sieci elektrycznej ma w przyszłości umożliwić konwersję na hybrydowy system akumulatorowy.

Zmiany widać także w sposobie projektowania wnętrz obu promów. Pomieszczenia są jasne i przestronne, a przez panoramiczne okna można oglądać morze.

(fot. Karol Makurat | Zawsze Pomorze)
(fot. Karol Makurat | Zawsze Pomorze)
(fot. Karol Makurat | Zawsze Pomorze)
(fot. Karol Makurat | Zawsze Pomorze)


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama