W ciągu 14 miesięcy do Gdańska dostarczonych zostanie 18 autobusów z napędem elektrycznym, w tym 8 przegubowych. Przetarg na ich dostarczenie rozstrzygnięto w maju 2022 roku. Najkorzystniejszą ofertę przedstawił wówczas MAN Truck & Bus Polska. Wartość całego zamówienia opiewa na 61,7 mln zł.
Elektrobusy w Gdańsku już w przyszłym roku
Wśród najważniejszych kryteriów branych pod uwagę przy przetargu były zasięg oraz pojemność baterii.
- Zasięg autobusu elektrycznego standardowego MAN wynosi 401 km, natomiast przegubowego – 340 km.
PRZECZYTAJ TEŻ: Elektryczny autobus zasilany wodorem i oczyszczonym powietrzem. Będzie kursował na sześciu liniach
Zgodnie z zapewnieniami prezesa Gdańskich Autobusów i Tramwajów, pojazdy mają obsługiwać linie bez konieczności ładowania na terenie miasta, czyli podczas realizacji kursów. Pierwszy z nich zaprezentowano tuż przed uroczystym podpisaniem umowy.
– Ten autobus przyjechał z Warszawy do Gdańska na jednym ładowaniu. To pokazuje, jak w ciągu ostatnich lat zmieniła się technologia w tym zakresie – mówił Maciej Lisicki, prezes zarządu GAiT. – Prawdopodobnie za kilka lat będziemy operować kilkoma autobusami bateryjnymi bądź na wodór, a ładowanie na mieście przejdzie do historii. Dzisiaj witamy w Gdańsku sprzęt najwyższej jakości, dobrze obwarowany gwarancjami umownymi. Jestem przekonany, że będzie służył mieszkańcom przez wiele lat.
Nowe elektrobusy:
- wyposażone będą w zaawansowane systemy bezpieczeństwa: system awaryjnego autonomicznego hamowania przez pojazd przy wykryciu przeszkody, oraz asystenta martwego pola, który informował będzie kierowcę o obecności przeszkody w martwym polu,
- zgodnie ze standardami GAiT, przystosowane będą do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi. Znajdować będzie się w nich wydzielona strefa do bezpiecznego przewozu osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim i wózka dziecięcego, oraz platforma umożliwiająca wjazd wózka.
Komunikacja miejska w Gdańsku. Kluczowa dywersyfikacja napędów
Pod dokumentami we wtorek, 2 sierpnia podpisały się prezydent Gdańska oraz dyrektor ds. produktu i sprzedaży autobusów MAN Truck & Bus Polska. Dla firmy Man to największe zlecenie realizowane w Polsce.
– Jakiś czas temu obiecaliśmy mieszkańcom, że zmieniamy komunikację publiczną, że idziemy w rewolucję i rezygnujemy z diesli. Dziś, po różnych próbach, ale przede wszystkim postępowaniu przetargowym, następuje oczekiwane podpisanie umowy – mówiła Aleksandra Dulkiewicz. – Zmienia się komunikacja publiczna, zmienia się nasze podejście do przyszłości oraz solidarności z przyszłymi pokoleniami. Testowaliśmy już autobus wodorowy. Być może, również taki wkrótce pojawi się na ulicach Gdańska. Dla nas kluczowa jest dywersyfikacja napędów, o które oparta jest komunikacja publiczna w Gdańsku.
– Bardzo cieszymy się, że Gdańsk będzie kolejnym miastem, w którym znajdą się autobusy zeroemisyjne – dodawała Olga Żarkowska. – Pojazdy zostaną wyprodukowane w polskim zakładzie w Starachowicach. Autobusy te należą do czołówki najnowocześniejszych na świecie. Jesteśmy szczególnie dumni, że Gdańsk, jako jeden z pionierów wprowadzających zielone rozwiązania w komunikacji miejskiej, będzie miał je w swojej flocie.
Autobusy wyposażone będą w systemy monitoringu i klimatyzacji o wydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni, z uwzględnieniem częstego otwierania drzwi. Zamontowane zostaną także gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED. Do dyspozycji pasażerów będą wygodne ergonomiczne fotele, wykonane z materiałów o podwyższonej odporności na akty wandalizmu.
Napisz komentarz
Komentarze