Port Gdańsk inwestuje. W ramach właśnie zakończonego projektu pn. „Modernizacja toru wodnego, rozbudowa nabrzeży oraz poprawa warunków żeglugi w Porcie Wewnętrznym” wykonano prawie 5 km nabrzeży i zmodernizowano ponad 7 km toru wodnego.
– W ten sposób odpowiadamy konkretnym rozwiązaniem pod kątem tego, co dzieje się w naszej części Europy, tragedii na Ukrainie, ale też tego, jak przebudowywane zostają cały rynek transportowy i potok towarowy – mówił obecny na konferencji zorganizowanej w poniedziałek, 27 czerwca Marek Gróbarczyk, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Dodał, że Port w Gdańsku jest „kluczowy dla gospodarki polskiej, dla rozwoju Polski, a przede wszystkim tej sytuacji, z którą musimy się obecnie zmierzyć”.
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk poinformował, że udział gdańskiego portu w obsłudze morskiej wymiany towarowej Polski sukcesywnie rośnie. W 2021 roku wyniósł 47%, czyli najwięcej spośród wszystkich polskich portów.
Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk podkreślił, że przeładunki w Porcie Wewnętrznym wzrosły o prawie 50 %. Powiedział, że nabrzeże Dworzec Drzewny otworzyło nową perspektywę dla spółki-córki ZMPG, czyli Portu Gdańskiego Eksploatacja.
– To nabrzeże do tej pory było nabrzeżem skarpowym, w oparciu o które zupełnie nie były realizowane przeładunki. Nagle, z dnia na dzień możemy obserwować na nim prace największych urządzeń przeładunkowych. Dzięki temu jesteśmy w stanie sprostać wyzwaniom, szczególnie w tych trudnych czasach konfliktu na Ukrainie – powiedział Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Dodał, że na Nabrzeże Dworzec Drzewny może służyć do przeładunków ciężkich, towarów sypkich, a także sprzętu wojskowego.
Realizacja projektu rozpoczęła się w 2016 r.
– Ten kończący się projekt inwestycyjny zwiększa wydajność, ekologię ruchu towarowego na linii północ-południe i ułatwia transgraniczne potrzeby transportowe UE. Wdrażane w porcie projekty przyczyniają się do dekarbonizacji sektora transportu, jednocześnie realizując cele klimatyczne zgodnie z Europejskim Zielonym Ładem. Port odgrywa kluczową rolę w tej strategii, ponieważ stanowi krytyczne połączenie między Morzem Bałtyckim a Europą Środkową i Południowo-Wschodnią, przyczyniając się do skutecznej integracji terminali towarowych z siecią bazową – powiedział Morten Jensen z Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA).
Prawie 5 km nowych nabrzeży w Porcie Gdańsk
Wszystkie prace w ramach inwestycji prowadzone były „pod ruchem”, co oznacza, że w tym czasie port pracował bez przerwy. Projekt objął 9 nabrzeży:
- Oliwskie,
- Ziółkowskiego,
- Obrońców Poczty Polskiej i Mew,
- Zbożowe,
- Wisłoujście,
- Dworzec Drzewny
- oraz odcinki nabrzeży:
- Wiślanego,
- Szczecińskiego,
- BON.
Ich przebudowa doprowadziła m.in. do wydłużenia ich linii cumowniczych i poprawienia parametrów technicznych.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Awans Portu Gdańsk. Jest drugi na Bałtyku
Zmodernizowano także ponad 7 km toru wodnego w Porcie Wewnętrznym. Dzięki jego pogłębieniu i regulacji port może przyjmować statki o większym zanurzeniu. Podniesiono również parametry nawigacyjne, co zwiększyło bezpieczeństwo żeglugi.
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podał, że w kanale portowym mogą być teraz obsługiwane jednostki:
- do 250 m długości,
- szerokości 35 m
- i zanurzeniu 10,6 m.
Natomiast w Kanale Kaszubskim:
- statki o długości do 190 m,
- szerokości 25 m
- i zanurzeniu 9,35 m.
– Podczas prac specjalistyczne ekipy nurków wydobyły 60 obiektów niebezpiecznych. Były to granaty moździerzowe, pociski artyleryjskie, taśmy z amunicją strzelecką (wojenną). Wszystkie te znaleziska zostały zabezpieczone przez wojsko – poinformował Lech Paszkowski, dyrektor Działu Rozwoju i Inwestycji Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Do realizacji inwestycji zatrudniono 9 generalnych wykonawców, m.in. Korporację Budowlaną Doraco.
– Modernizacja toru wodnego w Porcie Wewnętrznym była dla nas sporym wyzwaniem, głównie ze względu na prowadzone prace pod czynnym nabrzeżem. Biorąc jednak pod uwagę nasze doświadczenie budowlane, zarząd portu mógł spać spokojnie – mówi Angelika Cieślowska, prezes Korporacji Budowlanej Doraco.
Koszt inwestycji to ponad 595 mln zł. Projekt był w 85% współfinansowany przez Unię Europejską z instrumentu CEF („Connecting Europe Facility” – „Łącząc Europę).
Napisz komentarz
Komentarze