Miniony rok był dla największego polskiego portu czasem intensywnego rozwoju, ale również wyzwań związanych z ustaleniem ram wieloletniej strategii oraz priorytetów. Był początkiem realizacji strategicznych inwestycji i kontynuacją już rozpoczętych przedsięwzięć. Ale tak naprawdę te największe projekty, o których głośno jest w mediach, takie jak budowa terminali, czy rozbudowa już istniejących baz przeładunkowych, mogą się ziścić, dopiero wtedy, gdy zostanie przygotowana odpowiednia infrastruktura dostępowa, zarówno od strony lądu, jak i wody. I to jest właśnie zadanie zarządu portu.
Nabrzeża, drogi, tory, parkingi…
Port Gdańsk od kilku lat inwestuje w nabrzeża w Porcie Wewnętrznym. Część z nich została już przebudowana. Od 2024 r. trwają prace nad modernizacją kolejnych. Inwestycja jest podzielona na etapy. Jest to bowiem część większego projektu, który został dofinansowany w 85 proc. z instrumentu „Łącząc Europę” na lata 2021-27 (CEF 2) kwotą blisko 100 mln euro. Przewiduje on przebudowę czterech nabrzeży Portu Wewnętrznego o łącznej długości 1,9 km, wraz z niezbędną infrastrukturą podziemną oraz kolejową. W pierwszej kolejności modernizowane są nabrzeża Rudowe i Bytomskie, o łącznej długości ponad 450 m. Kolejne nabrzeża (Wiślane i Węglowe) będą modernizowane w późniejszym terminie, po zakończeniu procedur przetargowych.
– Wykonanie robót pogłębiarskich i zwiększenie głębokości przy nabrzeżach otwiera możliwości obsługi większych niż dotychczas jednostek przy tych obiektach, co z kolei może przełożyć się na wolumen przeładunkowy. Konstrukcja nabrzeży ma być przygotowana do późniejszego wdrożenia systemu zasilania statków z lądu podczas postoju – tzw. OPS. Zakończenie całości tego projekt to grudzień 2027 r. – mówi Alan Aleksandrowicz.
Rozpoczęto też modernizację Nabrzeża Szczecińskiego. Roboty budowlane związane są z wymianą istniejących urządzeń odbojowych, budową nowych urządzeń cumowniczych oraz budową umocnienia dna na odcinku nabrzeża o długości ok. 367 m. Termin realizacji to 2026 r. Remonty torów, placów składowych, dróg i ogrodzeń zlokalizowanych na terenie portu, liczącym ponad 600 ha, to również zadanie zarządu portu. Na ten rok planowanych jest kilka takich przedsięwzięć.
Rozwój i bezpieczeństwo
Dzięki inwestycjom infrastrukturalnym port może się rozwijać, ściągać inwestorów, którzy ulokują w nim swoje biznesy. Ostatni rok był tego wyraźnym przykładem. Był bowiem początkiem strategicznych inwestycji, realizowanych w porcie przez kontrahentów.
Terminal Naftoport wspólnie z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk zainwestują w budowę nowego stanowiska do przeładunku paliw wraz z zagospodarowaniem Pola Refulacyjnego nr 3. To wieloletnie i bardzo kosztowne zadanie na razie jest przygotowywane od strony projektowej.
Kolejna strategiczna inwestycja, kluczowa dla rozwoju morskich odnawialnych źródeł energii w Polsce to budowa terminalu instalacyjnego offshore wind, przeznaczonego do obsługi morskich farm wiatrowych. W styczniu 2025 r. zakończyły się prace pogłębiarskie, mające na celu przygotowanie akwenu pod budowę sztucznej wyspy o pow. 21 ha. Pogrążono już niemal 50 pali rurowych, stanowiących fundament przyszłej konstrukcji nabrzeża. Po przekształceniu morza w ląd powstanie głębokowodny terminal o długości nabrzeży 800 metrów i głębokości przy nabrzeżach 17,5 metra. Pierwszy tego rodzaju w tej części Bałtyku, terminal, umożliwi cumowanie statków instalacyjnych oraz zaopatrzeniowych. Będzie też wykorzystany do magazynowania, preinstalacji oraz montażu turbin wiatrowych przed ich instalacją na morzu. Przewidywane ukończenie prac ma nastąpić w 3 kwartale 2026 r. Realizację tej inwestycji umożliwiły środki pozyskane z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Inwestorami są Polski Fundusz Rozwoju i terminal kontenerowy Baltic Hub.

Ponadto Baltic Hub w całości zalądowił już teren pod T3 - budowę trzeciego nabrzeża do przeładunku kontenerów. Stopień zaawansowania tych prac szacuje się obecnie na ponad 70 proc. - zakończenie budowy planowane jest na koniec 2025 roku. Wzrost wolumenu przeładunków do 4,5 mln TEU sprawi, że będziemy mieli w Polsce jeden z największych tego typu terminali na kontynencie.
Rozpoczynają się też prace przy budowie infrastruktury dla terminalu LNG typu FSRU. Inwestorami są Urząd Morski w Gdyni oraz spółka Gaz-System. W 2024 r. zostało wydane pozwolenie na jego budowę oraz decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji. Terminal będzie zlokalizowany w południowej części Zatoki Gdańskiej, w niedalekiej odległości od terminalu kontenerowego Baltic Hub, około 3 km od linii brzegowej. To niezwykle ważna inwestycja, ponieważ zapewnia bezpieczeństwo i dywersyfikację dostaw. Jest też konieczna z punktu widzenia transformacji energetycznej, gdyż pozwoli przyspieszyć odejście od wysokoemisyjnych źródeł energii. Uruchomienie terminalu planowane jest na przełomie 2027/2028.
Coraz bliżej jest też do realizacji terminalu zbożowego w Porcie Gdańsk spółki Port Gdański Eksploatacja (PGE) z Grupy Kapitałowej Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. Tym samym PGE podniesie znacząco swoje zdolności przeładunkowe i magazynowe. Realizacja projektu przez PGE pozwoli na utrzymanie kontroli państwa nad rozwojem w tym miejscu warunków i zdolności przeładunkowych oraz magazynowania zbóż.
Wszystkie te inwestycje, wyniki finansowe i stabilne przeładunki świadczą o tym, że Port Gdańsk jest na dobrym kursie.
Napisz komentarz
Komentarze