Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Miliony kontenerów i rekordowe wyniki. Taki był rok 2024 w Baltic Hub

Gdański terminal kontenerowy Baltic Hub ugruntowuje swoją pozycję największego terminala tego rodzaju na Bałtyku. Świadczą o tym wyniki w roku 2024, który pod wieloma względami był dla Baltic Hub rekordowy. Wkrótce możliwości przeładunkowe jeszcze się powiększą.
Baltic Hub
Baltic Hub to największy terminal głębokowodny na Bałtyku, a zarazem wciąż wielki plac budowy

Autor: Baltic Hub

Baltic Hub w roku 2024 pobił kilka historycznych rekordów. 

  • Specjalistom od transportu oraz logistyki najwięcej powie wynik operacyjny w wysokości 2 mln 242 tys. 401 TEU. To więcej o 191 tys. 588 TEU niż w roku 2023.

Niewtajemniczonym wyjaśnić trzeba, czym jest owo TEU? To standardowa jednostka miary stosowana w transporcie morskim, odpowiadająca objętości jednego kontenera o długości 20 stóp (czyli około 6 m). Wykorzystuje się ją do określania pojemności statków przewożących kontenery oraz terminali przeładunkowych. Aczkolwiek warto pamiętać, że w użyciu są kontenery rozmaitych długości, m.in. 10-stopowe, 40-stopowe, nawet jeszcze większe. W ostateczności wszystko jednak przelicza się na standardowe TEU.

Rekordowy rok 2024 w Baltic Hub. Terminal na fali wzrostu

Od razu warto przytoczyć jeszcze jeden rekord osiągnięty w Baltic Hub. 

  • Kiedy w lipcu ubiegłego roku zawinął do terminala ogromny kontenerowiec OOCL Gdynia, w trakcie tego jednego zawinięcia przeładowano imponującą ilość 20 459 TEU. A przecież czas postoju statku przy nabrzeżu wszyscy starają się maksymalnie skrócić! 

Wspomniany OOCL Gdynia to jeden z prawdziwych kolosów, które wpływają do Baltic Hub, ma 399 m długości. 

W całym ubiegłym roku terminal obsłużył aż 642 statki – w tym 147 jednostek oceanicznych oraz 495 tzw. feederów, które nazywano kiedyś kontenerowcami dowozowymi. One transportują ładunki dostarczane przez morskie giganty do mniejszych portów, niedostępnych dla wielkich jednostek.

Duża część kontenerów trafia z terminala do odbiorców transportem kolejowym i samochodowym. Do Baltic Hub i w kierunku odwrotnym przybyło w roku 2024 aż 8214 pociągów oraz 616 016 ciężarówek!  Daje to średnio 22 składy kolejowe i 1683 samochody na dobę. Wielkości wręcz imponujące.

Baltic Hub, wyniki 2024
(źródło: Baltic Hub)

To już osiemnasty rok działalności Baltic Hub

Dokładnie osiemnaście lat temu, w roku 2007, obecny Baltic Hub rozpoczął pracę pod nazwą DCT Gdańsk. Był pierwszym terminalem kontenerowym na Bałtyku, do którego zawijały bezpośrednio statki płynące z Dalekiego Wschodu. Pozostał zresztą jedynym takim terminalem głębokowodnym, gdzie wpływają ogromne kontenerowce wyruszające z Chin czy Korei Południowej. Dwa głębokowodne nabrzeża mają długość łącznie 1,3 km, co umożliwia jednoczesne cumowanie 4 statków. Zdolności przeładunkowe wynoszą obecnie 2,9 mln TEU rocznie, lecz realizowane już inwestycje wyraźnie ten wskaźnik zwiększą. 

Dotychczasowa praca Baltic Hub potwierdza trafność decyzji o zlokalizowaniu terminala właśnie w gdańskim porcie. Posiada bardzo dobry dostęp od strony Zatoki Gdańskiej, statki nie borykają się z trudnymi warunkami nawigacyjnymi oraz zimowym zalodzeniem. Przy tym terminal jest coraz lepiej połączony z siecią komunikacyjną – drogową i kolejową – kraju oraz szlakami towarowymi do państw sąsiednich.

Baltic Hub to również duży pracodawca, zatrudnionych jest tam ponad 1400 osób o wysokich kwalifikacjach. Większość spośród nich to mieszkańcy Gdańska i metropolii trójmiejskiej.

Każdego roku terminal przynosi wysokie wpływy do budżetu państwa z tytułu akcyzy, opłat celnych i podatkowych.

Inwestycje i ogromne suwnice

Baltic Hub to zarazem ogromny plac budowy – 5 czerwca ubiegłego roku odbyła się uroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod nowy terminal, oznaczony T3. Kiedy inwestycja zostanie zakończona i wszystkie urządzenia podejmą pracę, zdolność przeładunkowa gdańskiego terminala kontenerogwego wzrośnie do 4,5 mln TEU rocznie, czyli dokładnie dwa razy więcej niż przeładowano w rekordowym roku 2024! Terminal otrzyma dodatkowych 717 m głębokowodnego nabrzeża oraz nowy plac kontenerowy o powierzchni 36 hektarów.

Nowy terminal będzie nie tylko okazały, ale przede wszystkim supernowoczesny. Praca urządzeń będzie półautomatyczna, czyli operatorzy będą nimi sterowali ze specjalnych stanowisk, zaprojektowanych w zgodzie ze wszystkimi zasadami ergonomii, niezależnie od warunków pogodowych. Najważniejszymi dla sprawności przeładunków instalacjami będą ogromne suwnice STS (Ship-To-Shore, czyli ze statku na nabrzeże), uzupełnione suwnicami aRMG (bramowe suwnice kontenerowe). Tych pierwszych pracować będzie siedem, pozostałych dwadzieścia.

Baltic Hub, 4 nowe suwnice
4 nowe suwnice w Baltic Hub (fot. Baltic Hub)

Cztery suwnice STS już stoją na nabrzeżu, z daleka przyciągając wzrok swoimi rozmiarami. Masa każdej z nich przekracza 2000 ton, mają wysokość 96 m, natomiast z podniesionym wysięgnikiem – aż 140 m. Suwnica taka może podnieść kontener o masie do 65 ton na wysokość do 55 m i na długość do 74 m nad pokładem statku. Takie rozmiary są konieczne, bowiem do nabrzeży terminali kontenerowych cumują coraz większe statki, choćby wspomniany OOCL Gdynia. Aby umieścić kontener w odpowiednim miejscu lub go stamtąd wyjąć, suwnica musi tam sięgnąć. 

Do czterech suwnic STS dojdą trzy kolejne, które już płyną z Chin do Polski na pokładzie statku Zhen Hua 32, specjalnie skonstruowanego do przewozu podobnych ładunków o wielkich gabarytach. Obecnie jednostka znajduje się na Oceanie Atlantyckim, na wysokości Senegalu w Zachodniej Afryce. 5 lutego ma zawinąć do portu Rijeka w Chorwacji, gdzie wyładuje podobne suwnice dla miejscowego terminala. W Gdańsku statek oczekiwany jest pod koniec lutego.

Większa przepustowość bocznicy kolejowej w Baltic Hub 

Nowa, czwarta już suwnica RMG, uruchomiona została w lipcu ubiegłego roku na bocznicy kolejowej, dzięki czemu jej przepustowość wzrosła do ponad 800 tysięcy TEU rocznie. Nowoczesne urządzenie pracuje bardzo bezpiecznie, posiada bowiem systemy antykolizyjne, system automatycznego rozpoznawania znaków OCR, do tego system monitoringu wspomagający pracę operatorów.

Budowa terminalu T3 to ważny etap w rozwoju Baltic Hub i przykład, jak polska infrastruktura portowa odpowiada na wyzwania współczesnej logistyki. Inwestując w nowoczesne technologie i ekologiczne rozwiązania, tworzymy przestrzeń do dalszego rozwoju zarówno naszej firmy, jak i całego sektora transportowego w Polsce i wśród naszych partnerów w Czechach, na Słowacji i Węgrzech.

Charles Baker / CEO Baltic Hub

Inwestycja T3 i jej uzupełniające projekty stanowią odpowiedź na zapotrzebowanie rynku. Baltic Hub gotowy jest także na przyszły wzrost. Firma skoncentruje się również na poprawie efektywności energetycznej, promowaniu zrównoważonego rozwoju oraz kontynuowaniu działań na rzecz społecznej odpowiedzialności biznesu.

Baltic Hub, czwarta suwnica RMG
Czwarta suwnica RMG w Baltic Hub (fot. Baltic Hub)

Baltic Hub „kołem napędowym” rozwoju gospodarczego

Warto zwrócić też uwagę na ponadregionalne znaczenie Baltic Hub dla gospodarki państw nadbałtyckich oraz Europy Środkowo-Wschodniej. Ogromne kontenerowce, kursujące między Dalekim Wschodem a Europą, mogą zawijać tylko do Gdańska, wszak Baltic Hub to jedyny terminal głębokowodny zdolny przyjąć jednostki o takich rozmiarach przy nabrzeżu. Do państw nadmorskich ładunki mogą stąd być wysłane tzw. feederami. Do państw bez dostępu do morza natomiast prowadzą linie kolejowe oraz szlaki drogowe. Długie pociągi z wagonami załadowanymi kontenerami stanowią widok codzienny na pomorskich liniach kolejowych, zaś ciągniki siodłowe wiozące kontenery licznie pojawiają się na autostradzie A1. Terminal jest więc prawdziwym „kołem napędowym” rozwoju gospodarczego i handlu o zasięgu daleko wykraczającym poza Morze Bałtyckie.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

ReklamaPomorskie dla Ciebie - czytaj pomorskie EU
Reklama