Produkcja zbóż w Polsce w roku 2024 szacowana jest na 36 mln ton. Potrzeby kraju to 25 mln ton, powstaje więc spora nadwyżka. Część zboża przewozić można koleją, lecz najtańszy pozostaje transport morski. Z takiej możliwości chętnie skorzystaliby partnerzy zagraniczni, zwłaszcza Ukraina, która boryka się z dużymi trudnościami w eksporcie zboża przez porty nad Morzem Czarnym. Konieczne jest w tej sytuacji zwiększenie możliwości przeładunkowych polskich portów w ich terminalach zbożowych.
Agro Terminal w Gdańsku zostanie rozbudowany
Tego właśnie dotyczy inwestycja w Porcie Gdańsk, co warto podkreślić, realizowana przez spółkę Port Gdański Eksploatacja ze stuprocentowym udziałem Skarbu Państwa.
W gdańskim porcie przeładunki zbóż prowadzi obecnie ośmiu operatorów. Głównym ich celem jest maksymalizacja zysku, co nie zawsze musi być tożsame z polskim interesem narodowym.
Terminal będzie w dyspozycji państwa polskiego. Będzie on pełnił funkcję komercyjną, ale będzie także instrumentem w rękach państwa na rzecz ochrony naszych narodowych interesów, w tym bezpieczeństwa polskich rolników. Umożliwi to nam prowadzenie w pełni kontrolowanej, świadomej polityki zbożowej w sytuacji kryzysowej.
Donald Tusk, premier RP
Jeszcze w roku 2019 w Porcie Gdańsk przeładowano 2 mln ton zbóż, w tym roku będzie to około 4,3 mln ton. Już za dwa lata natomiast wielkość ta powinna wyraźnie wzrosnąć, skoro zdolności przeładunkowe spółki Port Gdański Eksploatacja podniosą się z 0,7 mln ton rocznie do 2,9 mln ton.
Wartość całego projektu inwestycyjnego PGE na obszarze Nabrzeży Wiślanego i Szczecińskiego to około 400 mln zł. Obejmie on budowę i przebudowę infrastruktury od strony lądu (kolej, drogi powierzchnie składowo-magazynowe) oraz wody (przebudowa nabrzeży, umocnienia i pogłębienia dna na potrzeby obsługi większych statków), a także zakup dźwigów, urządzeń przeładunkowych. Inwestycjom towarzyszyć będzie poprawa organizacji oraz obsługi kontrahentów z sektora zbożowo-paszowego, w tym systemów informatycznych, awizacji, kontroli, inspekcji. Mocną stroną tego projektu jest czas realizacji. Część inwestycji infrastrukturalnych i zakupów urządzeń przeładunkowych jest już realizowana.
Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk
Jak zmieni się terminal zbożowy w Porcie Gdańsk?
Spółka Port Gdański Eksploatacja swoją działalność prowadzi na pięciu nabrzeżach portu w Gdańsku, zboża są przeładowywane na nabrzeżu Szczecińskim i nabrzeżu Wiślanym. Na pierwszym z nich powstaną 4 nowe magazyny zbożowe, na drugim 5 takich obiektów. Przy nabrzeżach obsługiwane będą statki o nośności do 36 tysięcy ton i zanurzeniu do 10,6 m.
Inwestycje w infrastrukturę przeładunkową realizowane są systematycznie. Jak podaje spółka, w trakcie trzech ostatnich lat wydano ponad 153 mln zł, wśród nabytków są m.in. samojezdne żurawie nabrzeżowe, dźwigi oraz taśmociąg.
Zapowiedziano też zainwestowanie przez Port Gdańsk blisko 400 mln zł na rozbudowę infrastruktury drogowej i kolejowej, koniecznej dla sprawnych przeładunków.
W 2025 roku umowa na budowę infrastruktury terminala gazowego
Ponadto, jak podał w trakcie wizyty premiera w Porcie Gdańsk wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka, na początku przyszłego roku podpisana ma być umowa na budowę infrastruktury służącej realizacji terminala gazowego o wartości około 800 mln zł.
Napisz komentarz
Komentarze