Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Dzięki elektrowni jądrowej do niektorych miejsc na Pomorzu powrócą pociągi

W gminie Choczewo stanie elektrownia jądrowa. Z inwestycji, które będą towarzyszyły jej budowie, mają zyskają także mieszkańcy np. powiatów wejherowskiego i lęborskiego. Przykładem może tu być linia kolejowa, która w niektóre zakątki tego regionu wróci po 30 latach.
elektrownia
Z inwestycji, które będą towarzyszyły jej budowie, mają zyskają także mieszkańcy np. powiatów wejherowskiego i lęborskiego

Autor: PKP PLK

Budowa linii kolejowe do planowanej w gminie Choczewo elektrowni jądrowej ma nie tylko zapewnić sprawny przewóz towarów podczas realizacji i eksploatacji tej ważnej nie tylko dla Pomorza, ale i całego kraju inwestycji, ale ma także stworzyć nowe możliwości podróżowania koleją dla mieszkańców północnej części Pomorza.

- W 2025 r. planujemy ogłosić pierwsze przetargi na realizację prac budowlanych. Wybrany do realizacji wariant obejmuje modernizację linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo – Choczewo wraz z budową nowych odcinków linii kolejowej nr 230 z Choczewa poprzez elektrownię jądrową do połączenia z linią nr 229 w obszarze stacji Steknica. Po ponad 30 latach zapewni to dostęp mieszkańców tej części Pomorza do kolei. Inwestycja zakłada również modernizację linii nr 229 na odcinku Lębork – Łeba, gdzie obecnie ruch pociągów pasażerskich odbywa się wyłącznie w okresie letnim – mówi Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 

CZYTAJ TEŻ: Elektrownia jądrowa coraz bliżej. Są zamówienia dla polskich dostawców

PKP informuje, że istniejące stacje i przystanki zostaną zmodernizowane, planuje się także budowę nowych. Wszystkie zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h (na linii nr 229 Lębork – Łeba do 120 km/h), a towarowe do 120 km/h.

Aktualnie trwają prace nad przygotowaniem dokumentacji projektowej. Złożono też trzy wnioski do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska o uzyskanie decyzji środowiskowych. Dla odcinka linii 229 Lębork – Łeba taką decyzję już uzyskano, a dla pozostałych dwóch opracowywany jest pełen raport o oddziaływaniu na środowisko. Zakończenie wszystkich prac projektowych wraz z pozyskaniem decyzji administracyjnych planowane jest w 2026 r., a zakończenie prac budowlanych w 2029 r.

Pod koniec października Polskie Elektrownie Jądrowe podpisały umowę na projekt drogi technicznej do konstrukcji morskiej MOLF, koniecznej do transportu elementów elektrowni jądrowej. Droga zostanie oddana do użytku pod koniec 2026 roku, około dwa lata przed planowanym terminem wylania pierwszego betonu jądrowego elektrowni Lubiatowo-Kopalino. Wykonawcą prac została firma Budimex.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama