Opaska brzegowa w Rewie powstanie na podbudowie narzutu kamiennego. Od strony lądu konstrukcja zostanie zabezpieczona murem oporowym ze specjalnymi uchwytami do zakładania mobilnych przegród przeciwpowodziowych.
– W ramach inwestycji wykonanych zostanie 168 pali CFA. Będą formowane w gruncie w sposób bezudarowy, niepowodujący szkodliwych oddziaływań dynamicznych na podłoże. Jest to metoda niwelująca wpływ na infrastrukturę sąsiadującą, jednak z ostrożności, wykonywany będzie ciągły pomiar drgań. Ilość pali wbijanych kafarem ograniczono do minimum, będzie to kilka sztuk, niezbędnych przy zejściach na plażę. Do obudowania opaski wykorzystamy kamień narzutowy o wadze od 300 do 600 kilogramów. Nie będziemy prowadzić prac w lipcu i sierpniu, a elementy wykonane wcześniej, między innymi posadowione pale, zabezpieczymy tak, aby nie kolidowały z wykorzystaniem plaży w wakacje – informuje Justyna Bławat, kierownik robót.
Remont opaski brzegowej w Rewie. Powstanie nowy deptak
Wartość umowy sięga 7 mln zł – finansowanie zapewnia budżet państwa, część środków będzie też pochodzić z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-2027 (FenIKS). Urząd Morski w Gdyni podkreśla, że wykonanie planowanych prac jest niezbędne z uwagi na duże zagrożenie powodziowe Rewy.
– W niedalekiej przeszłości, między innymi w 2017 roku, mieliśmy tutaj do czynienia z podtopieniami stwarzającymi realne zagrożenie dla infrastruktury gminnej, jak i mienia prywatnego. Nowa opaska docelowo zostanie zabudowana wydmą, tak aby jeszcze lepiej chronić brzeg i wpasować się w krajobraz – mówi Robert Mokrzycki, Główny Inspektor Ochrony Wybrzeża w Urzędzie Morskim w Gdyni.
Dodatkowo górna część konstrukcji wzbogaci Rewę o prawie półkilometrowy deptak. Wraz z wykonawcą dołożymy wszelkich starań, aby prace przebiegały sprawnie i terminowo. Prosimy jednak o wyrozumiałość i zrozumienie ewentualnych uciążliwości.
Robert Mokrzycki / Główny Inspektor Ochrony Wybrzeża w Urzędzie Morskim w Gdyni.
Rewa będzie lepiej chroniona przed powodzią. Harmonogram prac
Nie ma co ukrywać, że realizacja podobnych prac w pasie brzegowym musi powodować wyłączanie poszczególnych odcinków z użytkowania oraz dostępu dla mieszkańców i turystów. Urząd morski zapewnia, że harmonogram oraz technologię robót przygotowano w taki sposób, aby prace jak najmniej kolidowały z codziennym funkcjonowaniem Rewy.
- Zgodnie z decyzją środowiskową, roboty nie będą prowadzone w okresie od marca do maja oraz w lipcu i sierpniu.
- Przez cały okres budowy wyznaczone będą ciągi komunikacyjne umożliwiające wejście na plażę.
W I etapie, do lutego przyszłego roku, powstaną fragment nowej opaski na palach CFA oraz fragment posadowiony bezpośrednio na gruncie.
II etap, od września 2025 do lutego 2026 roku, obejmować będzie remont istniejącej opaski od molo w kierunku zachodnim oraz budowę nowej opaski na wcześniej wykonanych palach CFA.
We wrześniu i październiku 2026 roku planowane są prace wykończeniowe oraz porządkowe.
Zaplecze budowy zlokalizowane zostanie w okolicach Krzyża Morskiego na Rewskim Szperku. Transport materiałów niezbędnych do budowy i remontu opaski odbywać się będzie głównie plażą.
– W ostatnich miesiącach prowadziliśmy rozmowy z Urzędem Morskim i wykonawcą, aby prace były jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców, a ich zakres jak najlepiej wpisywał się w potrzeby gminy. Inwestycja poprawi również walory turystyczne oraz zapewni dostęp do plaży osobom z niepełnosprawnościami – podsumowuje Eunika Niemc, wójt Kosakowa.
Napisz komentarz
Komentarze