W wyniku postępowania przetargowego, pod koniec grudnia 2021 r. na operatora Mevo 2.0 wybrano firmę City Bike Global SA. Hiszpańska spółka zostawiła w pokonanym boju Konsorcjum BikeU (Polska) i Freebike (Czechy), którego oferta za 6-letni kontrakt opiewała na 365 mln zł, oraz Nextbike Polska SA, operatora nieudanej, pierwszej edycji Mevo.
City Bike Global SA zaoferował 159 mln zł. Firma odpowiadać będzie za obsługę 4099 rowerów, 717 stacji oraz 51 punktów ładowania baterii rozmieszczonych na terenie 16 gmin woj. pomorskiego. W przeciwieństwie do Mevo 1.0, Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot zamawiać będzie usługę, a nie zakup rowerów i stacji. Oznacza to, że operator otrzyma zapłatę za usługę w równych ratach za każdy miesiąc prawidłowego działania systemu.
Jak poinformował w czwartek organizator systemu, podpisane umowy zaplanowano na wtorek, 8 lutego. Odbędzie się w Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku.
„Trwa Komitet Sterujący #Mevo 2.0. 8 lutego 2022 r. planujemy z City Bike Global podpisać umowę na realizację projektu” – poinformowano na Twitterze.
Fałszowano referencje?
Sformalizowanie współpracy stało się możliwe po tym, jak Krajowa Izba Odwoławcza odrzuciła odwołanie poprzedniego operatora Nextbike Polska, próbującego udowodnić nieuczciwy przebieg postępowania. KIO uznało jednak, że spółka rezygnując ze złożenia oferty na nowe Mevo straciła status wykonawcy i tym samym nie jest podmiotem uprawnionym do wniesienia odwołania.
„Nieprawdziwe są twierdzenia, że postępowanie obarczone jest jakimikolwiek wadami. Podnoszony m.in. zarzut fałszowania referencji posiadanych przez City Bike Global jest absolutnie niezgodny z prawdą – przekonuje OMGGS za pośrednictwem komunikatu opublikowanego na swojej stronie. - Wszystkie zgromadzone dokumenty są autentyczne i nie budzą wątpliwości. Referencje zostały przez nas szczegółowo zbadane i potwierdziły posiadane przez wykonawcę doświadczenie. Wykonawca przekazał nam pełną treść korespondencji z urzędami i osobami odpowiedzialnymi za realizację projektów dot. rowerów publicznych w tych miejscach, które to ww. referencje wystawiły. Dokumenty przedstawione w postępowaniu to te same, niezmienione w żaden sposób dokumenty, jakie Wykonawca otrzymał od osób je wystawiających”.
W ostatnim czasie NB zarzucał również, że biegły rzeczoznawca nie przetestował szeregu funkcjonalności roweru związanych z jego użytkowaniem. OMGGS odpowiada, że rowery były badane przez komisję przetargową w tym zakresie, zgodnie z postanowieniami specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
„Każdy z przekazanych przez wykonawcę rowerów był testowany przez kilka osób pokonując dystans ponad 100 km na jednej baterii. Informacje te zawarte są w protokole postępowania”
Kiedy Mevo pojawi się na ulicach?
Zanim z rowerów będą mogli skorzystać zarejestrowani użytkownicy, sto jednośladów trafi na testy wewnętrzne (w ciągu maksymalnie 14 miesięcy od podpisania umowy), które będą trwały od 10 do 21 dni. Po tym okresie, odbędzie się trwający minimum 3 tygodnie rozruch systemu, przy minimum połowie floty. W tym czasie użytkownicy będą mogli rejestrować się i korzystać z systemu bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów. Dopiero po pozytywnym zakończeniu wszystkich testów (w terminie maksymalnie do 17 miesięcy od podpisania umowy) zostanie uruchomione 100 proc. systemu i możliwość kupowania abonamentów. Oznacza, to, że w przypadku podpisania umowy 8 lutego, system powinien być w pełni dostępny najszybciej w okresie wakacji letnich 2023 r.
Napisz komentarz
Komentarze