rzetarg obejmuje dostawę 18 autobusów standardowych i 12 przegubowych zasilanych energią elektryczną. Gdańską flotę mają zasilić do końca przyszłego roku.
- 90 milionów złotych - takie dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy uzyskał Gdańsk na zakup 30 autobusów elektrycznych – mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - Mamy nadzieję, że oferta przetargowa także będzie korzystna i zmieści się w tej kwocie. Nie tak dawno spotkaliśmy się, prezentując autobusy napędzane wodorem. Przypomnę również, że w naszej flocie mamy już 21 autobusów elektrycznych. Krok po kroku, takimi właśnie zakupami, chcemy unowocześnić całą naszą flotę autobusową. Wszystko po to, żeby komunikacja w naszym mieście była bezpieczna, komfortowa, a przy tym przyjazna dla środowiska.
Autobusy, jakie mają zostać zakupione powinny charakteryzować się jak największym zasięgiem oraz jak największą pojemnością baterii. Pojazdy obsługiwać będą gdańskie linie bez konieczności ładowania ich na terenie miasta, czyli podczas realizacji kursów. Ładowane będą na terenie zajezdni. Na oferty miasto czeka do 8 października.
ZOBACZ TEŻ: Pierwsze cztery autobusy wodorowe ruszają na ulice Gdańska
- Mam nadzieję, że uda się to sprawnie przeprowadzić i pojazdy dotrą do nas w ciągu roku, tak by pod koniec przyszłego roku wozić pasażerki i pasażerów naszego miasta – mówi Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. mobilności i bezpieczeństwa. - W wymogach formalnych zaznaczyliśmy, że minimalny zasięg tych autobusów powinien wynosić 250 km. Tyle minimum będą przejeżdżać na jednym ładowaniu, a ładowane będą na naszej stacji. Obecnie posiada ona 18 punktów ładowania, ale już teraz planujemy rozbudowę o kolejne 6 stanowisk. Ta liczba zdecydowanie wystarczy na obsługę wszystkich naszych elektrycznych pojazdów, gdyż ładowanie jednego autobusu zajmuje około 3-4 godz. – uważa wiceprezydent.
Ładowanie pojazdów na terenie zajezdni, to rozwiązanie, które Gdańsk na taką skalę realizuje, jako pierwsze duże miasto w Polsce. System zarządzania stacją ładowania zintegrowany jest z systemami informatycznymi GAiT, co oznacza, że ładowanie i przygotowanie pojazdu do ruchu skorelowane jest z godziną jego wyjazdu z zajezdni.
Po gdańskich liniach kursuje już 18 pełnowymiarowych autobusów elektrycznych, 3 minibusy elektryczne oraz 10 Neso busów, czyli pojazdów napędzanych wodorem.
Nowe pojazdy, przystosowane mają być do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi. W autobusach znajdować ma się wydzielona oznaczona strefa do bezpiecznego przewozu osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim i wózka dziecięcego oraz platforma umożliwiające wjazd wózka. W trosce o potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących - wszystkie kolumny i poręcze wykonane mają być w kolorze żółtym, a przyciski opisane w alfabecie Braille`a. W pojazdach znajdować mają się także pasy do bezpiecznego przewozu rowerów.
Napisz komentarz
Komentarze