Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Port Gdańsk podsumował pierwsze półrocze 2024. Coraz mniej węgla

Ponad 38 milionów ton ładunków obsłużono w I połowie tego roku w Porcie Gdańsk. To nieco mniej, niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Dominują paliwa płynne, przybywa ładunków drobnicowych, zwłaszcza skonteneryzowanych. Spadają natomiast przeładunki węgla - to przyczyna ogólnego spadku ilości ładunków.
Port Gdańsk podsumował pierwsze półrocze 2024. Coraz mniej węgla
Baza Paliw Płynnych w Porcie Północnym

Autor: Port Gdańsk

Pierwsza połowa roku zawsze stanowi okazje podsumowania i określenia tendencji przeładunków na kolejne miesiące. Nadal spadać powinna ilość węgla na portowych nabrzeżach, pozytywne są za to trendy w dziedzinie przeładunków kontenerów.

Port Gdańsk: Przeładunki paliw, zbóż i kontenerów, coraz mniej węgla

- Blisko 40 milionów ton ładunków to dobry wynik, zważywszy na to, że w związku z sytuacją geopolityczną przez ostatnie dwa lata, mam na myśli rok 2022 i 2023, mieliśmy do czynienia z anormatywnym wzrostem przeładunków surowców energetycznych, w tym węgla. W tym roku mamy jednak o 7 procent mniej przeładunków ogółem niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, głównie za sprawą malejącego importu węgla w związku z ograniczeniem sprowadzania go do kraju  – wyjaśnia Dorota Pyć, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

W kwietniu bieżącego roku Ministerstwo Przemysłu zablokowało sprowadzanie węgla z zagranicy. Realizowane są jednak umowy zawierane wcześniej przez poprzednie zarządy spółek prowadzących import tego paliwa. Przez I półrocze w Gdańsku przeładowano 3,3 mln ton węgla, czyli o 62 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Niższe są również przeładunki drewna (39 tys. ton), rudy żelaza (52 tys. ton) czy innych ładunków masowych (blisko 1,5 mln ton).

CZYTAJ TEŻ: Port Gdańsk z nowym magazynem do przeładunku zboża

Odwrotna tendencja obserwowana jest w dziedzinie przeładunków paliw płynnych. Przez sześć miesięcy Port Gdańsk obsłużył 20,1 mln ton, niemal 10 procent więcej niż w roku poprzednim. Gdański Naftoport przyjął aż 253 tankowce. Wyższe o 10 proc. w stosunku do roku ubiegłego były przeładunki zbóż, łącznie ponad 1,5 mln ton, głównie na eksport. Ładunków drobnicowych obsłużono 11,6 mln ton, z czego 10,2 mln ton stanowiły ładunki skonteneryzowane. Terminal kontenerowy Baltic Hub, przeładował ponad 1 milion kontenerów 20-stopowych (TEU). Warto zwrócić uwagę, że postępuje rozbudowa tego terminala o nabrzeże T3. 

Lepsze wyniki osiągnięto również w dziedzinie ładunków tocznych oraz samochodów - przez sześć miesięcy przez Port Gdańsk przeszło ponad 63 tys. sztuk.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama