Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Przekop Mierzei Wiślanej. Jest śledztwo prokuratury ws. byłego ministra z PiS

Prokuratura Regionalna w Gdańsku w piątek, 12 lipca opublikowała komunikat, w którym poinformowała o braku podstaw do odmowy wszczęcia śledztwa w sprawie podejrzenia popełnienia przestępstwa niedopełnienia obowiązków przez Marka G., byłego ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej w trakcie budowy kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej. Postępowanie w tej sprawie zostało dołączone do już trwającego śledztwa dotyczącego podejrzenia przekroczenia uprawnień przez byłego dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni.
przekop Mierzei Wiślanej
Czy dochodzenie w sprawie przekopu Mierzei Wiślanej skończy się postawieniem zarzutów?

Autor: Archiwum NDI | Besix

Do Prokuratury Regionalnej w Gdańsku 18 czerwca wpłynęło zawiadomienie od Najwyższej Izby Kontroli o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez byłego ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Marek G. miał się dopuścić w latach 2016-2020 niedopełnienia obowiązków w trakcie budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, nazywanego potocznie przekopem Mierzei. 

Ruszyło śledztwo ws. byłego ministra PiS i niedopełnienia obowiązków przy przekopie Mierzei Wiślanej

Prokurator Prokuratury Regionalnej w Gdańsku uznał, że brak jest podstaw do odmowy wszczęcia śledztwa w sprawie uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa niedopełnienia obowiązków, w latach 2016-2020, przez byłego ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. W ocenie prokuratora należy dokładnie wyjaśnić wszystkie okoliczności wskazane w zawiadomieniu i w załączonych do niego dokumentach.

prok. Mariusz Marciniak / p.o. rzecznik prasowy gdańskiej Prokuratury Regionalnej. 

Jak podała prokuratura, zawiadomienie NIK dołączono do wszczętego 17 kwietnia tego roku śledztwa w sprawie podejrzenia przekroczenia uprawnień przez byłego dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni, polegającego na zawarciu umów na kwotę o 157,7 mln zł wyższą od szacowanego na 880 mln zł kosztu budowy przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Obecnie obie sprawy są analizowane w jednym postępowaniu, z uwagi na łączność przedmiotową.

Na czym – w opinii NIK – miało polegać niedopełnienie obowiązków przez byłego ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej? Jak stwierdziła Izba, w projekcie uchwały Rady Ministrów w sprawie „Budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” minister Marek G.:

  • w roku 2016 nie określił w sposób realny niezbędnego zakresu rzeczowego i finansowego planowanej inwestycji,
  • w roku 2019 i w roku 2020, w trakcie prowadzonych prac nad nowelizacją uchwały Rady Ministrów z 2016 r., nie poinformował Rady Ministrów, że wartość inwestycji wzrośnie o ponad 125%, to jest z 880 mln zł do niemal 2 mld zł, i tym samym planowany przekop mierzei stracił uzasadnienie ekonomiczne.

W sprawie tej nikt nie usłyszał jeszcze zarzutów.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama