Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Szkoła Montessori: Najważniejsze to zaufać dziecku

Uczniowie to świadomi swoich potrzeb ludzie, a towarzyszenie im w ich rozwoju jest zarówno wielkim przywilejem, jak i wielką odpowiedzialnością – mówią nauczyciele ze Szkoły Podstawowej Montessori w Kowalach. – W pracy z uczniami podstawą jest szacunek dla indywidualności każdego dziecka.
Szkoła Podstawowa w Kowalach
Szkoła Podstawowa w Kowalach

Autor: Szkoła Podstawowa w Kowalach

Każdego dnia spotykamy się, aby poznawać i odkrywać, budować relacje, rozwijać pasje i zainteresowania – takim zdaniem rozpoczyna się informacja o szkole Montessori w Kowalach. 

– To właśnie nasze podejście do pracy z uczniami – mówią Angelika Górska i Agnieszka Tlaga, nauczycielki w Szkole Podstawowej Montessori w Kowalach, miejscowości niedaleko Gdańska.

– Nauka szkolna nie polega tylko na zdobywaniu podręcznikowej wiedzy, nasza szkoła pracuje według metody Marii Montessori. Codziennie pokazujemy, że każdy z nas – i uczniowie, i nauczyciele, i rodzice – jest częścią świata i ma mu wiele do zaoferowania. Podstawą w tym procesie są: ciekawość świata i ludzi, uważność, szacunek i empatia.

Placówki montessoriańskie – do których należy Szkoła Podstawowa w Kowalach – swoją pracę opierają na przekonaniu, że dziecko ma w sobie naturalną chęć poznawania, najefektywniej uczy się w atmosferze wolności i swobody, a najlepsze efekty osiąga wtedy, gdy pasjonuje je to, co robi i gdy w procesie poznawczym napotyka na wspierających go dorosłych. 

Placówki montessoriańskie – do których należy Szkoła Podstawowa w Kowalach – swoją pracę opierają na przekonaniu, że dziecko ma w sobie naturalną chęć poznawania (fot. Szkoła Podstawowa w Kowalach)

Nie ma w niej tradycyjnych klas, ławek i nauczycieli – są sale z miejscami wyznaczonymi do pracy i mentorzy, którzy ukierunkowują dzieci. Otoczenie jest przygotowane z dużą starannością i jest odpowiedzią na potrzeby uczniów, aby zachwycać i wspierać rozwój każdego z nich.

– Uważamy, że najlepszą pomocą, jaką w procesie nauki można zaoferować dziecku, jest swoboda w podejmowaniu decyzji – mówi Angelika Górska. – My, nauczyciele, dbamy o to, by nie bali się pytać, ani popełniać błędów, aby odkrywali swoje pasje. W części przedmiotów klasy są więc wielorocznikowe, a dzieci pracują w niewielkich grupach albo samodzielnie. Bowiem zgodnie z założeniami Marii Montessori, młodzi ludzie, przebywając w takiej grupie, są bardziej zmotywowani i uczą się szybciej. Do tego poznają, czym jest współpraca i jakie są ich mocne strony.

– W ten sposób dowiadują się również, czym jest uważność na drugą osobę – dodaje Agnieszka Tlaga. – Każde z nich widzi, że jego dobrostan jest dla nauczyciela i kolegów istotny.

Z tego powodu m.in. zamiast podziału na lekcje przedmiotowe w klasach IV-VIII połączono zagadnienia wymagane programem w bloki projektowe z podziałem na części humanistyczną i przyrodniczą. Uczniowie odkrywają nowe tematy nie jako odbiorcy, ale jako sprawcy procesu, czyli badają, wyciągają wnioski, szukają informacji, dyskutują.

Uczniowie odkrywają nowe tematy nie jako odbiorcy, ale jako sprawcy procesu, czyli badają, wyciągają wnioski, szukają informacji, dyskutują (fot. Szkoła Podstawowa w Kowalach)

– Umiejętność współpracy i szacunek dla poglądów innych to niezbędna kompetencja w dzisiejszym świecie. W minionym już roku szkolnym – zgodnie z decyzją uczniów – bardzo dużo rozmawialiśmy o pokoju na świecie – mówi Angelika Górska. – Oni sami doszli do wniosku, że o zachowanie pokoju powinno się troszczyć zawsze, nie tylko wówczas, gdy jesteśmy zagrożeni wojną. Edukacja dla pokoju to jedna z podstawowych wyróżników filozofii Marii Montessori – wychować dziecko na człowieka, który wie, że jest częścią świata i że to, co i jak robi, ma wpływ na jego otoczenie.

Dlatego, np. w ciągu roku szkolnego, uczniowie przychodzą we wtorki do szkoły pół godziny wcześniej i z przyniesionych z domu produktów robią kanapki, przekazywane później osobom w kryzysie bezdomności, a w grudniu organizują zbiórki pomocowe. Dlatego również społecznością szkoły są nie tylko uczniowie i nauczyciele, ale i rodzice.

– Budujemy z rodzicami relacje przez wspólne działania, warsztaty czy konferencje – mówi Angelika Górska. – Im więcej wiemy o sobie i o tym, jak pracują dzieci, tym lepiej możemy się rozumieć i współpracować. Razem rozpoczynamy rok szkolny i razem kończymy festynem rodzinnym, a w trakcie roku rodzice mogą uczestniczyć w zajęciach popołudniowych dla dorosłych. 

Bardzo istotnym narzędziem, stosowanym w Szkole Podstawowej Montessori w Kowalach jest autorski program PKES – Pracownia Kompetencji Emocjonalno-Społecznych. Cotygodniowe zajęcia psychologiczne w każdej kasie to reakcja na wnioski płynące z obserwacji i pracy z uczniami, a także jako działanie w ramach profilaktyki zdrowia psychicznego.

– PKES opiera się na założeniach psychologii pozytywnej, NVC (porozumienie bez przemocy) oraz treningach kompetencji emocjonalno–społecznych – wyjaśnia Angelika Górska. – Poprzez psychoedukację w zakresie m.in. granic, poczucia wartości, zasobów, rozpoznawania emocji i potrzeb, zasad komunikacji, chcemy dać uczniom narzędzia do dbania o osobisty dobrostan psychofizyczny oraz dobrostan wspólnoty, w której przebywa dana osoba.

– Najważniejsze to zaufać dziecku i szanować jego odrębność – mówią zgodnie nauczycielki. – Traktować je tak, jak my chcemy być traktowani. Nagrodą jest obserwowanie, jak kształtuje się wartościowy kompetentny człowiek.

Podstawy metody Marii Montessori

Metoda Montessori to system dydaktyczny dzieci i młodzieży, stworzony przez włoską lekarkę Marię Montessori, która prowadziła badania nad rozwojem dzieci. Jej podejście do edukacji, oparte na szacunku dla indywidualności każdego dziecka oraz zachęcie do samodzielności i eksploracji, stało się inspiracją dla wielu pedagogów i rodziców na całym świecie i jest stosowane w tysiącach szkół na całym świecie.

Szkoła Montessori kładzie nacisk na to, że każde dziecko jest jednostką o unikalnych potrzebach, zdolnościach i tempie rozwoju (fot. Szkoła Podstawowa w Kowalach)

Szkoła Montessori kładzie nacisk na to, że każde dziecko jest jednostką o unikalnych potrzebach, zdolnościach i tempie rozwoju. Praca organizowana jest tak, aby umożliwić dzieciom samodzielne eksplorowanie środowiska i zdobywanie doświadczeń poprzez praktyczne działania. Nauczyciel pełni rolę przewodnika, który obserwuje i wspiera rozwój dzieci, ale nie narzuca im gotowych rozwiązań.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama