Nabrzeża Rudowe i Bytomskie w Porcie Gdańsk do modernizacji
Modernizację obu nabrzeży wykona firma PORR SA. To wykonawca skomplikowanych obiektów z dziedziny budownictwa hydrotechnicznego, wznosi m.in. nabrzeża portowe, pirsy, falochrony, umocnienia brzegów czy zbiorniki retencyjne. Prace na rzecz Portu Gdańsk mają się zakończyć w czasie 2 lat.
To część większego projektu z udziałem funduszy unijnych w wysokości blisko 100 mln euro - „Poprawa infrastruktury Portu Gdańsk wraz z analizą wdrożenia systemu niskoemisyjnego OPS dla zrównoważonego rozwoju sieci TEN-T”. Przewiduje on przebudowę łącznie czterech nabrzeży portu wewnętrznego w Gdańsku o łącznej długości 1916 m łącznie z niezbędną infrastrukturą podziemną oraz kolejową. W pierwszej kolejności prace obejmą wspomniane nabrzeża Rudowe i Bytomskie, następnie Wiślane i Węglowe. Umowa z PORR którą podpisał prezes Portu Gdańsk Krzysztof Kaczmarek, opiewa na 142 mln zł brutto za roboty budowlane. 51 mln kosztować będą prace na Nabrzeżu Bytomskim, 91 mln zł na Nabrzeżu Rudowym.
- Są to już wiekowe i wyeksploatowane konstrukcje. Nabrzeże Rudowe zbudowano ponad 80 lat temu na przełomie lat trzydziestych i czterdziestych XX wieku. Przechodziło jedynie doraźne remonty. Z uwagi na zły stan techniczny (m.in. ścianki szczelnej), w 2019 roku część nabrzeża została wyłączona z obsługi statków i prowadzenia przeładunków. Nieco młodsze jest Nabrzeże Bytomskie. W części płytowej, która jest obecnie eksploatowana, zostało wybudowane prawie 60 lat temu – wyjaśnia Stefan Rudnik, dyrektor Pionu Inwestycji Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. - Wykonanie robót pogłębiarskich i zwiększenie głębokości przy nabrzeżach otwiera możliwości obsługi większych niż dotychczas jednostek przy tych obiektach, co z kolei może przełożyć się na wolumen przeładunkowy.
CZYTAJ TEŻ: Zarząd Morskiego Portu Gdańsk odwołany. Jest tymczasowy zarządca, będzie konkurs
Przebudowa Nabrzeża Rudowego obejmie odcinek 232 m, ponadto jeszcze 18 m Nabrzeża Administracyjnego. Powstanie nowe nabrzeże o płytowej konstrukcji wsparte na ruszcie z pali betonowych, z przednią stalową ścianką szczelną. Nowy tor kolejowy na nabrzeżu będzie miał długość 265 m. Głębokość Basenu Górniczego zostanie zwiększona do 11,2 m. Będą mogły tam cumować statki o maksymalnym zanurzeniu do 10,6 m i nośności do 35000 DWT. Nabrzeże Bytomskie otrzyma nowy odcinek części płytowej na długości 143 m oraz część skarpową długości 60 m, czyli łącznie nabrzeże zostanie wydłużone o 203 m. Tutaj również powstanie konstrukcja płytowa wsparta na ruszcie z pali żelbetowych, z przednią stalową ścianką szczelną. Przy nabrzeżu głębokość basenu wzrośnie do 10,2 m. Po usunięciu dalby i pomostu komunikacyjnego do istniejącego dalbowego stanowiska przeładunkowego będą mogły tu cumować statki o nośności do 15000 DWT i długości do 145 m.
Oba nabrzeża otrzymają też nową sieć wodociągową, kanalizację deszczową z systemem podczyszczania wód opadowych, sieci elektroenergetyczne oraz nowe oświetlenie. Zainstalowane zostaną odbojnice punktowe oraz pachoły cumownicze o nośności 100T. Nabrzeża już teraz zostaną przystosowane do wdrożenia w przyszłości systemu zasilania statków z lądu podczas postoju.
Napisz komentarz
Komentarze