Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Mniej „ekostrad” w Gdańsku, ale bedą znacznie dłuższe

Aktualizację Systemu Tras Rowerowych dla Gdańska, czyli STeR 2.0 jednogłośnie przegłosowali gdańscy radni w trakcie pierwszej powakacyjnej sesji. To dokument, który zastąpi dwa dotychczasowe, kształtujące politykę rowerową w mieście: System Tras Rowerowych Dla Gdańska oraz Strategię Realizacji Systemu Tras Rowerowych dla Gdańska – SR STeR.
Mniej „ekostrad” w Gdańsku, ale bedą znacznie dłuższe

Autor: Karol Makurat | Zawsze Pomorze

STeR 2.0 aktualizuje założenia przyjęte przez miasto kilka lat temu, zgodnie z którymi rozwój ruchu rowerowego podnosi poziom jakości życia oraz atrakcyjności przestrzeni publicznych. Nowy dokument weryfikuje jednak kształt systemu tras rowerowych wskazany na mapie STeR tak, aby spełniał on oczekiwania użytkowników, był dostosowany do obowiązujących przepisów i zapewniał efektywność działań inwestycyjnych.

- Głównym celem STeR-u 2.0 jest uwzględnienie zrealizowanych w ostatniej dekadzie inwestycji rowerowych czy mieszkaniowych, ale też odpowiedź na rosnącą liczbę użytkowników rowerów oraz hulajnóg elektrycznych – mówiła na sesji Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Nowością ma być m.in. nowa klasa tras, tzw. ekostrady, umożliwiające podróż z wysoką prędkością oraz sprawne przemieszczenia na dłuższym dystansie. Ich zadaniem ma być zapewnienie połączeń do i z dzielnic na górnym tarasie oraz wzdłuż głównej osi transportowej Gdańska.

- Będą one projektowane z odpowiednią szerokością, właściwą nawierzchnią oraz jak najmniejszą liczbą punktów kolizyjnych. Ma to służyć do szybszego przemieszczania się po mieście – wyjaśniała dyrektor BRG.

W planach jest 66 km „ekostrad”. W pierwszej kolejności planuje się do zrealizowania ok. 40 km, m.in. w rezerwie Drogi Czerwonej, w ul. Spacerowej, ul. Słowackiego, w sąsiedztwie trasy PKM czy GPW. W poprzednim dokumencie zakładano budowę 9 rowerowych autostrad o łącznej długości ok. 40 km. Do dziś jednak nie udało się ich zrealizować.

Gdańsk. Gdzie pojawią się ekostrady?

Podsystem „ekostrad” mają tworzyć:

  • Ekostrada Sopot-Święty Wojciech, długości ok 14,3 km
  • Ekostrada Osowa – Oliwa wzdłuż ul. Spacerowej, o dł. ponad 5 km
  • Ekostrada Barniewice – Brzeźno, długości 13,9 km
  • Ekostrada Owczarnia – Matarnia, długości 3,9 km
  • Ekostrada Kokoszki – Brętowo, długości 7,3 km
  • Ekostrada Migowo – Wrzeszcz, długości 3,5 km
  • Ekostrada Jasień – Śródmieście, długości 5,7 km
  • Ekostrada Jasień – Orunia, długości 10,7 km

Rozróżniono również trasy główne, o dł. 140 km, trasy zbiorcze o dł. 320 km oraz lokalne.

W dokumencie podkreślono, że przy głównych węzłach integracyjnych konieczna jest realizacja rowerowych parkingów węzłowych, strzeżonych oraz zadaszonych. Powinny być one bezpośrednio dostępne z poziomu terenu, wyposażone w wypożyczalnie rowerów, punkty serwisowe, węzły sanitarne, ewentualnie punkty gastronomiczne: Chodzi w szczególności o:

  • węzeł Gdańsk Główny – minimum 500 miejsc,
  • węzeł Wrzeszcz – minimum 500 miejsc,
  • węzeł Oliwa – minimum 500 miejsc,
  • węzeł Śródmieście – minimum 200 miejsc

Określono także wskaźniki minimalnej liczby miejsc parkingowych dla rowerów, w zależności od rodzaju zabudowy. I tak, dla hoteli co najmniej 3-gwiazdkowych, wskaźnik określono na 0,2 miejsca na każdy pokój. W przypadku akademików oraz domów studenckich ma to być 1 miejsce na 1 pokój, podobnie dla zabudowy wielorodzinnej. Dla obiektów handlowych o pow. sprzedaży powyżej 2000 m, na każdy 1000 m przypadać ma minimum 10 miejsc do parkowania.  

Na etapie konsultacji z mieszkańcami zgłoszono ok. 400 uwag. 242 z nich uwzględniono. W czwartek gdańscy radni przegłosowali aktualizację STeR jednogłośnie.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama