Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama

Cztery pociągi [nl] elektryczne pojadą [nl] po linii PKM

Pierwsze pociągi elektryczne pojadą po linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej już od poniedziałku 12 czerwca. Oznacza to, że po dwóch latach od rozpoczęcia elektryfikacji PKM ta linia kolejowa jest już gotowa do eksploatacji takich składów. Niestety na początku będą to jedynie 4 pociągi, dojeżdżające do przystanku Gdańsk Port Lotniczy, ponieważ nie została jak dotąd zelektryfikowana linia nr 201 z Gdyni do Kościerzyny, z którą PKM łączy się właśnie w Rębiechowie.

Autor: PKM

Pierwsze pociągi elektryczne wyjadą na trasę już w poniedziałek 12 czerwca, inwestycję realizowano niemal równo dwa lata - elektryfikacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej planowana była od samego początku, lecz rozpoczęła się 15 czerwca 2021 roku, kiedy ruszyły prace przy budowie sieci trakcyjnej między Jasieniem i Brętowem. 

- W ciągu niespełna dwóch lat, dzięki wykorzystaniu funduszy europejskich, zrealizowaliśmy cały projekt elektryfikacji linii kolejowej PKM - informuje Rafał Rychel, dyrektor Pionu Inwestycyjnego PKM SA. - W ramach prac budowlanych wbitych zostało ponad 1100 fundamentów palowych, zamontowano 900 słupów trakcyjnych oraz 120 bramek trakcyjnych, pomiędzy którymi rozciągnęliśmy 40 km lin nośnych i dwa razy tyle przewodów jezdnych.

ZOBACZ TEŻ: 50 mln zł na PKM Południe. Nowa linia ma powstać w ciągu 7 lat

Rozpoczęcie kursowania rozkładowych pociągów elektrycznych to bez wątpienia duży sukces spółki PKM, niestety od poniedziałku jeździć będą tylko cztery takie składy, od poniedziałku do piątku, na razie do 26 czerwca czyli rozpoczęcia wakacji. Podróżni korzystać będą ze zmodernizowanych jednostek elektrycznych EN57. Oto marszruta tych pociągów:

  • Malbork 5:50 - Gdańsk Wrzeszcz 6:35 - Gdańsk Port Lotniczy 6:56;
  • Gdańsk Port Lotniczy 7:10 - Gdańsk Wrzeszcz 7:31 - Gdańsk Główny 7:36 - Tczew 8:00;
  • Tczew 15:34 - Gdańsk Wrzeszcz 16:03 - Gdańsk Port Lotniczy 16:24;
  • Gdańsk Port Lotniczy 17:05 - Gdańsk Wrzeszcz 17:27 - Tczew 18:00.

Dlaczego tylko cztery pociągi, skoro elektryfikacja linii PKM jest gotowa? Okazuje się, że nadal nie wykonano żadnych prac przy budowie trakcji elektrycznej na linii 201 z Gdyni do Kościerzyny, z którą PKM łączy się w Gdańsku-Rębiechowie.

- Elektryfikacja samej linii PKM, bez tworzącej z nią wspólną sieć linii 201 byłaby bezcelowa, bo trakcja elektryczna kończyłaby się „ślepo” w Rębiechowie - tłumaczy Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA.. Dlatego cały czas namawialiśmy naszych partnerów z PKP PLK do elektryfikacji linii 201 i w sierpniu 2017 roku podpisaliśmy porozumienie o współpracy, określające zakres wszystkich planowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i Pomorską Koleją Metropolitalną S.A. przedsięwzięć inwestycyjnych, w którym strony zdeklarowały zakończenie ich realizacji do końca 2023 roku.

CZYTAJ RÓWNIEŻ: Co dalej z linią 201? 

O ile część planu po stronie PKM została zrealizowana, o tyle PKP PLK nie udało się zmodernizować linii 201. Jak informuje PKM, projekt elektryfikacji oraz modernizacji linii 201 wpisano do Krajowego Programu Kolejowego z terminem realizacji dopiero w latach 2030-2032. Aby umożliwić lepsze wykorzystanie zelektryfikowanej linii PKM, samorząd województwa pomorskiego zakupił cztery składy hybrydowe, mogące poruszać się zarówno po linii z trakcją elektryczną, jak i pozostałych. Będą mogły więc realizować przewozy linią PKM, jadąc potem po linii 201. Składy te powinny pojawić się na pomorskich torach w roku 2024.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama