Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama

Pomorze na podium w temacie bonu turystycznego

Pomorze, z 836,3 tys. transakcji, uplasowało się w minionym roku na drugim miejscu, jeśli chodzi o liczbę płatności bonem turystycznym. Z Polskiego Bonu Turystycznego można było korzystać od sierpnia 2020 r. do końca marca 2023 r. Program był wsparciem dla rodzin z dziećmi, pomagał też właścicielom obiektów noclegowych i turystycznych, którzy z powodu restrykcji epidemicznych byli narażeni na utratę dochodów.

Autor: Karol Makurat | Zawsze Pomorze

Polski Bon Turystyczny

Uprawnione do bonu było każde dziecko do ukończenia 18 roku życia, które posiadało prawo do świadczenia 500 plus – informuje Krzysztof Cieszyński, rzecznik pomorskiego ZUS. - Bon miał wartość 500 zł, zaś na dziecko niepełnosprawne przysługiwał dodatkowy bon, również o wartości 500 zł. Bonem można było płacić za usługi hotelarskie lub imprezy turystyczne realizowane przez przedsiębiorcę turystycznego lub organizację pożytku publicznego w Polsce.

Jak przekonuje ZUS, program od początku cieszył się dużym zainteresowaniem. Rekordowy okazał się 2021 r., kiedy to w ciągu 12 miesięcy zrealizowano ponad 2,8 mln transakcji na łączną kwotę prawie 1,8 mld zł. W 2022 r. dokonano kolejnych 1,9 mln płatności bonami na łączną kwotę 960 mln zł. Przez cały okres obowiązywania programu zostało zrealizowanych ponad 5,5 mln transakcji na łączną kwotę prawie 3,2 mld zł.

- Największe zainteresowanie odnotowano w okresie lipiec-sierpień 2021 r., kiedy to zrealizowano ok. 31% wszystkich transakcji, a kwota którą zapłacono stanowiła ponad 34% łącznych środków. Kolejny duży skok, zarówno w liczbie transakcji jak i kwocie płatności, odnotowano w okresie wakacyjnym 2022 r. oraz w marcu 2023 r. - ostatnim miesiącu obowiązywania programu – informuje Krzysztof Cieszyński.

Ostatecznie, bony turystyczne przyjmowało ponad 28 tys. przedsiębiorców.

Od początku działania programu najwięcej podmiotów turystycznych zarejestrowano:

  • w województwie pomorskim (6,3 tys.)
  • w województwie małopolskim (5,7 tys.).
  • w województwie zachodniopomorskie (5,2 tys.)

Województwo pomorskie, z liczbą przeszło 836,3 tys. transakcji, było drugie pod względem płatności bonem. Liderem było województwo małopolskie z prawie 1,3 mln transakcji, zaś na trzecim miejscu znalazło województwo zachodniopomorskie (674,3 tys. transakcji). Jeśli chodzi o kwotę płatności bonami to również tutaj na pierwszym miejscu jest województwo małopolskie (672,1 mln zł). Na drugim znalazło się województwo pomorskie (541,5 mln zł), zaś na trzecim miejscu ponownie województwo zachodniopomorskie (471,5 mln zł).

Największe zainteresowanie odnotowano w okresie lipiec-sierpień 2021 r., kiedy to zrealizowano ok. 31% wszystkich transakcji, a kwota którą zapłacono stanowiła ponad 34% łącznych środków. Kolejny duży skok, zarówno w liczbie transakcji jak i kwocie płatności, odnotowano w okresie wakacyjnym 2022 r. oraz w marcu 2023 r.

Krzysztof Cieszyński / ZUS

Podczas trwania programu na Pomorzu zrealizowano najwyższą kwotę płatności za usługi hotelarskie (np. hotele, pensjonaty, gospodarstwa agroturystyczne, kempingi itp.) - było to 497,9 mln zł. Drugie było woj. małopolskie (430,7 mln zł), zaś na trzecim miejscu znalazło się województwo zachodniopomorskie (416 mln zł).

- Niektóre podmioty turystyczne realizowały jednocześnie płatności bonami zarówno za usługi hotelarskie jak i imprezy turystyczne. Niekwestionowanym zwycięzcą w tej kategorii okazało się województwo małopolskie (162 mln zł). Na drugim miejscu znalazło się województwo świętokrzyskie (35,2 mln zł), na trzecim zaś województwo pomorskie (13,14 mln zł) – informuje Krzysztof Cieszyński.

Od początku za realizację płatności odpowiadało Centrum Obsługi Płatności (COP), które zostało utworzone w lipca 2020 r. w Oddziale ZUS w Słupsku. W tym czasie COP w Słupsku wysłało do podmiotów turystycznych z tytułu zrealizowanych bonów prawie 861 tys. przelewów na łączną kwotę prawie 3,2 mld zł. Od 1 lipca 2021 r. zakres zadań Centrum został rozszerzony o realizację płatności programu „Dobry start”, obsługę finansową w zakresie świadczenia wychowawczego (500+), rodzinnego kapitału opiekuńczego (RKO), dofinansowania do żłobków, a później również o świadczeń na rzecz rodzin dla obywateli Ukrainy. Zadania realizowane są przez 9. osobowy zespół.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama