8400 metrów bieżących szyn i 110 słupów trakcyjnych to tylko kilka liczb opisujących otwartą w sobotę o godzinie 11 rano w Gdańsku 2-kilometrową trasę tramwajową Nowa Warszawska. Koszt budowy realizowanego od 2021 roku odcinka wyniósł ok. 60 milionów złotych, a ponad 2/3 tej kwoty pochodziło z Unii Europejskiej - ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko2014 – 2020.
Zanim w niedzielę 5 marca na nowym odcinku rozpocznie się regularne kursowanie tramwajów, przejazdy na fragmencie do i od pętli Chełm Witosa odbywają się bez pobierania opłat od pasażerów. Łącznie z nowo otwartą trasą, ogółem gdańskie tramwaje poruszają się już ogółem po 65 kilometrach dróg w mieście. Uroczystemu uruchomieniu trasy Nowa Warszawska towarzyszył rodzinny piknik oraz parada tramwajów.
Nowa Warszawska będzie obsługiwana przez linie 2,4 i 11. Niestety - wbrew pierwotnym planom - otwarciu dla ruchu nowego fragmentu torów nie towarzyszy rozpoczęcie działania nowej linii o numerze 13.
- Obecnie z powodu drastycznego wzrostu kosztów organizacji transportu zbiorowego, w tym wysokich podwyżek cen energii i paliw, dużej inflacji i wzrostu kosztów pracy, samorządy muszą przeznaczać coraz wyższe nakłady, by utrzymać komunikację miejską przynajmniej na dotychczasowym poziomie - wyjaśniała prowadzonemu przez magistrat portalowi Dagmara Szajda, rzeczniczka prasowa Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - W tych trudnych uwarunkowaniach finansowych nie jesteśmy w stanie zrealizować naszego pierwotnego planu, który uwzględniał uruchomienie tramwajowych połączeń uzupełniających, np. linii nr 13 łączącej Brętowo ze Stogami. Projekt jest aktualny, na realizację musi jednak poczekać.
Napisz komentarz
Komentarze