Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Będzie drożej za komunikację miejską w Starogardzie Gdańskim

Mało przyjemne wieści dla klientów komunikacji miejskiej w Starogardzie Gdańskim. Rada Miasta na grudniowej sesji zaakceptowała propozycję nowej organizacji komunikacji miejskiej. Jeżeli propozycje zawarte w przygotowanej koncepcji zostaną zaakceptowane na styczniowym posiedzeniu, to mieszkańcy zapłacą więcej za przejazdy autobusami. Jednocześnie zmienione zostaną trasy niektórych linii autobusowych.
Będzie drożej za komunikację miejską w Starogardzie Gdańskim

Autor: UM Starogard

U podłoża decyzji o podwyżkach cen biletów za przejazdy autobusami miejskiej komunikacji legły drastycznie rosnące koszty utrzymania.

Władze miasta zauważają, że kumulacja negatywnych czynników związanych z drastycznie rosnącymi kosztami utrzymania uderzyła w miejską komunikację w całej Polsce nie mniej boleśnie niż lockdown w 2020 r. Drożejąca energia elektryczna, szybujące ceny paliw oraz presja na wzrost płac w spółkach przewozowych, przy słabnących dochodach miejskich budżetów, zmuszają polskie samorządy do cięcia kosztów, optymalizacji kursów i podnoszenie cen biletów.

- Miasto nie jest w stanie więcej dopłacać do transportu publicznego – podkreśla wiceprezydent Starogardu Gdańskiego Tadeusz Błędzki. - Zależy nam jednak na tym, aby mieszkańcy mieli alternatywę komunikacyjną w postaci miejskich autobusów. Prawda jest taka, że koszty utrzymania transportu publicznego w 2023 wzrosną o ok. 1 mln zł., a dochody z biletów pokrywają zaledwie 40 proc. tych kosztów. Z tej sytuacji kryzysowej mieliśmy trzy wyjścia – albo zwiększyć ceny biletów do maksymalnych, albo zlikwidować ulgi albo zredukować liczbę połączeń w celu ograniczenia wozokilometrów. Postanowiliśmy skorzystać po trochu z pierwszego i trzeciego rozwiązania. Nie likwidujemy ulg, co ostatecznie pozwala nam złagodzić skutki tych zmian – dodaje Tadeusz Błędzki.

Miasto nie jest w stanie więcej dopłacać do transportu publicznego. Koszty utrzymania transportu publicznego w 2023 wzrosną o ok. 1 mln zł., a dochody z biletów pokrywają zaledwie 40 proc. tych kosztów. 

Tadeusz Błędzki / wiceprezydent Starogardu Gdańskiego

Aby skutecznie zoptymalizować działalność komunikacji autobusowej Miejski Zakład Komunikacji zlecił firmie PTC Public Transport Consulting z Gdyni przeprowadzenie w Starogardzie badań marketingowych. Na tej podstawie przygotowano koncepcję zmian w ofercie przewozowej starogardzkiej komunikacji miejskiej. Ten dokument przyjęli radni na grudniowej sesji, to jednak nie jest jeszcze równorzędne z wprowadzeniem w życie nowych cen i zmian tras niektórych linii autobusowych. Jeżeli w styczniu radni uchwalą proponowane zmiany, to wejdą one w życie najprawdopodobniej z dniem 1 lutego.

- Zmuszeni zostaliśmy dostosować trasy autobusów do potrzeb mieszkańców, zmienić częstotliwość przejazdów do 20- minutowych z wyłączeniem linii nr 19 (nadal obowiązywać będzie częstotliwość 15-minutowa) oraz ustalić nowe ceny biletów – wyjaśnia dyrektor MZK Wojciech Szambowski.

Z tej sytuacji kryzysowej mieliśmy trzy wyjścia – albo zwiększyć ceny biletów do maksymalnych, albo zlikwidować ulgi albo zredukować liczbę połączeń w celu ograniczenia wozokilometrów. Postanowiliśmy skorzystać po trochu z pierwszego i trzeciego rozwiązania. Nie likwidujemy ulg, co ostatecznie pozwala nam złagodzić skutki tych zmian

Tadeusz Błędzki / wiceprezydent Starogardu Gdańskiego

A jakie są perspektywy? Za jednorazowy przejazd autobusem mieszkańcy Starogardu Gdańskiego zapłacą 4 zł. Bilet ulgowy kosztować będzie 2 zł. Korzystną zmianą będzie możliwość przejazdu więcej niż jednym autobusem na jednym bilecie. Bilet raz kupiony przez godzinę od skasowania będzie uprawniał do jazdy kilkoma autobusami, jeśli trasa podróży będzie wymagać przesiadki.

- Wprowadzenie tzw. biletu korespondencyjnego ma na celu wykorzystanie komunikacji miejskiej w sposób bardziej efektywny – wyjaśnia Wojciech Szambowski. - Nieznacznie zmieni się koszt biletów okresowych. Cena biletu miesięcznego – pełnopłatnego wzrośnie o 8 zł, – ulgowego o 4 zł.

Zmianie ulegną trasy linii nr 14 i 16. - Nowa trasa linii 16 zamiast z pętli Bohaterów Monte Cassino prowadzić będzie z pętli Zielona Dolina, ulicami: Powstańców Warszawskich, Żwirki i Wigury, al. Armii Krajowej, Reymonta i dalej dotychczasową trasą – wyjaśnia dyrektor MZK. - Do pętli Bohaterów Monte Casino jeździć będzie w zamian linia nr 14. Dodatkowo dla linii 16 wprowadzony zostaje zjazd pod Dworzec PKP, od ul. Hallera ulicami: Gdańską, Hillar, Kolejową i Skarszewską.

Najprawdopodobniej już od 1 lutego zmieni się trasa linii 16, 14 i 7

W związku ze zmianą trasy linii 16, niewielkiej korekcie ulegnie także trasa linii 14. Od ul. Prusa trasa tej linii przebiegać będzie ulicami Gryfa Pomorskiego, Bohaterów Monte Casino, Południową i dalej - do pętli Hermanowo.

- Dzięki takiemu rozwiązaniu nowe rozwijające się rejony miasta zyskają całodzienną i całotygodniową linię autobusową – tłumaczy Szambowski. - Jak wynika z badań, ta zmiana jest bardzo ważna dla mieszkańców i potrzebna. Autobusy zaczną też obsługiwać ulicę Południową, którą przysposobiono do tego na etapie jej budowy. Dzięki rozszerzeniu trasy linii 14 mieszkańcy obszaru ul. Bohaterów Monte Cassino nie odczują zmiany.

Zmiana tras linii 14 i 16 spowoduje, że zlikwidowany zostanie przystanek przy al. Armii Krajowej – pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami Bohaterów Monte Cassino/al. Jana Pawła II i Reymonta. W sobotę i niedzielę wybrane kursy na linii 14 (w godzinach 10-18 z częstotliwością 120 minut w każdym kierunku) wykonywać będzie ze zjazdem na pętlę Stadnina, gdyż plan optymalizacji zakłada likwidację obecnie obsługującej tę pętlę linii 17.

Nowa trasa wyznaczona zostanie także dla linii 7. Z przystanku Przedmieście przebiegać będzie ulicami: Kościuszki, al. Jana Pawłą II, Pomorską, al. Niepodległości, 2 Pułku Szwoleżerów Rokitniańskich, Chojnicką, Kościuszki, Paderewskiego, Rynek, Podgórną, Kanałową (z powrotem: Hallera, Rynek i Chojnicką) i dalej Hallera, Małgorzaty Hillar i Kolejową – do Dworca PKP lub ul. Mickiewicza do Stadniny.

Jak zauważa dyrektor MZK, trasa jest dość okrężna, ale obejmuje ulice 2 Pułku Szwoleżerów Rokitniańskich i Chojnicką, co było bardzo istotne dla obsługi uczniów Szkoły Podstawowej nr 2, do której uczęszczają dzieci z Przedmieścia. - Kursy tej linii zostaną dostosowane do godzin rozpoczęcia i zakończenia zajęć w szkole przy ul. 2 Pułku Szwoleżerów Rokitniańskich oraz w szkołach przy ul. Kościuszki – informuje Wojciech Szambowski.

Trasy linii nr 12, 19, 27 i 28 pozostaną bez zmian.

Wszystkie zaproponowane zmiany miasto wprowadzi po opracowaniu nowych rozkładów jazdy.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama