Ogłoszono otwarcie przetargu na I etap Nowej Świętokrzyskiej w Gdańsku. W połowie lutego odbyć ma się otwarcie ofert w formule „zaprojektuj i zbuduj”. Chodzi o pierwszą część nowej trasy komunikacyjnej, która powinna wyraźnie ułatwić komunikację dla Oruni Górnej-Gdańska Południe oraz Ujeściska-Łostowic. W tym samym rejonie Gdańska powstać ma nowa linia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, prowadząca do Gdańska Południe. Podczas projektowania Nowej Świętokrzyskiej konieczne będzie więc uwzględnienie potrzeb i warunków dla linii PKM, którą budować będzie urząd marszałkowski.
Będzie Nowa Świętokrzyska w Gdańsku
Rozpoczęty właśnie przetarg obejmuje budowę trasy od pętli Łostowice-Świętokrzyska do ul. Kamiennej, łącznie z niezbędnymi obiektami inżynierskimi, drogą rowerową, chodnikami oraz oświetleniem. Częścią inwestycji ma być modernizacja nawierzchni fragmentu ul. Kampinoskiej.
– To kluczowa inwestycja, dlatego trasa Nowa Świętokrzyska musi być absolutnie zgrana z inwestycją kolejową. Stąd też konieczność przeprojektowania koncepcji, którą przygotowaliśmy wcześniej. Dzisiaj odpowiedzialni włodarze przede wszystkim stawiają na transport publiczny, dlatego z całego serca wspieramy projekt budowy PKM na Gdańsk Południe – oświadczyła prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz we wtorek, 3 stycznia podczas konferencji towarzyszącej ogłoszeniu przetargu.
PRZECZYTAJ TEŻ: Gdańsk aplikuje o środki z Polskiego Ładu. Urząd liczy na dofinansowanie Nowej Świętokrzyskiej
Zakres prac projektowych i wykonawstwa jest, oczywiście, bardzo szeroki. Wykonawca będzie miał za zadanie, m.in., pozyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych. Na prace projektowe i dopełnienie formalności administracyjnych ogłaszający przetarg wyznaczyli termin 73 tygodni od dnia podpisania umowy, następnie 173 tygodnie na realizację, również od dnia zawarcia umowy. Prace mają być dofinansowane kwotą 65 mln zł z Rządowego Funduszu Polski Ład.
Nowa Świętokrzyska w Gdańsku. Krytyka opozycji
Sposób prowadzenia przez władze Gdańska przygotowań do budowy Nowej Świętokrzyskiej krytycznie ocenił radny Przemysław Majewski. Jak stwierdził, już pół roku temu zapadła decyzja o dofinansowaniu tej inwestycji kwotą 65 mln zł z Polskiego Ładu (przy szacunku kosztów I etapu na 90 mln zł), potem zapadła jednak cisza. Przeprojektowanie inwestycji ma teraz zająć cały rok 2023, natomiast budowa I etapu ma zakończyć się w roku 2025. W opinii radnego oznacza to dużą opieszałość w sprawie bardzo istotnej dla dużej części miasta.
Napisz komentarz
Komentarze