Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Ziaja kosmetyki kokos i pomarańcza

Informatyka to świat i dziewczyny, i chłopaka

Ponad 300 dzieci z przedszkoli w Gdańsku i w Warszawie miały już okazję poznać nowe wersje najpopularniejszych bajek. W ramach projektu „Intel aktualizuje bajki” dowiedziały się m.in. że Kopciuszkowi świetnie wychodzi kodowanie, a Roszpunka to świetna inżynierka. „Przeprogramowane” bajki ściągnęło z sieci już także ponad 2,7 tys. rodziców. – To sposób, by uświadamiać dzieciom i ich rodzicom, że praca w IT jest dla wszystkich, niezależnie od płci – mówi Michał Dżoga z Intela.
Informatyka to świat i dziewczyny, i chłopaka

Autor: Karol Makurat | Zawsze Pomorze

Kobiety stanowią niespełna 16 proc. specjalistów zatrudnionych w polskich firmach IT. I bez konkretnych działań edukacyjnych ta liczb może się nieprędko zmienić, bowiem - jak pokazują badania - w okresie 2015–2020 udział kobiet wśród studentów kierunków nowo technologicznych wzrósł zaledwie o jeden punkt procentowy (z 15 proc. do 16 proc.). Dodając do tego fakt, że na początku tego roku niedobór pracowników w tej branży wynosił ok. 50 tys. osób – większe otwarcie się na kobiety to olbrzymia szansa.

Praca w branżach związanych z nowoczesnymi technologiami nadal postrzegana jest jako zajęcie typowo męskie, a dziewczynki do pracy w niej skutecznie zniechęca się już od przedszkola – mówi Michał Dżoga, Government Partnerships and Initiatives Director na Region EMEA w Intelu, specjalista od AI akcji edukacyjnych Intela. Dziewczynki, widząc, że to chłopcom daje się zabawki konstrukcyjne, a im lalki, zaczynają myśleć, że konstruowanie, komputery, programowanie to nie ich domena.

 

Stąd pomysł na „Bajki Zaktualizowane” - kampanię, w której klasyczne bajki dla dzieci zostają przepisane tak, aby zainspirować już kilkuletnie dziewczynki do rozwijania pasji w świecie nowych technologii.

Już 20 tys. zapoznało się z "bajkowymi” materiałami edukacyjnymi

Podczas trwania pierwszego etapu projektu ponad 300 dzieci z przedszkoli w Gdańsku i w Warszawie mogło poznać „przeprogramowane” historie Kopciuszka, Jasia i Małgosi czy Roszpunki w ramach pilotażowych lekcji, prowadzonych według napisanego od podstaw scenariusza. Inżynierki i inżynierowie z Intela, we współpracy z założycielkami fundacji IT Girls, przeprogramowali te bajki i zaprezentowali ich zaktualizowane wersje.

Przetworzone bajki, zilustrowane przez Magdalenę Muki Krupę, zostały też wydane w formie papierowej i jako plik PDF do darmowego pobrania. Papierowe wersje trafiły już do przedszkoli, które wzięły udział w kampanii, ale są też dostępne w sprzedaży - zysk trafi do Fundacji IT Girls, działającej na rzecz dziewczynek i kobiet w IT.

Do dzisiaj pliki z nowymi wersjami bajek i ze scenariuszami zajęć pobrało z internetu 2371 osób, które zaznaczyły, ze są rodzicami oraz 750 pedagogów, pracujących z dziećmi w przedszkolach – mówi Michał Dżoga. – Oznacza to, że ok. nasza akcja dotarła już lub dociera do ok. 20 tys. dzieci.

Przedszkolaki dowiadują się z bajek, że Małgosia wraz z Jasiem są w stanie zhakować komputer Baby Jagi, by wydostać się z pułapki, Kopciuszek nie musi polegać na czarach, bo potrafi zbudować i odpowiednio zaprogramować robota, który pomoże jej w pracy, a Roszpunka skonstruuje i zbuduje dron, który uratuje nie tylko ją, ale i rycerza. Zajęcia – oprócz zapoznania się z nową treścią tradycyjnych bajek, są połączeniem zabaw ruchowych, w czasie których dzieci poznają podstawowe zależności pomiędzy programistą a komputerem, dowiadują się, czym jest informatyka, czym zajmuje się informatyk, a nawet, czym jest algorytm.

 

Od przedszkola do studiów

Prowadzone lub współprowadzone przez Intel programy i akcje edukacyjne kierowane były dotychczas do starszych dziewczyn i kobiet, zainteresowanych pracą w IT.

Teraz zaczynamy współpracę z przedszkolami, ale od lat wspieramy studentki kierunków informatycznych, mamy również programy dla szkół podstawowych i średnich – zwraca uwagę Michał Dżoga.

Podczas 6 edycji programu IT for She, prowadzonego wspólnie z Fundacją „Perspektywy”, a skierowanego do studentek kierunków technologicznych, pomoc w rozwoju uzyskało ponad 780 uczestniczek Women in Tech Camp, największego w Europie tematycznego obozu dla dziewczyn w IT. W ramach programu studentki mogą zdobyć opiekę mentorki lub mentora z czołowych światowych firm informatycznych, ale też same mogą stać się mentorkami dla dzieci z małych miejscowości. Wspólnie z mentorami prowadzą dla dzieci zajęcia IT for She Kids z programowania i nowych technologii.

Zachęcamy je do tego, by pojechały do miasteczek i w czasie wakacji poprowadziły zajęcia np. z kodowania w szkołach podstawowych – wyjaśnia Michał Dżoga. – To nie jest kierowane tylko do dziewczynek, ale gdy dzieci słuchają młodej informatyczki, ze swobodą opowiadającej o technologii, to otwiera im i ich rodzicom oczy na możliwe perspektywy.

W ramach programu "Nowe technologie dla dziewiczyn", prowadzonego przez Intel i Fundację Perspektywy, dziewczyny chcące rozwijać się w świecie nowych technologii otrzymują wsparcie finansowe oraz mentora, który pokieruje ich karierą

Stypendia dla studentek z Ukrainy

W tym roku odbywa się 8. edycja programu „Nowe Technologie dla Dziewczyn”, czyli najstarszego programu stypendialnego dla studentek kierunków STEM (science, technology, engineering, mathematics), W ramach programu prowadzonego przez Intel i Fundację Perspektywy dziewczyny chcące rozwijać się w świecie nowych technologii otrzymują wsparcie finansowe oraz mentora, który pokieruje ich karierą. Niedawno w Gdańskim Kampusie Intela przyznano stypendia kolejnym 25 studentkom, a teraz rozszerzono program o specjalną edycję dla dziewczyn z Ukrainy - "New Technologies for Women - Ukraine/ Future of Ukraine!”. W jego ramach 50 studentek, doktorantek i absolwentek szkół średnich (które jesienią 2022 r. rozpoczęły studia) z Ukrainy studiujących na polskich uczelniach kierunki techniczne i ścisłe otrzyma roczne stypendia, szkolenia techniczne, sesje doradztwa zawodowego i bezpłatny udział w Perspektywy Women in Tech 2023,

AI dla licealistów

Niezwykle ważny jest też program szkoleniowy AI for Youth, który przygotowuje młodzież z zagadnień związanych ze sztuczną inteligencją. Kierowany jest on do uczniów ze szkół średnich lub zawodowych. Polska była pierwszym krajem, w którym w 2019 r. przeprowadzono pilotaż programu – w Gdańsku w IX LO i Technikum Łączności, a także w szkołach w Poznaniu wzięło w nim udział 100 uczestników. Uczniowie mieli okazję nauczyć się wykorzystywania AI do pracy i opracować własne programy wykorzystujące technologię. Wśród zaproponowanych przez nich rozwiązań były m.in. aplikacja dla nauczycieli przyspieszającą sprawdzanie kartkówek i testów (zespół Alicji Lis i Szymona Pernaka) oraz aplikacja, pozwalającą ocenić poziom stresu maturzystów bazując m.in. na czasie poświęconym na sen, na naukę oraz ilości spożywanych płynów (zespół Mateusza Śmiecha i Filipa Ziętara).

Teraz program prowadzony jest także m.in. w Niemczech i W. Brytanii. Polskie Ministerstwo Edukacji i Nauki zdecydowało już, że w projekcie wezmą udział nauczyciele i uczniowie z 60 szkół, 6 miast, co najmniej 3 województw – przeszkolonych będzie co najmniej 120 nauczycieli i 1,8 tys. uczniów. Skorzystają z kursów, które poprowadzą certyfikowani trenerzy, zyskają bezpłatny dostęp do narzędzi AI i do licencjonowanych materiałów edukacyjnych, a przede wszystkim – osiągną gotowość cyfrową.

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama