Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama

PKM Południe to inwestycja, na którą bezpośredni wpływ mają mieszkańcy

Już w najbliższy poniedziałek, 14 listopada rozpocznie się trzecia seria spotkań informacyjnych projektu PKM Południe. Podczas poprzednich dwóch tur spotkań mieszkańcy zgłosili szereg postulatów. Wiele z nich uwzględnili projektanci, dzięki czemu - w porównaniu do tego, co przedstawiciele PKM prezentowali w marcu tego roku – w projekcie zaszło wiele zmian.
Mapa odcinka aglomeracyjnego projektu PKM Południe uwzględniająca obiekty inżynieryjne na jej trasie

Autor: PKM

W dwóch turach spotkań wzięło udział w sumie 1350 osób (350 stacjonarnie i 1000 online). Kolejne 4000 osób obejrzało relacje ze spotkań na nagraniach w serwisie YouTube. Złożono ponad 500 ankiet dotyczących projektu, w których blisko 80% jej uczestników oceniło pozytywnie pomysł budowy nowej linii kolejowej – Projektu PKM Południe – wylicza Błażej Szumała, asystent ds. komunikacji i PR w PKM.

Do zespołu projektowego wpłynęło ponad 200 pytań za pomocą formularza kontaktowego, a same spotkania z mieszkańcami w ramach dwóch tur trwały ponad 40 godzin.

Przypomnijmy, że pierwszy etap PKM w latach 2010-2015 również był realizowany w oparciu o głosy mieszkańców, wtedy zorganizowano łącznie 14 spotkań z ponad 1000 mieszkańców, którzy zgłosili ponad 300 wniosków w związku z projektem.

Do najważniejszych zmian w projekcie (dzięki głosom mieszkańców) można zaliczyć dodanie do proponowanego przebiegu PKM Południe przystanku Wielkopolska – pomiędzy przystankami Niepołomicka, a Świętokrzyska – Węzeł Kowale.

Pomorska Kolej Metropolitalna

Przystanek Kowale zostanie ulokowany w tunelu, a tym samym – nowa linia kolejowa przetnie obwodnicę trójmiasta pod ziemią, bez konieczności budowy estakady.

- Również na wniosek mieszkańców – od przystanku Madalińskiego, aż za przystanek Łostowice – Świętokrzyska PKM Południe będzie szła w tunelu – podkreśla Błażej Szumała.

Co ważne - projektowana ulica Nowa Świętokrzyska będzie możliwa do zrealizowania przy powstaniu PKM Południe. Udało się to dzięki zastąpieniu buspasów linią kolejową – co w ostatecznym rozrachunku pozwoli przewieźć większą liczbę pasażerów.

- Projekt PKM Południe to wyzwanie, które wymaga od nas pogodzenia ze sobą oczekiwań mieszkańców, kwestii technicznych, planistycznych, administracyjnych i finansowych. Wypracowanie konkretnych rozwiązań przy tylu zmiennych jest trudnym zadaniem, ale możliwym do zrealizowania – przekonuje Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA.

Dowodem na to jest fakt, że w całym odcinku aglomeracyjnym zaledwie kilkaset metrów z ok. 7,5 km trasy zostanie poprowadzonych w poziomie terenu. Pozostała część trasy będzie budowana na lub w obiektach inżynieryjnych. To pokazuje skalę tego przedsięwzięcia i ogrom wymagających decyzji.

Oczywiście w projekcie pojawiły się również zmiany wynikające z innych czynników. Takim przykładem może być odcinek 3, gdzie zmieniono przebieg z powodu:

  • kolizji z projektowanym zbiornikiem retencyjnym na Potoku Kowalskim i niemożliwą do zrealizowania niweletą kolejową względem dna zbiornika,
  • konieczności minimalizacji ingerencji w obszary cenne przyrodniczo: trzcinowisko oraz wąwóz Potoku Kowalskiego,
  • kolizji z realizowanymi halami i uniknięcie konieczności wyburzeń.

Przed nami trzecia seria spotkań informacyjnych projektu PKM Południe. Tym razem zaplanowano pięć konsultacji, które odbywać się będą codziennie od poniedziałku 14 do piątku 18 listopada 2022 r. Wszystkie zlokalizowane są na terenach, przez które przebiegać będzie nowa linia kolejowa.

Mieczysław Struk: To silny bodziec do rozwoju transportu

Oddana do użytku w 2015 r. linia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej otworzyła komunikacyjnie Trójmiasto w kierunku zachodnim i stała się silnym bodźcem do rozwoju transportu kolejowego w całym regionie. Wtedy projekt realizowany był w porozumieniu z mieszkańcami, co przyniosło wymierny efekt. W przypadku projektu PKM Południe – tak jak dekadę temu – nie wyobrażam sobie, aby taka inwestycja mogła zostać zrealizowana bez przyszłych użytkowników tej linii.

Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama