Najwięcej programistek odchodzi z zawodu… jeszcze w przedszkolu
Już od najmłodszych lat i etapu edukacji przedszkolnej bardzo stereotypowo podchodzi się do sposobu rozmów z dziećmi na temat technologii. Często znacznie chętniej przypisuje się chłopcom zainteresowanie tym tematem, uważając zainteresowanie dziewczynek komputerami i robotami za coś wyjątkowego, a nawet dziwnego. Bajkowa konwencja inicjatywy Intela i Fundacji IT Girls jest łącznikiem, który może przybliżyć dzieciom świat programowania.
„Intel Aktualizuje Bajki” to kampania, w ramach której klasyczne bajki dla dzieci zostają przepisane tak, aby zainspirować dziewczynki do rozwijania pasji w świecie nowych technologii. Pozwoli to kształtować nowe, otwarte podejście do technologii – oderwane od stereotypów, że roboty i komputery powinny być wyłącznie w polu zainteresowań chłopców – i w efekcie zaprogramować bardziej zróżnicowaną przyszłość dla dzieci.
Mała aktualizacja – duża zmiana
Dlaczego to takie ważne? Jak pokazują badania, w okresie 2015–2020 wzrost udziału kobiet wśród studentów kierunków nowo technologicznych, zarówno na uczelniach publicznych, jak i na uczelniach niepublicznych wyniósł zaledwie jeden punkt procentowy (15 proc. vs 16 proc.). Wciąż w mniejszości, kobiety spotykają się z nierównościami, które są efektem uprzedzeń nabywanych za najmłodszych lat. Dziewczyny stanowią tylko 16 procent wśród studentów kierunków informatycznych, ale wydaje się, że przyczyny leżą głębiej. Już na etapie edukacji dziewczyny zniechęcane są do podjęcia nauki na kierunkach ścisłych. Aż co czwarta badana wskazała, że jej bliscy odwodzili ją od wyboru kierunku ścisłego, a co dziesiąta wprost usłyszała, że studia z obszaru STEM (nauka, technologia, inżynieria, matematyka) nie są dla kobiet. Idąc dalej okazuje się, że to właśnie 6-letnie dziewczynki zaczynają wierzyć w stereotypy płci – w tym w to, że są mniej inteligentne od chłopców, a wiele z popularnych bajek, które czytamy naszym dzieciom w tym okresie, opowiada historie dziewczynek, którym brakuje samodzielności i asertywności.
Kluczowe znaczenie ma edukacja nowo technologiczna, która obejmuje kierunki związane z wytwarzaniem technologii oraz zaawansowaną analizą danych.
Edukacja dzieci – zabawa uczy i inspiruje
Kto powiedział, że Kopciuszek nie może kodować, Roszpunka inżynierować, a Małgosia z Jasiem hakować (oczywiście w słusznym celu!)? Wystarczy drobna aktualizacja i bohaterki – dzięki technologiom i inteligencji – samodzielnie radzą sobie z wyzwaniami. Nie potrzebują wróżek i rycerzy, aby wybrać się na konkurs dla wynalazców i wynalazczyń czy wydostać się z wieży! W taki sposób inżynierki i inżynierowie z Intela, we współpracy z założycielkami fundacji IT Girls, przeprogramowali kultowe bajki i zaprezentowali ich alternatywne, zaktualizowane wersje. W ramach akcji „spatchowane” zostały takie bajki jak: Kopciuszek, Roszpunka, oraz Jaś i Małgosia.
„Bajki Zaktualizowane” posłużyły do przeprowadzenia pilotażowych lekcji w przedszkolach w Trójmieście oraz w Warszawie. Wraz z Fundacją IT Girls i ekipą pedagogów, inżynierki i inżynierowie z Intela poprowadzili warsztaty oparte o napisany od postaw scenariusz zajęć.
Już teraz branża IT w Polsce odczuwa braki specjalistów, a kobiet wśród już pracujących specjalistów jest zaledwie 30 procent. Jeśli nie będziemy pokazywać dziewczynkom tych branż, pozwalać marzyć o pracy w takim zawodzie to liczba kobiet się jeszcze zmniejszy. Dlatego nasze warsztaty są wiatrem w żagle. Chcemy pokazywać dzieciom, że mogą być, kim chcą.
Wioletta i Adrianna Klimczak / założycielki Fundacji IT Girls
Zaprezentowana została też strona internetowa zawierająca materiały skierowane do rodziców i pedagogów: https://itgirls.org.pl/intel-aktualizuje-bajki/. Treści te pomogą rodzicom rozmawiać z dzieckiem o nowych technologiach, a pedagogom poprowadzić lekcję na specjalnie przygotowanym scenariuszu zajęć. Ponadto, ze strony można pobrać książeczkę „Bajki Zaktualizowane” (w formacie pdf i audiobook) oraz materiały pełne propozycji na zabawy dotyczące tematyki nowych technologii i programowania. W miejscu tym można też obejrzeć animowany spot kampanii, w którym usłyszeć można głos blogerki i edukatorki Janiny Bąk (znaną jako Janina Daily). Już dziś rusza także nabór placówek przedszkolnych, które mogą zgłaszać się do darmowej lekcji o technologii poprowadzonej przez edukatorki z Fundacji IT Girls.
Wierzymy, że technologia nie ma płci, a zróżnicowane zespoły pomagają tworzyć lepsze jakościowo produkty. Już dzieci w wieku 6 lat zauważają podział na rzeczy, zawody "męskie i żeńskie", tymczasem nie ma zawodów typowo męskich lub żeńskich - one nie mają płci i każdy może zostać, kim chce. Chcemy, aby za kilka lat kobieta w IT była normalną sprawą.
Wioletta i Adrianna Klimczak / założycielki Fundacji IT Girls
Potęga różnorodności
Różnorodność i indywidualne cechy stanowią ważną cześć tożsamości, jednocześnie dzięki nim na co dzień możemy korzystać z wielu punktów widzenia. Intel od wielu lat mocno stawia na różnorodność w branży IT. Projekt „Intel Aktualizuje Bajki” jest ostatnią cegiełką do pełnego wspierania przez markę przyszłych programistek i programistów na wszystkich poziomach rozwoju – od przedszkola, przez szkołę, studia, aż po samą pracę w branży.
Przeprogramowane bajki zostały zilustrowane przez Magdalenę Muki Krupę. Zostały wydane w formie fizycznej oraz cyfrowej – jako plik PDF do darmowego pobrania. Fizyczne wersje książki „Bajki Zaktualizowane” trafią do przedszkoli, które wzięły udział w kampanii. Będą również dostępne w sprzedaży, z której cały zysk zostanie przeznaczony na wsparcie Fundacji IT Girls, działającej na rzecz dziewczynek i kobiet w IT.
Napisz komentarz
Komentarze