Budynek chojnickiego dworca ma ok. 150 lat, bo właśnie w listopadzie 1871 roku na stację w Chojnicach wjechał pierwszy pociąg pasażerski. O tym, że dworzec wymaga już pilnego remontu, nikt z mieszkańców oraz podróżnych nie ma wątpliwości.
– Koń jaki jest, każdy widzi. Pewnie gdyby nie fakt, że jest to budynek zabytkowy, to nadawałby się on już do rozbiórki – przyznaje Jacek Domozych, dyrektor Wydziału Budowlano-Inwestycyjnego w Chojnicach.
I dodaje:
– Remont dworca to ostatni element wartego ponad 55 mln zł projektu unijnego związanego z budową węzła integracyjnego w naszym mieście.
W Chojnicach już podpisano umowę na remont. Powtórzony przetarg wygrała firma Apollo z Nowej Wsi Kościerskiej. Umowę z burmistrzem Chojnic Arseniuszem Finsterem podpisał właściciel Piotr Lubecki. Co ciekawe, zwycięska oferta była o ponad 4 mln zł tańsza niż jedyna oferta z pierwszego postępowania. Firma Apollo zaproponowała w drugim przetargu niecałe 23 mln zł.
Remont dworca w Chojnicach. Co się zmieni?
Wkrótce cały obiekt dworca zostanie odrestaurowany. Odnowione będą elewacja oraz dach i stolarka. Sam układ pomieszczeń się zbytnio nie zmieni. Co ciekawe jednak, do budynku po remoncie przeniesie się straż miejska, i dworzec stanie się jej główną siedzibą. Ma to nie tylko uporządkować sytuację lokalową tej formacji, ale też spowodować, że na nowym dworcu będą ład i porządek.
Burmistrz Chojnic Arseniusz Finster planuje otoczenie dworca, którego remont zakończy się za 18 miesięcy.
– Musimy już teraz myśleć, jak dalej inwestować w tym miejscu, by nie było sytuacji, że będzie piękny budynek dworca, a wokół niego stare rudery – przyznaje Finster. – Stąd trwają rozmowy chociażby o przejęciu przez miasto najstarszego w tym miejscu budynku – po byłym już dworcu autobusowym.
Podczas podpisania umowy na remont, o genezie remontów dworców kolejowych w różnych miejscowościach na Pomorzu mówił senator Stanisław Lamczyk.
– Teraz dzięki tym remontom dworce kolejowe w wielu miejscowościach na Pomorzu, w których samorządy wykazały się aktywnością, żyją już swoim życiem i są w pełni wykorzystane. To ma duże znaczenie dla różnych prac koncepcyjnych na kolei. Mogę przekazać wiadomość z ostatniej chwili: Intercity interesuje się uruchomieniem połączenia Trójmiasto-Poznań właśnie przez Chojnice. Również Cargo myśli o tym, by swoje pociągi, nawet te o długości 750 metrów, kierować przez Chojnice – mówi senator Stanisław Lamczyk.
W ramach unijnego projektu związanego z budową węzła integracyjnego, zbudowano już w Chojnicach nowy dworzec autobusowy i przebudowano ulicę Nad Dworcem za ok. 8,8 mln zł, powstał też nowy parking i poprowadzono ścieżki rowerowe za ponad 6 mln zł. Polskie Linie Kolejowe za prawie 14,5 mln zł wydłużyły przejście podziemne pod torami, dzięki czemu podróżni mogą szybko i bezpiecznie przechodzić między peronami, a także dotrzeć z dworca PKP na ten autobusowy. Zamontowano również dwie nowe windy, które ułatwią dostęp osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Wkrótce powstanie też trzecia winda, by żaden z peronów nie miał barier architektonicznych.
Remont dworca w Chojnicach. To drugi największy projekt w mieście
To drugi największy projekt realizowany w Chojnicach w ramach tego rozdania unijnego. Największym jest poprawa gospodarki wodami odpadowymi i roztopowymi. Budowa zbiorników retencyjnych, nowe nawierzchnie ulic i inne niezbędne prace kosztują łącznie ok. 80 mln zł, z czego roboty budowlane to 75 mln zł.
Napisz komentarz
Komentarze