Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama

„Polskie” mięso w sklepach czasami polskie jest tylko z nazwy

Inspekcja Handlowa przeprowadziła kontrolę dotyczącą znakowania mięsa. Jej wyniki pozostawiają wiele do życzenia.

Sprawdzano przede wszystkim mięso wieprzowe - pakowane i luzem. Skontrolowano 167 sklepów i 593 partie mięsa. Nieprawidłowości stwierdzono w 50 placówka. Co czwarta partia mięsa została zakwestionowana z powodu nieprawidłowego oznakowania.

Reklama

„Polskie mięso” z zagranicy

Wśród partii mięsa oznaczonych jako „polskie” inspektorzy wykryli wiele przypadków nieprawdziwych informacji dotyczących miejsca chowu i uboju. Spośród 26 takich partii mięsnych niby-polskich najwięcej (bo 12) tak naprawdę pochodziło z Niemiec. Na drugim miejscu była Dania (6 partii), a na trzecim znalazła się Hiszpania (3 partie).

Wobec sprzedawców, którzy posługiwali się fałszywym oznaczeniem kraju pochodzenia, rozpoczęło się postępowania administracyjne.

Brak flag i sprzedaż po terminie przydatności

Poza fałszywym oznaczaniem kraju pochodzenia kontrola wykazała też inne nieprawidłowości. Wśród nich były:

  • całkowity brak informacji o kraju pochodzenia i brak flagi,
  • nieuprawnione oznaczenie produktu jako „Produkt Polski”,
  • sprzedaż przeterminowanego mięsa.
CZYTAJ TAKŻE: Najbliższa niedziela... i palmowa, i handlowa

A teraz będą kary 

Zgodnie z przepisami trzeba podać informację o pochodzeniu mięsa. W przypadku mięsa pakowanego takie dane powinny znaleźć się na etykiecie. Również na mięsie bez opakowania (sprzedawanym luzem) sprzedawca musi wskazać informacje o pochodzeniu – przypomina serwis Dlahandlu.pl.

Jak podkreśla Główny Inspektor Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych Przemysław Rzodkiewicz nieprawidłowe oznakowanie krajem pochodzenia wprowadza konsumenta w błąd i jest zafałszowaniem żywności. Handlowcom naruszającym interesy konsumenta grozi kara finansowa w wysokości od 1000 zł do nawet 10 proc. rocznego przychodu.

Reklama

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama