Prace na nabrzeżu Helskim to część kompleksowej przebudowy Portu Gdynia. Chodzi o dostosowanie infrastruktury portowej do obsługi statków o większych parametrach, poprawę warunków nawigacyjnych i bezpieczeństwa, oraz zwiększenie potencjału przeładunkowego i przepustowości.
Port Gdynia się rozwija. Nabrzeże Helskie częściowo przebudowane
Jak informuje Korporacja Budowlana Doraco, realizacja I etapu przebudowy trwała 17 miesięcy. Zakres prac był obszerny, obejmował m.in. remont nabrzeża o długości ponad 400 m, przy głębokości technicznej 15,5 m. Do tego wykonano konstrukcje drogowe z nawierzchnią betonową, a także torowiska podsuwnicowe o łącznej długości blisko 1200 m.
- W trakcie remontu nabrzeża Helskiego w Porcie Gdynia zużyto 4,5 tys. ton stali oraz blisko 15 tys. m³ betonu konstrukcyjnego.

Wykonano także sieci sanitarne z wodociągami, drenażem, kanalizacją deszczową, sanitarną, oraz nową sieć elektroenergetyczną.
Budowa była prowadzona przy pełnym funkcjonowaniu Bałtyckiego Terminala Kontenerowego, co wymagało niezwykłej precyzji i koordynacji. Realizując projekt, wprowadziliśmy innowacyjne technologie, w tym nowatorską metodę uszczelniania oraz zabezpieczenia przed wypływem wód artezyjskich i potencjalnym przebiciem napiętego zwierciadła wód gruntowych. Dzięki temu mogliśmy przyspieszyć budowę i jednocześnie zwiększyć bezpieczeństwo konstrukcji.
Piotr Siemaszko / dyrektor Pionu Hydrotechniki w Doraco
Skoro konieczne było prowadzenie prac na czynnym nabrzeżu, w trudnych warunkach hydrogeologicznych i geotechnicznych, trzeba było się mierzyć z wahaniami stanu wód, jak również ograniczeniami czasowymi oraz logistycznymi w pracy na wodzie, np. podczas cumowania, odcumowywania i manewrów statków. Dużą część robót prowadzono przy udziale nurków. Sprawdzali oni na bieżąco, czy w trakcie realizacji robót rozbiórkowych, kafarowych, żelbetowych, sanitarnych i wyposażeniowych nie doszło do przypadkowego przebicia napiętego zwierciadła wód gruntowych lub niekontrolowanego rozlania betonu.
Jakie prace zostaną wykonane podczas II etapu przebudowy nabrzeża Helskiego w Porcie Gdynia?
II etap przebudowy będzie obejmował rozbiórkę nabrzeża Helskiego II oraz nabrzeża Oksywskiego, po czym wybudowanie ich nowego odcinka z wyposażeniem hydrotechnicznym:
- polerami cumowniczymi,
- odbojnicami,
- krawężnikami,
- drabinkami,
- stojakami ratunkowymi.
Do tego powstaną dodatkowe tory podsuwnicowe, nawierzchnia o obciążeniu użytkowym 40kN/m2, sieci wodno-kanalizacyjna, elektroenergetyczna i teletechniczna, oraz zamontowane zostaną urządzenia infrastruktury podziemnej i nadziemnej.
Napisz komentarz
Komentarze