Marka turystyczna Kociewie została powołana do życia jeszcze w ubiegłym roku.
- Wyróżnienie to, zostało zainaugurowane podczas konferencji „Kociewie 3.0. marka turystyczna Regionu - tworzymy ją razem” i ma na celu uhonorowanie podmiotów, które już wyróżniają się swoją przynależnością do Małej Ojczyzny, bądź chcą być częścią marki turystycznej Kociewie – wyjaśnia Piotr Kończewski z Biura LOT Kociewie.
Wręczenie pierwszych wyróżnień najlepiej promującym Kociewie miejscom zbiegło się z dorocznymi obchodami Światowego Dnia Kociewia – 10 lutego. Listę laureatów tego zaszczytnego wyróżnienia otworzyły: Ciafrotowo z powiatu świeckiego, Grodzisko Owidz oraz Makowa Koza z powiatu starogardzkiego i Dobry Targ z powiatu tczewskiego.
Każde z tych miejsc ma niesamowity klimat, wspaniałych gospodarzy i ogromne przywiązanie do regionu na terenie którego funkcjonuje.
Ciafrotowo – to, miejsce z kociewskich duchem i sznytem, gdzie właściciele razem ze swoją „Bandą Kota Ciafrota" opowiadają o Regionie. Ciafrotać po kociewsku mówić, gadać, a to lubią najbardziej. Można tu wyruszyć na przygodę, dzięki przygotowanej grze terenowej, wziąć udział w warsztatach nawiązujących do kultury naszego Regionu lub po prostu spotkać się i pobyć ze znajomymi. Ciafrotowo – dom, który zdobią malowidła znajduje się w Średniej Hucie pośród łąk i pól południowego Kociewia.
Druga marka trafiła do Ani Krużyckiej właścicielki marki Makowa Koza z Cieciorki. To wyjątkowe miejsce na mapie Kociewia. Pani Ania prowadzi samodzielnie gospodarstwo rolne, na którym hoduje kozy. Każde jej zwierzątko ma swoje imię. Efektem tego zamiłowania są niezwykle smakowite sery kozie. W ofercie Makowa Koza ma różnego rodzaju sery: świeże, dojrzewające, wędzone, a także z wieloma dodatkami - czosnkiem, popiołem drzewnym czy z ziołami. Produkty można zakupić bezpośrednio w gospodarstwie bądź zamówić i wygodnie odebrać paczkę w dowolnym miejscu w Polsce.
ZOBACZ TAKŻE: Makowa Koza to wyjątkowe miejsce na Pomorzu. Tu każda koza ma swoje imię
Anna Krużycka nie kryje radości z przyznanego wyróżnienia. Co prawda, coś przeczuwała, ale do końca nie była pewna, czy zostanie wyróżniona.
- Piotr Kończewski dzwonił do mnie około półtora tygodnia przed wręczeniem marki – mówi Krużycka. - Umówił się ze mną, żebym była 10 lutego dostępna. Coś więc przeczuwałam. Bardzo się ucieszyłam z tego wyróżnienia. To przyjemne wyróżnienie, bo utożsamiam się z tym regionem, a tu takie docenienie tego co robię. Działalności nie zamierzam przerywać. Certyfikat będzie miał swoje honorowe miejsce w domu. Chaberek będzie wisiał przy wejściu do domu żeby wszyscy mogli go podziwiać. To także wizualnie bardzo ładne wyróżnienie.
W gronie wyróżnionych znalazło się także Grodzisko Owidz, będące rekonstrukcją grodu nad Wierzycą z XI wieku. To miejsce, gdzie kultura Słowian jest namacalna, a liczne wydarzenia z nią związane przyciągają miłośników historii i pasjonatów rekonstrukcji. Na turystów czekają tutaj zrekonstruowane chaty, Muzeum Mitologii Słowiańskiej oraz Karczma na Podgrodziu. Grodzisko Owidz to również instytucja kulturalna organizująca warsztaty, koncerty, czy turnieje. Kto nie był niech żałuje.
Ostatnia marka turystyczna Kociewie trafiła na ręce przesympatycznych dziewczyn Kasi i Agnieszki, które są organizatorkami Dobrego Targu w Oklaskach Stanisławie.
- Dobry Targ – to wydarzenie odbywające się dwa razy w roku: wiosną i jesienią na terenie odrestaurowanej owczarni Oklaski w Stanisławiu, w gminie Tczew – wyjaśnia LOT Kociewie. - Podczas imprezy odwiedzający mogą zakupić lokalne, ekologiczne produkty prosto od producentów. Sery, chleby, wędliny, a także świeże warzywa, a ponadto wiele atrakcji dla dzieci i muzyka na żywo przyciągają odwiedzających nie tylko z Kociewia, ale z całego Pomorskiego.
Napisz komentarz
Komentarze