Port Gdynia utrzymuje pozycję jednego z liderów wśród polskich portów morskich, pozostaje też jednym z głównych graczy na Morzu Bałtyckim.
Bardzo dobre wyniki Portu Gdynia w 2024 roku. Ile towarów przeładowano?
Przeładunki w roku ubiegłym osiągnęły łączną wielkość 26 mln 895 tys. ton.
Odnotowano bardzo dobre wyniki w poszczególnych grupach ładunkowych.
- W gdyńskim porcie dominującą pozycję maja ładunki drobnicowe, których przeładowano ponad 16 mln ton.
- Blisko 5,6 mln ton osiągnęły przeładunki zbóż.
- Kolejną grupą ładunkową są paliwa płynne, których przeładowano ponad 3 mln ton.
- Nieco ponad 1,1 mln ton osiągnęły przeładunki węgla.
- O ponad 20 procent wzrosły przeładunki w systemie ro-ro (roll on-roll off).
Istotne dla portu były także dobre wyniki w przeładunkach towarów skonteneryzowanych.
Zbliżyliśmy się do rekordu z 2021 roku wynoszącego 986 tysięcy TEU. W ubiegłym roku udało nam się osiągnąć wynik 975 tysięcy TEU. Przekroczenie granicy miliona TEU jest na wyciągnięcie ręki i stanowi realny cel na przyszłość.
Piotr Gorzeński / prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia
TEU to uniwersalna jednostka miary stosowana w środowisku żeglugowym, oznaczająca typowy kontener 20-stopowy.
Przeładunki kontenerów w Porcie Gdynia na przestrzeni lat systematycznie rosną lub utrzymują się na stabilnym poziomie. Na dalszą poprawę sytuacji w tej dziedzinie powinny mieć wpływ kolejne inwestycje realizowane w samym porcie oraz w systemie infrastruktury komunikacyjnej, w tym w sieci kolejowej.
Dobre wyniki przeładunków przełożyły się na wysoki zysk finansowy w kwocie ponad 140 mln złotych.
Oznacza wzrost o ponad 32 procent w stosunku do roku 2023. Ten rezultat świadczy o skuteczności naszych działań i stabilnej pozycji finansowej portu.
Katarzyna Gruszecka-Spychała / wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia
Napisz komentarz
Komentarze